1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Exxellence Group Maarten van der Hoek.
Advertisements

Dienstverlening en ICT in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Slim samenwerken Op weg naar de grote doorbraak?
Zaakgericht Werken.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
met vallen en opstaan naar een mid-office
Zaakgericht werken in samenhang
BAG - WOZ, planning en commitment
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Gezamenlijk de crisis door
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
eHerkenning Richard Blad Werksessie eHerkenning, 17 januari 2012
Governance van de informatievoorziening
Presentatie gemeente Veere Rob van der Zwaag
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Digitaal mei 2014.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Strategie en positionering
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Sterke stem van de uitvoering over (digitale)dienstverlening
One stop shop: KCC Almere
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Overheidsbrede dienstverlening 2020
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Nederlandse Lokale Overheid. Overheid Centrale overheid (Den Haag) – Regering – Ministeries en departementen – Agentschappen – Zelfstandige bestuursorganen.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
SAMENHANG DOOR SAMENWERKING VOOR SAMENLEVING Wijnand van Lieshout, EGEM-i adviseur.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
ICT plan 4 september i-NUP I-NUP bouwt voort op het NUP, het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid. Aan dit programma lag.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Concept Beleidsplan Gemeenschappelijke regeling Basiszorgniveau.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Een kwestie van kiezen 1Zaakgericht Werken - een kwestie van kiezen.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
1 Programma 8 burger en bestuur Interne- en externe dienstverlening Vormgeving en ondersteuning lokaal bestuur.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Stand van zaken organisatieontwikkeling Voorbereidende raadsvergadering 7 december 2011.
Dienstverleningsconcept Giessenlanden, Leerdam en Zederik.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Proces om tot een gedragen jaarplan te komen
Katern GEMMA Mobiel.
Organisatieontwikkeling
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Apeldoorn.nl vernieuwd live op 6 februari a.s.
Conclusies evaluatie Regieraden
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
De succesformule van Dienstverlening
De succesformule van Dienstverlening
“Omgeving in beweging”
Transcript van de presentatie:

1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014

Presentatie ICT Historie: –2006: EGEM –2007: Realisatieplan –2009: Kwartiermaker –2010: Bedrijfsplan; gedeeltelijk vastgesteld –2011/2012: medewerkers naar Heerde, oplevering realisatieplan –2012 Interim-manager: onderzoek infrastructuur, applicaties, dienstverlening etc –2013: voorstel modernisering en GR –2013/2014 Oldebroek: akkoord met plannen; zowel inhoud als vorm Heerde, akkoord met inhoud; voorstel GR pas na verkiezingen Hattem 2

Presentatie ICT Kernvragen voor de ICT-presentatie  Nut, noodzaak en timing van de investeringen?  Ambities; niet te hoog?  Alternatieven? 3 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007

Presentatie ICT Waarom doen we dit?  Landelijke doelen  Doelen uit de H2O visie op dienstverlening  Doelen uit de samenwerkingsovereenkomst  Eisen aan informatiesystemen 4 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007

Presentatie ICT Landelijke doelen  Nationaal uitvoeringsprogramma (NUP) -Gezamenlijke inzet van Rijksoverheid, provincies, gemeenten en waterschappen met een verplichting tot deelname en uitvoering -Doel: basisinfrastructuur voor de e-overheid, d.w.z.  een makkelijk vindbaar, veilig en toegankelijk digitaal overheidsloket voor burgers en bedrijven  een samenhangend stelsel van (13) basisregistraties  Diverse visie- en beleidsdocumenten van Rijksoverheid en VNG (KING) -Prominente rol gemeenten (concept Antwoord) -Uitgangspunten: digitaal én mensgericht

Presentatie ICT Doelen H2O-dienstverleningsvisie  Goede bereikbaarheid en toegankelijkheid via verschillende kanalen: balie, telefoon, brief, digitaal loket,  Gemakkelijke aanvraagprocedures  Duidelijkheid over het behandelproces  Diensten verlenen binnen wettelijke termijnen en zo mogelijk sneller  Complete en integrale behandeling vragen  Onderscheid in benadering doelgroepen  Pro actief diensten verlenen  Klantgerichte benadering door medewerkers

Presentatie ICT Nieuw: programma Dienstverlening Programma in ontwikkeling -Aanleiding nieuw programma -Inbreng van de raad, externen, intern -“Opschaalbaar” in geval van fusie -Planning: 1 e helft 2014

Presentatie ICT Ontwikkelingen dienstverlening  “Gemeente heeft Antwoord” : Klant Contact Centrum neemt regie op afhandeling van de vraag en klantcontacten zijn inzichtelijk  Op weg naar 2020: één overheid, vraag staat centraal, snel en zeker (eenmalige uitvraag gegevens), transparant, duurzaam en regel-arm  Dienstverlening organiseren vanuit de leefwereld van mensen: de vraag én persoon centraal (kernwoorden: gastheerschap en vakmanschap)  Verdergaande digitalisering; ambitie Rijk: in 2017 alle zaken met overheid digitaal regelen  (Basis)infrastructuur voor e-overheid staat in de vorm van samenhangend stelsel van basisregistraties 8

Presentatie ICT Wat levert het zoal op?  Dienstverlening locatieonafhankelijk: op het stadhuis, aan de keukentafel, in de wijk en ?  Dienstverleningsniveau voor alle kanalen vergelijkbaar  Meer mogelijkheden om zaken digitaal met de gemeente te regelen, digitale kanaal goed op orde!  Informatie over producten en diensten is voor iedereen vindbaar en duidelijk  Eenvoudige(re) procedures en alleen gegevens verstrekken door de burger die we als gemeente niet hebben  Bij enkelvoudige vragen via mail/telefoon wordt de klant in een keer geholpen  (Vraag en persoon van de) burger staat centraal – dossiers (zaken) gekoppeld  Etc. etc. 9

Presentatie ICT Top H2O ICT-projecten (incl. I-NUP) 1.Upgrade MS Office 2.Nieuwe technische infrastructuur 3.Aanschaf zaaksysteem 4.Het nieuwe werken 5.Digitaliseren in- en uitgaande post 6.Aansluiting op digikoppeling (I-Nup) 7.Volledig digitaal (papierloos) werken intern 8.Zaakgericht werken intern 9.Aansluiting op Nieuw handelsregister via digikoppeling (I-Nup) 10.Aansluiten op LV WOZ via digikoppeling (I-Nup, wet WOZ) 11.Aansluiten op e-herkenning voor bedrijven (I-Nup) februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007

Presentatie ICT Waarom doen we het nu?  Houdbaarheidsdatum investeringstop  “Aanbod op orde om vraag te ondersteunen” Modernisering technische infra-structuur Vervanging / aanschaf nieuwe informatiesystemen Herinrichten van beheer machinepark, interne gegevensuitwisseling, beveiliging en uitwijk

Presentatie ICT Ambities; te hoog?  We zetten in op doelen rondom digitalisering van dienstverlening en digitaal werken  Innovatie = meebewegen met ontwikkelingen  Investeringen beperken tot het hoogst noodzakelijke

Presentatie ICT Alternatieven?  Mogelijkheden van outsourcing  Stap voor stap op weg naar de cloud Software verplaatsen naar servers Bouwen aan een eigen cloud oplossing Markt externe cloud oplossingen is in ontwikkeling Outsourcing naar de cloud afhankelijk van oplossingen voor m.n. wettelijke eisen basisregistraties en beveiliging van data Hybride situatie als eindplaatje

Presentatie ICT “Obstakels zijn de dingen die mensen zien als ze de ogen van hun doel afwenden” 14