Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Rekenproblemen en Dyscalculie
Handel en marketing hoofdstuk 9
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
De marketingmixstrategie
1.3 globalisering verovert de wereld
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
CBS microdatamiddag Productiviteitsgroei en de afstand tot de technologische frontier Harold Creusen, Henry v/d Wiel (CPB) George v. Leeuwen,
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
1.4 een geglobaliseerde wereld
Internationale handel
Internationaal Ondernemen en het MKB: “Ver weg of dichtbij?” Nicolette Tiggeloove EIM Beleidscafé 18 juni 2009.
Parlementaire democratie
PLANNING EN BUDGETTERING
1 BEDRIJFSINTERNE PRIJSVERREKENING CENTRALISATIE OF DECENTRALISATIE?
Wat is veiligheid in het algemeen?
Buitenlandse directe investeringen Feiten; Verklaringen; Welvaartseffecten (bestemming & oorsprong)
Modellen VWO 6.
Welvaart Hoofdstuk 2.
Mexico en de VS, een wereld van verschil.
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Hoofdstuk 2: Wisselkoersen
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Hoofdstuk 20 Internationale marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Uitdagingen voor Boskoop
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Economie in de bovenbouw
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Risico’s bij internationale handel
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
International Business Adviser
8.1 Waarom handel met het buitenland?
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Culturele verschillen in de zakenwereld tussen Polen en Vlaanderen Thomas Castrel, LEUVEN - 11/7/2014.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
Aankoop en distributie P.P.-opdracht TEAM Lukas Vandecruys Maxim Oeyen
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Hoofdstuk 2 De uitvoering van internationalisering.
Internationale marketing
Entrepreneural Landscape of Suriname Een toelichting op het commercialiseren van Intellectuele Eigendom.
Internationale marketing
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
OP AVONTUUR JEUGDUITWISSELING KORTE DUUR KOSTEN Je neemt contact op met de locale club of het district voor de specifieke details. Over het algemeen zal.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Zakelijke kansen in CIVETS Internationaal ondernemerscongres 11 november 2011 Marco Rensma Directeur MEYS Emerging Markets Research
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.
D E INVLOED VAN DE INTERNATIONALE HANDEL OP HET BBP.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Crowdfunding.
1.2 De wereld wordt steeds kleiner
Internationale marketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Welkom Havo 5..
Internationalisering
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
Internationale handel
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën

 Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden: Eigendomsvoordelen. Locatievoordelen. Internationaliseringvoordelen.

Culturele afstand: het (macro)culturele niveau van een land en wordt omschreven als de mate waarin de (feitelijke) culturele waarden in het ene land verschillen van die in een ander land. (afstand tussen landen) Mentale afstand: het beeld dat individuele managers hebben van de verschillen tussen de binnenlandse en de buitenlandse markt. Verschil: Bij culturele afstand wordt uitgegaan van feitelijke/objectieve informatie en bij mentale afstand wordt uitgegaan van subjectieve informatie.

 In kleine, oplopende stapjes gaan bedrijven met steeds meer markten een verbintenis aan; bedrijven kiezen steeds meer geografische markten met een kleine mentale afstand en toetredingsmethoden met weinig extra risico.  4 fasen: 1) Geen regelmatige exportactiviteiten. 2) Export via onafhankelijke vertegenwoordigers. 3) Oprichting van een buitenlandse dochteronderneming voor de verkoop. 4) Buitenlandse productie-/fabricagefaciliteiten.

 Vooraf inventariseren  Kosten voor het tot stand brengen van de contacten.  Kosten die achteraf moeten worden gemaakt om de contacten in stand te houden.

 ‘geboorte’  snel internationaal  zonder lange termijn van binnenlandse handel

 Born-again global firms  True-born globals  Born Globals

Internationale marketing