Auto’s en Twitter Ze zouden verboden moeten worden
Inhoud 1.Wat zijn Social Media? middel 2.Wat is Social Media? mens 3.Voorbeelden Wat wilt u weten?
Niels van Maaren Merkstrategist, conversiedenker Hogeschooldocent Merkstrateeg bij Philips Lighting Communicatiemanager bij Keystone International
Strategie
Creatief
Passie
Inhoud 1.Wat zijn Social Media? Middel 2.Wat is Social Media? mens 3.Voorbeelden
Wat zijn Social Media Welke Social Media kent u zoal?
Wat zijn Social Media? De ‘Big five’ Twitter Facebook LinkedIn YouTubeBlog
Youtube
Blogs
En nu? Enorme hoeveelheid communicatieboodschappen Enorme keuze en aanbod van mediakanalen Nieuwe technieken zorgen voor nieuwe kansen Digitalisering zorgt voor convergentie
Thomas Friedman De 10 platmakers 1.9 november 1989, De val van de muur 2.9 augustus 1995, Netscape naar de beurs, 3.Workflowsoftware 4.Uploading, de kracht van gemeenschappen 5.Outsourcing, in delen 6.Offshoring, in z’n geheel 7.Supply-chaining 8.Insourcing, horizontaal creëren van waarde 9.In-formeren, alles staat on-line 10.De steroiden, overal bereik
Inhoud 1.Wat zijn Social Media? Middel 2.Wat is Social Media? mens 3.Voorbeelden
Wat is Social Media? Een manier waarop gebruikers op een online platform informatie met elkaar delen en zodoende hun identiteit vorm geven. Belangrijkste drijfveer: contact met elkaar. Kenmerken van Social Media: Online-media (gedeeltelijk) Open Laagdrempelig Interactief Tribes
Postmodernistische ‘Tribes’ Nu is de tijd van het individu. Dit individu moet persoonlijk actie ondernemen om z ijn eigen identiteit vormgeven Postmodernistische sociale dynamiek is de aanleiding voor het ontstaan van ‘Tribes’ Op weg naar een transformatie - maatschappij
Plato Het verlangen naar erkenning is voor het eerst beschreven door Plato in de Staat waarin hij beschreef dat de ziel uit drie delen bestaat: Ratio, redenerend deel Verlangend deel Bezieling (thymos) deel Het eind van de geschiedenis en de laatste mens, F. Fukuyama, pag. 18
Karakteristieken van ‘Tribes’ Zij komen samen rondom het thema: EMOTIE en PASSIE Er is geen centraal machtsorgaan maar wel een initiator Er zijn geen formeel vastgestelde regels of wetten Zij hebben een collectieve intrinsieke ‘drive’
Verschuiving van eigenschappen Tribe Oud Permanent en eenkennig Lid van een totalitair systeem Fysieke grenzen Tribe Nu Kortstondiger Lidmaatschap van meerdere ‘tribes’ mogelijk Conceptuele grenzen
Inhoud 1.Wat zijn Social Media? 2.Wat is Social Media? 3.Voorbeelden Wat wilt u weten?
Intimate Alle digitale levenslopen Augmentation Plaatsgerelateerde multimedia informatie en simulatie Simulation Virtuele ruimtes Extimate Digitale planeet
Intimate LOMO Door student herontdekt in Wenen Keukenwand vol met resultaten ‘LOMOwall’ Speciale bijeenkomsten en opdrachten
Conversie - Picture assignment
Simulation Serious games
Conversie – Avatar Virtuele identiteit Foto's: Robbie Cooper, 2007
Extimate
Conversie – Historische reis
Augmentation
Samenvatting Nieuwe Media ontwikkeling van middelen: nieuwe kansen en convergentie De gebruikers willen contact met elkaar. Gebruikers geven hun identiteit ook vorm op een on-line platform. Geef gebruikers kans om in actie te komen.
Boeken Crossmedia concepting I. Reynaert ISBN Tribes S. Godin ISBN Megatrends Europe A. Bakas ISBN De Droommaatschappij R. Jensen. ISBN Filosofie in 30 seconden B. Loewer ISBN Consumer Tribes B. Cova ISBN
Boeken Het einde van de geschiedenis... F. Fukuyama ISBN X Me the media Bloem e.a. ISBN De aarde is plat.. T. Friedman ISBN In Europa G. Mak ISBN Twee weten meer dan één J. Surowiecki ISBN Uitgeverij Contact Check in / Check uit C. Van ‘t Hof e.a. ISBN Uitgeverij NAI