Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bewustwordingsproject ‘Binnenmilieu Basisscholen’ Merel Linthorst GGD Nederland 15 September.
Advertisements

Thermische letsels.
De longverpleegkundige in de wijk
Propere lucht ook binnenshuis
Henk Schellen Vertigo 06H17 Tel 2651
Ventilatie MnM Smart Energy Solutions bvba Meurs Maarten.
Welkom Binnenluchtkwaliteit Basisscholen Gelderland (BBG) kennisgroepbijeenkomst Techniek.
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
8 mei 2012 Contactdag contactpersonen preventie & bescherming GO
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Verschillen tussen in- en uitgeademde lucht
Henk Schellen Vertigo 06H29 Tel 2651
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Woensdag 13 juni 2007Niek van Erk1 HACCP in praktijk Toepassing van HACCP methode bij verbeteren luchtkwaliteit in scholen Stefan Bours Niek van Erk Lester.
Genomineerde school De Schakel (1992). De Schakel Vignet Gezonde School Thema-certificaten: (binnen) Milieu Voeding en Mondgezondheid Sociaal-emotionele.
Peter van Loon Leraar – adviseur bijzonder onderwijs – gemeenteambtenaar onderwijs – hoofd afdeling onderwijs – algemeen directeur OPOC – bestuursmanager.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005
Binnenmilieu op basisscholen Wat is binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een GEZOND binnenmilieu? 22 oktober 2014 Rinske Keuken,
Zorg voor een gezonde woning
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
TOOLBOXMEETING WERKEN MET KWARTSSTOF.
H 3. Gevaarlijke stoffen.
Waar gaat mijn spreekbeurt over?
Werken aan een gezond binnenmilieu
Alcohol, roken en opvoeding
Alcohol, roken en opvoeding
ASTMA IN HET ONDERWIJS Astma is een veelvoorkomende ziekte. In deze presentatie staan we stil bij de betekenis van deze ziekte binnen het onderwijs. Deze.
Luchtkwaliteit en gezondheid presentatie door GGD [naam] [naam en titel(s) spreker] [datum]
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Onderzoek naar de kwaliteit van het binnenklimaat bij de Stichting Onderwijs Midden-Limburg, uitgevoerd in samenwerking met Loyalis.
Presentatie onderzoeken binnenluchtkwaliteit op VO-scholen.
Frisse lucht, gewoon doen! Binnenklimaat in de praktijk, Remco Verheij.
Invloed van binnenklimaat op leer- prestaties en ziekteverzuim Frans Duijm, arts -medisch milieukundige.
BOSBIOTOOP FACTOREN.
Wat is fris? Hoe krijg ik het binnenmilieu in de hand op school? J.E.M.H. van Bronswijk.
INFORMATIEBIJEENKOMST BODEMONDERZOEK BREMLAAN WELKOM
Integrated Software for Real Estate, Facility & Workplace Management 1 myMCS Energy Energiebeheer van de toekomst.
Hoe ontstaat een wolk? Samenstelling van de atmosfeer.
Beleef het binnenklimaat zichtbaar en onzichtbaar.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Drenthe: natuurlijk gezond!. 2 Gastlessen op pabo’s Martin Katoele Soc. verpleegkundige MMK GGD Drenthe.
Hoe ontstaat een wolk?. Samenstelling van de atmosfeer.
Klaren EN Bottelen Theo Jacobi. Klaren EN Bottelen Theo Jacobi.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Groen voor luchtkwaliteit (1) Probleem, beleid, onderzoek en groenstructuur Ontwikkeld door Alterra Ing. E.A. de Vries.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
TEST JE LEEFSTIJL DOOR JEFFREY VAN OOIJEN MV2A. BEELDSCHERMGEDRAG Mijn persoonlijke score met beeldschermgedrag was ROOD Ik heb aangegeven dat ik meer.
De rol van de mr in het verbeteren van binnenklimaat.
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Pedagogische Klimaat Pedagogisch Klimaat.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Vandaag Terugblik Fotosynthese Lesbrief 5
Huisvesting en Hygiëne
Voorlichting, advies en instructie
Ademhaling Bijgesteld
Indoor ComfortIndex © Henk W. Brink MSc Senior Lecturer and Researcher, Research Group Facility Management, School of Facility Management.
STEAM Camp International School of Aruba
Groeifactoren.
Voel je wel in je vel !.
Klimaat Les 1.
Voel je wel in je vel !.
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
Gedrag en ventilatie systemen
how to create an Optimal Classroom Experience
Doel workshop Onderzoek binnenklimaat H.W. Brink MSc
Onderzoek binnenklimaat
Toolbox Diesel Motor Emissie (DME)
Transcript van de presentatie:

Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-

De GGD en scholen…  Wat doet de GGD op scholen?  Wat kan de GGD voor jou doen?  Waar kan een leerkracht met vragen over gezondheid terecht?  Rol Arbo – Rol GGD

Stelling 1  In 80% van de leslokalen is de CO2 concentratie veel te hoog Groen: eens Rood: oneens

Stelling 2  De CO2 is een probleem in klaslokalen Groen: eens Rood: oneens

Stelling 3  Om een lokaal met 25 kinderen fris te houden moet je zo’n 100 m3 lucht per uur verversen Groen: eens Rood: oneens

Stelling 4  In een klaslokaal met 30 leerlingen heeft gemiddeld één op de drie leerlingen astma Groen: eens Rood: oneens

Stelling 5  Verbetering van de binnenluchtkwaliteit kan op termijn resulteren in een verhoging van de Cito-score bij kinderen Groen: eens Rood: oneens

Stelling 6  We brengen gemiddeld 85% van onze tijd binnen door Groen: eens Rood: oneens

Stelling 7  Je doet een raam in een lokaal open wanneer het bedompt gaat ruiken Groen: eens Rood: oneens

Stelling 8  Om te luchten is een kwartier voldoende Groen: eens Rood: oneens

Stelling 9  Goede ventilatie zorgt voor het verlagen van het ziekteverzuim onder leerlingen en leerkrachten Rood: oneens Groen:eens

Stelling 10  Mechanische ventilatie is beter dan natuurlijke ventilatie Eens: Groen Oneens:Rood

Opzet presentatie  Binnen of buiten  Wat versta je onder het binnenmilieu?  Wat zijn gezondheidseffecten?  Wat is nodig voor een goed binnenmilieu?  Hoe kan het binnenmilieu verbeterd worden?  Opdracht per groep  Evaluatie  Stageopdracht

Binnen of buiten..  Fijn om naar binnen te kunnen.

Binnen of buiten..  Waarom zitten we niet vaker buiten?

Binnen of buiten..  Buitenschool

Binnen of buiten..  Openluchtschool…

Binnen of buiten..  …zelfs in de winter

Binnen of buiten..

Wat versta je onder het binnenmilieu? De omgeving binnen in gebouwen: Luchtkwaliteit Temperatuur Licht Geluid Binnenmilieu op scholen is vaak niet goed (genoeg)

Luchtkwaliteit in scholen  Aanwezigheid docenten en kinderen:  Productie CO 2 en waterdamp bij ademhaling  Productie zweet en geurstoffen  Ziektekiemen, allergenen en fijn stof  Klaslokaal zelf:  Vluchtige stoffen uit vloerbedekking,  Beeldschermen, bouwmaterialen  Schimmelplekken door vocht  Stof Bronnen van verontreiniging:

Luchtkwaliteit in scholen  Afhankelijk van gebouw:  Hoeveelheid ventilatievoorzieningen  Bruikbaarheid ventilatievoorzieningen  (verschillende systemen)  Afhankelijk van gebruikers:  Gebruik van de ventilatievoorzieningen Afvoer van verontreinigingen:

Gezondheidseffecten  Geurhinder  Hoofdpijn  Vermoeidheid  Minder aandacht en concentratie  Irritatie ogen, neus en keel  Verkoudheid, griep e.a. infecties  Verergering astmaklachten  Allergieën  Ziekteverzuim

Gevolgen slecht binnenmilieu: Voor het leerproces:  Minder opletten  Minder onthouden  Lager tempo  Meer fouten

Voorbeeld van een CO2 dagcurve

Hoesten

Hoesten en niezen…

Hygiëne: Diarree

Goed binnenmilieu in scholen Ventilatie: sleutel tot oplossing!  CO2 < 1000 ppm ventilatie = optimale  CO ppm= matige ventilatie  CO2 > 1400 ppm ventilatie= onvoldoende Klimaat:  Temperatuur 18°C - 22°C  Relatieve luchtvochtigheid < 70% Inrichting Schoonmaak (ook de ventilatierooster en filters) Zonwering

Natuurlijke ventilatie

Mechanische ventilatie

Maatregelen  Voorbeelden van eenvoudige maatregelen: Draaisysteem Zijschotten Instelhaakje

Vervuilde ventilatiefilters

Wat kun jij zelf doen voor een gezonde en frisse school? Bron: RIVM

Links:  E-learning  (“Teach the teacher” pakket)  voorlichtingsfilm GGD Nederland  apport-het-effect-van-ventilatie-op-de- cognitieve-prestaties-van-leerlingen- op-een-basissch apport-het-effect-van-ventilatie-op-de- cognitieve-prestaties-van-leerlingen- op-een-basissch

Vroeger…..

Toekomstige inrichting?? Hoe zien de lokalen er uit in 2030?

Vragen, opmerkingen?

Opdracht per groep:  Casus 1  Casus 2  Casus 3  Casus 4  Casus 5  Co2 meting per groep (met Atal Ventilight)

Stageopdracht  Met welk ventilatiesysteem is de school waar je stageloopt uitgerust?  Hoe werkt het?  Wat doe je als je ‘s morgens de klas in gaat, in de pauze en na schooltijd?  Hoe is de inrichting van het lokaal?  Hoe is de schoonmaak geregeld?

ATAL ventilight