SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Advertisements

SPECIFIEKE LERARENOPLEIDING LICHAMELIJKE OPVOEDING
Mentorendag 28 oktober 2009.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
Wanneer kan ik aan de SLO beginnen?
De Specifieke Lerarenopleiding (SLO) THOSE WHO CAN, TEACH!
SLO Maatschappijwetenschappen en Filosofie
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Master psychologie, pedagogische wetenschappen, educatieve studies
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 28 juni 2012 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Studietraject (vrijstellingen) voor studenten met diploma professionele bachelor secundair onderwijs – Lichamelijke Opvoeding POC LO&BW Bijlage.
Infosessie Specifieke Lerarenopleiding Gezondheidswetenschappen (SLO-GZW) FaBer: Revalidatiewetenschappen en kinesitherapie Farmaceutische wetenschappen.
De specifieke lerarenopleiding aan de Universiteit Antwerpen
Praktijkervaring en reflectie
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Bijeenkomst September 2015
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Infosessie SLO 18 maart SLO Taal- en letterkunde pag. 1 Specifieke Lerarenopleiding (SLO)
Individueel Studieprogramma
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Info Specifieke LerarenOpleiding (SLO) Talen Welkom!
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
1 Informatiesessie Specifieke lerarenopleiding Gedragswetenschappen SLO GW SLO GW: Iets voor jou?
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Orthopedagogiek Prof. dr. Karla Van Leeuwen 15/2/20111.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Informatie Specifieke Lerarenopleiding Talen. Overzicht 1.Waarom de academische lerarenopleiding volgen? 2.Waarom je lerarenopleiding aan de KU Leuven.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
SLO Gedragswetenschappen De opleiding. AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 29 april 2014.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 26 april 2016.
1 SLO Gedragswetenschappen De opleiding Welke richting van de lerarenopleiding? In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie.
Inzetten op diversiteit in grootstedelijk onderwijs Keuzemogelijkheid binnen het universiteitsbrede OPO diversiteitsstage (O0A96A, titularis prof. E. Claes)
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek Masterinfoavond Letteren 28 april 2015.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Infodagen Februaritrajecten
OF Het praktijksemester.
Daphne Keller 30 augustus 2017
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Daphne Keller 29 augustus 2018
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
INTRODUCTIE academiejaar
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
SLO Geschiedenis - Kunst - Muziek
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Universitaire Pabo van Amsterdam
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Infosessie Faculteit Letteren 24 september 2018 Specifieke Lerarenopleiding Geschiedenis Anne Kohlbacher Karel Van Nieuwenhuyse
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

SLO Gedragswetenschappen De opleiding

AVL (Academisch Vormingsinstituut voor Leraren) –Website POC Gedrags- en maatschappijwetenschappen –Community Toledo SLO Gedragswetenschappen / SLO Eco / SLO MWF –Faculteitswebsite –Toledo: zoeken stageplaats ! VANAF wordt de slo GW georganiseerd door de faculteit zelf.

Website AVL - Algemene universiteitsbrede informatie –Lerarenopleiding en stage: Algemeen stagevademecum studenten / mentoren Contracten preservice en inservice / formulier LIO Registratie stage (2011 – 2012) Lijst mesotaken SLO Gedragswetenschappen –Faculteitswebsite: algemene informatie –Toledo: zoeken van een stageplaats |O0A10a| Stage Gedragswetenschappen: deel 1 Toegang na ‘voorlopig opslaan ISP’

Stagecommunity ( ): –Specifieke informatie stage SLO Gedragswetenschappen –Stagevademecum studenten / mentoren –… 1112 Stage SLO Gedrags- en maatschappijwetenschappen Vanaf volgend academiejaar waarschijnlijk via course.

Starten met de SLO? 3 situaties: 1.In combinatie met je basisopleiding Masteropleiding, schakelprogramma, of bij mastervakken gelijktijdig met bacheloropleiding 2.Als onderdeel van je basisopleiding (ingedaald) sommige tweejarige masteropleidingensommige tweejarige masteropleidingen – als minor 30 SP theoretische vakken SLO 3.Na je basisopleiding Inschrijven SLO 60 SP In één jaar (voltijds) of meerdere academiejaren (deeltijds) Verworven credits => 5 jaar geldig Ev. praktijkgedeelte in LIO

Vakken O0A01A/O0B49A Leren en onderwijzen O0A02A/O0A62A Onderwijs, opvoeding en samenleving O0A03A Praktijkoriëntatie O0A08A Vakdidactiek gedragswetenschappen O0A09A Concretisering van thema's uit de vakdidactiek gedragswetenschappen Keuzevakken (≥ 8 sp) (tweede vakdidactiek mogelijk voor wie in de basisopleiding > 30 sp opo’s uit dat domein kan aantonen) O0A10B Stage gedragswetenschappen deel 1 O0A11B Stage gedragswetenschappen deel 2

IN DE MASTER ‘INGEDAALD’ THEORETISCH DEEL VAN DE SLO

Pedagogische wetenschappen, major Onderwijs- en opleidingskunde ‘Volledige’ indaling (30 sp) mogelijk Leren en Onderwijzen Onderwijs, opvoeding en samenleving richtingsstam Onderwijskunde Keuzevakken SLO Praktijkoriëntatie: de leraar als… Vakdidactiek gedragswetenschappen keuzevakken in de master Concretisering van thema’s …

Master Pedagogische wet., major Orthopedagogiek, major Sociale en culturele pedagogiek ‘Gedeeltelijke’ indaling (< 30 sp) mogelijk Leren en Onderwijzen Onderwijs, opvoeding en samenlevingvrijstelling mogelijk Keuzevakken SLO (*) Praktijkoriëntatie: de leraar als… Vakdidactiek gedragswetenschappen keuzevakken in de master Concretisering van thema’s …

Master Psychologie SLO-vakken opgenomen in Keuzevenster SLO Gedragswetenschappen  - ‘volledige’ of ‘gedeeltelijke’ indaling (30 sp) mogelijk voor Schoolpsychologie - geen indaling maar wel mogelijk om universiteitsbreed te kiezen, dus ook SLO-vakken. Arbeids- en organisatiepsychologie Klinische en gezondheidspsychologie: volwassenen Klinische en gezondheidspsychologie: Kinderen en adolescenten Theorie en onderzoek !Belangrijk: dit zijn mastervakken, dus om te slagen voor de master moet je slagen voor deze vakken. Zie ook programmagids

De SLO en de diplomaruimte => Sinds academiejaar geldt binnen de SLO een nultolerantie: onvoldoendes voor nieuw opgenomen opo’s worden niet getolereerd; toleranties uit blijven wel nog gelden.  Student kan zich max 3 keer opeenvolgend inschrijven voor zelfde opo. => Sinds moet voor elke herinschrijving opnieuw betaald worden.

Welke vakken mag ik later geven? Onderscheid tussen hoger onderwijs en secundair onderwijs In secundair onderwijs: onderscheid –vereiste bekwaamheidsbewijzen –voldoende geachte bekwaamheidsbewijzen –“andere” bekwaamheidsbewijzen –Ond.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzenOnd.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzen Opgelet! kleuterleider licentiaat of master + onderwijzer = licentiaat of master + SLO “regentaat”

WELKE RICHTING VAN DE LERARENOPLEIDING?

In principe: aansluitend bij de basisopleiding Bv. psychologie en pedagogische wet.  SLO Gedragswetenschappen Andere richting mogelijk als men in de basisopleiding 40 sp opo’s uit dat domein kan aantonen

MODELTRAJECT

Wanneer en hoe afwerken? De lerarenopleiding telt 60 sp en valt onder algemene regeling (o.m. qua studiegeld) Kan in één jaar worden afgewerkt (voltijds) of gespreid over meerdere jaren (deeltijds) Credits voor de lerarenopleiding blijven 5 jaar geldig

Programma SLO Gedragswetenschappen: O0A01A/O0B49A Leren en onderwijzen (5 sp) [J. Elen] O0A02A/O0A62A Onderwijs, opvoeding en samenleving (3 sp.) [M. Simons] Keuzevakken (≥ 8 sp) (tweede vakdidactiek mogelijk voor wie in de basisopleiding > 30 sp opo’s uit dat domein kan aantonen) O0A03A Praktijkoriëntatie: de leraar gedrags- en maatschappijwetenschappen als innovator en onderzoeker (6 sp) [samen met SLO Economie en SLO Maatschappijwet. & Filosofie] (onderzoek in onderwijs, in groep en verdediging) O0A08A Vakdidactiek gedragswetenschappen (4 sp) [F. Depaepe] O0A09A Concretisering van thema's uit de vakdidactiek gedragswetenschappen (4 sp) [G. Kelchtermans, M. Lacante & praktijklectoren] O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 (15 sp) [G. Kelchtermans, M. Lacante & praktijklectoren] O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 (15 sp) [G. Kelchtermans, M. Lacante & praktijklectoren]

Volgtijdelijkheid = gelijktijdig Leren en onderwijzen Onderwijs, opvoeding en samenleving Vakdidactiek gedragswetenschappen Concretisering van thema’s uit de vakdidactiek gedragswetenschappen Stage gedragswetenschappen 1 Stage gedragswetenschappen 2

O0A09A Concretisering van thema’s uit de vakdidactiek gedragswetenschappen Inzichten en vaardigheden m.b.t. –creëren van een adequate leeromgeving –opmaken en verantwoorden van een lesscenario Organisatie: –9 sessies in kleine groepen met vaste samenstelling, begeleid door een lectorenduo –1 sessie over het aanmaken van een eportfolio –zelfstandig uit te voeren opdracht: uitvoerig verantwoorde en gedocumenteerde lesvoorbereiding Evaluatie: -aanwezigheid op alle sessies -zelfstandig uit te voeren opdracht

O0A10B Stage gedragswetenschappen deel 1 O0A11B Stage gedragswetenschappen deel 2 Twee stagedelen van elk 15 studiepunten In twee verschillende onderwijssettings, waarvan één in het secundair onderwijs Drie soorten opdrachten: -“ingroeistage” (lessen observeren) - 10 uren per stagedeel -“lesstage” - 19 lesuren zelf lesgeven en 1uur opstellen van een evaluatieopdracht per stagedeel -verwerven van diverse lerarencompetenties Elektronisch portfolio Stageovereenkomst (en online-registratie)

O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 Modeltraject Analyse eigen sterktes en zwaktes i.f.v. Basiscompetenties Opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) Bespreking POP met praktijklector Stagebezoek met opname van les door de praktijklector Bespreking van opgenomen les Afsluitende bespreking Stage 1 / Bespreking van POP Stage 2 Stagebezoek met opname van les door de praktijklector Bespreking van opgenomen les Afsluitende bespreking Stage 2 Stage 1 Stage 2

Decretaal vastgelegde basiscompetenties van leraren Geordend in 10 typefuncties 1. De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen 2. Opvoeder 3. Inhoudelijk expert 4. Organisator 5. Innovator en onderzoeker 6. Partner van ouders of verzorgers 7. Lid van een schoolteam 8. Partner van externen 9. Lid van de onderwijsgemeenschap 10. Cultuurparticipant

DIVERSITEITSSTAGE SLO KU LEUVEN Zin om aan je SLO een extra dimensie toe te voegen door les te geven aan jongeren die wat extra steun nodig hebben omwille van taalachterstand, leerproblemen, thuissituatie…? Dan is de diversiteitsstage iets voor jou!

PRAKTISCH Tweemaal per week begeleid je anderhalf uur 1, 2 of max. 3 leerlingen (gedurende het eerste en/of tweede semester) Coaching bij leren plannen en leren leren Nodige vorming door de KU Leuven 4 studiepunten (als deel van de 30 sp stage)

Buddyproject: studieondersteuning, Leuvense scholen ASSistent: ondersteuning normaal begaafde jongeren met een autismespectrumstoornis, Leuven Open Therapeuticum: ondersteuning van jongeren met een niet- aangeboren hersenletsel, Leuven Link in de Kabel vzw: ICT-ondersteuning voor jongeren, Leuven ‘t Scharnier: studieondersteuning aan huis in regio, Blankenberge/Brugge Compass vzw: studieondersteuning, Willebroek

Geïnteresseerd? Kom dan luisteren op woensdag 27 juni 2012 om 19 uur meer info over Buddy, OTL, Link i/d Kabel… om 20 uur meer info over ASSistent (KOL 00.04),Iedereen welkom in Kolenmuseum (KOL 00.04), Charles Deberiotstraat 32 te Leuven!

info en de data van infosessies in september, surf later naar of contacteer stagebeleider diversiteitsstages:

O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 Stage als LIO-baan Student -beschikt reeds over een master- of licentiediploma -is personeelslid van een school voor secundair onderwijs of deeltijds kunstonderwijs of van een centrum voor volwassenenonderwijs -vervult onderwijsopdracht van ≥ 500 lesuren (kan worden gespreid over 2 jaren of aangevuld met pre-service stage) -krijgt begeleiding vanuit de school Specifiek contract tussen de KU Leuven en de school Eindbeoordeling gezamenlijk door stageschool en KU Leuven Info:

Administratie Studiegelden SLO: i.f.v. aantal opgenomen studiepunten Inschrijvingen gebeuren via de centrale studentenadministratie. Meer informatie: Contactpersoon voor alle administratieve aangelegenheden: Christophe VANDEWOUDE Waar? Lokaal VHI in Van Den Heuvelinstituut Dekenstraat 2. Wanneer? Maandag en donderdag tussen 9u en 12u, ander moment op afspraak. Telefoon:

SLO Gedragswetenschappen De stage

Stagevademecum Toledo-community: 1112 Stage SLO Gedrags- en maatschappijwetenschappen

Stappenplan stage Na de theoretische component Na of tijdens ‘Concretisering’ Concreet: –Hoe zoek ik een stageplaats? –Wie is mijn praktijklector? –Welke vakken mag ik geven? –Wat dient er in mijn eportfolio te komen en wanneer? –Welke formulieren? –Welke opdrachten? –Problemen/vragen/...

Algemeen Stagedeel 1Stagedeel 2 Verplichte opdrachtenKeuzeopdrachten

Algemeen Twee afzonderlijke stagedelen In verschillende onderwijscontexten Afzonderlijk gequoteerd

O0A10B Stage Gedragswetenschappen 1 O0A11B Stage Gedragswetenschappen 2 Modeltraject Analyse eigen sterktes en zwaktes i.f.v. Basiscompetenties Opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) Bespreking POP met praktijklector Stagebezoek met opname van les door de praktijklector Bespreking van opgenomen les Afsluitende bespreking Stage 1 / Bespreking van POP Stage 2 Stagebezoek met opname van les door de praktijklector Bespreking van opgenomen les Afsluitende bespreking Stage 2 Stage 1 Stage 2

Hoe zoek ik een stageplaats? Stagescholen contacteren |O0A10a| Stage Gedragswetenschappen: deel 1 |O0A10a| Stage Gedragswetenschappen: deel 1 Zorg dat je het stagevademecum hebt doorgenomen. Raadpleeg de lijst met stagescholen die je in deze course vindt en neem via de gepaste procedure contact op met de stageschool. Indien de stageschool waar je stage wenst te lopen niet in de lijsten voorkomt, neem je zelf contact op met de school. Indien stagecoördinator, vraag hem/haar hoe je de vakmentor kan contacteren en hoe de stage wordt georganiseerd in de school Toon zelf initiatief naar jouw vakmentor, geef aan wat er verwacht wordt vanuit de opleiding. Contracten in drievoud invullen en ondertekend bezorgen bij Christophe Vandewoude + stage registreren (AVL)

Wie is mijn praktijklector ? Een van de lectoren bij wie je ‘Concretisering’ volgde. Je neemt zelf het initiatief voor contact. Je dient de lector op de hoogte te brengen van de start van jouw stage.

Welke vakken mag ik geven ? Zie : Bv. in het secundair onderwijs Gedragswetenschappen Opvoedkunde Pedagogie Praktijk toegepaste psychologie Psychologie Sociale wetenschappen Toegepaste psychologie

Elektronisch portfolio Je stelt je EPF open voor de praktijklector. Doel: leerproces tijdens je stage meedelen aan jouw praktijklector zodat die kan volgen Dus: van bij aanvang, via jouw POP, regelmatig jouw lesvoorbereidingen en reflecties posten Zelf afspreken met praktijklector hoe feedback gegeven wordt Introductiesessie eportfolio geïntegreerd binnen ‘Concretisering’

Welke formulieren ? Zie Toledo-community: Stage SLO Gedrags- en maatschappijwetenschappenStage SLO Gedrags- en maatschappijwetenschappen O.a.: –Lesvoorbereidingsformulieren –Lesreflectieformulieren A B –Analyse van een opgenomen les

Per stagedeel Verplicht Observatie5 opdr. (10u) Lesopdrachten19u les Evaluatieopdracht1 opdracht Verwerkingsopdrachtenverslagen Begeleidingsopdrachtengesprekken lector, mentor, … Keuze95SBU Microniveau Mesoniveau>40SBU

Opdrachten op microniveau Klasportret: sterkte- en zwakteanalyse van leerlingen Het ontwikkelen van origineel leermateriaal De vakoverstijgende eindterm ‘Leren leren’ verwerken in de lesvoorbereiding De vraagstelling Activerende werkvormen Differentiëren (observatie) Differentiëren (uitvoering) Kritische vergelijking van studiemateriaal Projectiemateriaal functioneel aanwenden ICT functioneel integreren in de les Beoordelen en / of ontwerpen van een webquest Een parallelles bijwonen Het opstellen van een jaarplan Deelname aan een (vakgerelateerde) excursie Uitwerking van een excursie Klasmanagement De inrichting van het vaklokaal Het evalueren van vaardigheden en attitudes Waardeontwikkeling Actualiteit integreren in lessen Lectuur of beeldmateriaal tijdens de les Stedelijk cultuuraanbod Gelijke kansen scheppen in de klas Omgaan met conflicten en meningsverschillen

Opdrachten op mesoniveau De vakwerkgroep De begeleidende klassenraad De personeelsvergadering De pedagogische studiedag Participatieorganen Werkgroepen Het rapporteren van evaluatiegegevens Het oudercontact De geïntegreerde proef De rol van de klastitularis en de daarbij horende administratieve taken Leerlingenbegeleiding Observatie vakoverschrijdende eindtermen ‘ Leren leren’ op schoolniveau Het gebruik van de vrije ruimte Zelfgestuurd leren op schoolniveau Open leercentrum of andere leerbevorderende infrastructuur op school Observatie vakoverschrijdende eindtermen ‘Sociale vaardigheden’ op schoolniveau Gelijke Onderwijskansenbeleid in de school Juridische aspecten van het lerarenberoep Deelname aan onderwijsdebat

Wie is wie Coördinerend lector –Veronique De Roeck Administratie –Christophe Vandewoude Ombuds –Marieke Swerts Titularissen, eindverantwoordelijken SLO gedragswet –Prof. Dr. G. Kelchtermans / Dr. Fien Depaepe –Prof. Dr. M. Lacante