Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
De GGD en scholen… Wat doet de GGD op scholen? Wat kan de GGD voor jou doen? Waar kan een leerkracht met vragen over gezondheid terecht? Rol Arbo – Rol GGD
Stelling 1 In 80% van de leslokalen is de CO2 concentratie veel te hoog Groen: eens Rood: oneens
Stelling 2 De CO2 is een probleem in klaslokalen Groen: eens Rood: oneens
Stelling 3 Om een lokaal met 25 kinderen fris te houden moet je zo’n 100 m3 lucht per uur verversen Groen: eens Rood: oneens
Stelling 4 In een klaslokaal met 30 leerlingen heeft gemiddeld één op de drie leerlingen astma Groen: eens Rood: oneens
Stelling 5 Verbetering van de binnenluchtkwaliteit kan op termijn resulteren in een verhoging van de Cito-score bij kinderen Groen: eens Rood: oneens
Stelling 6 We brengen gemiddeld 85% van onze tijd binnen door Groen: eens Rood: oneens
Stelling 7 Je doet een raam in een lokaal open wanneer het bedompt gaat ruiken Groen: eens Rood: oneens
Stelling 8 Om te luchten is een kwartier voldoende Groen: eens Rood: oneens
Stelling 9 Goede ventilatie zorgt voor het verlagen van het ziekteverzuim onder leerlingen en leerkrachten Rood: oneens Groen:eens
Stelling 10 Mechanische ventilatie is beter dan natuurlijke ventilatie Eens: Groen Oneens:Rood
Opzet presentatie Binnen of buiten Wat versta je onder het binnenmilieu? Wat zijn gezondheidseffecten? Wat is nodig voor een goed binnenmilieu? Hoe kan het binnenmilieu verbeterd worden? Opdracht per groep Evaluatie Stageopdracht
Binnen of buiten.. Fijn om naar binnen te kunnen.
Binnen of buiten.. Waarom zitten we niet vaker buiten?
Binnen of buiten.. Buitenschool
Binnen of buiten.. Openluchtschool…
Binnen of buiten.. …zelfs in de winter
Binnen of buiten..
Wat versta je onder het binnenmilieu? De omgeving binnen in gebouwen: Luchtkwaliteit Temperatuur Licht Geluid Binnenmilieu op scholen is vaak niet goed (genoeg)
Luchtkwaliteit in scholen Aanwezigheid docenten en kinderen: Productie CO 2 en waterdamp bij ademhaling Productie zweet en geurstoffen Ziektekiemen, allergenen en fijn stof Klaslokaal zelf: Vluchtige stoffen uit vloerbedekking, Beeldschermen, bouwmaterialen Schimmelplekken door vocht Stof Bronnen van verontreiniging:
Luchtkwaliteit in scholen Afhankelijk van gebouw: Hoeveelheid ventilatievoorzieningen Bruikbaarheid ventilatievoorzieningen (verschillende systemen) Afhankelijk van gebruikers: Gebruik van de ventilatievoorzieningen Afvoer van verontreinigingen:
Gezondheidseffecten Geurhinder Hoofdpijn Vermoeidheid Minder aandacht en concentratie Irritatie ogen, neus en keel Verkoudheid, griep e.a. infecties Verergering astmaklachten Allergieën Ziekteverzuim
Gevolgen slecht binnenmilieu: Voor het leerproces: Minder opletten Minder onthouden Lager tempo Meer fouten
Voorbeeld van een CO2 dagcurve
Hoesten
Hoesten en niezen…
Hygiëne: Diarree
Goed binnenmilieu in scholen Ventilatie: sleutel tot oplossing! CO2 < 1000 ppm ventilatie = optimale CO ppm= matige ventilatie CO2 > 1400 ppm ventilatie= onvoldoende Klimaat: Temperatuur 18°C - 22°C Relatieve luchtvochtigheid < 70% Inrichting Schoonmaak (ook de ventilatierooster en filters) Zonwering
Natuurlijke ventilatie
Mechanische ventilatie
Maatregelen Voorbeelden van eenvoudige maatregelen: Draaisysteem Zijschotten Instelhaakje
Vervuilde ventilatiefilters
Wat kun jij zelf doen voor een gezonde en frisse school? Bron: RIVM
Links: E-learning (“Teach the teacher” pakket) voorlichtingsfilm GGD Nederland apport-het-effect-van-ventilatie-op-de- cognitieve-prestaties-van-leerlingen- op-een-basissch apport-het-effect-van-ventilatie-op-de- cognitieve-prestaties-van-leerlingen- op-een-basissch
Vroeger…..
Toekomstige inrichting?? Hoe zien de lokalen er uit in 2030?
Vragen, opmerkingen?
Opdracht per groep: Casus 1 Casus 2 Casus 3 Casus 4 Casus 5 Co2 meting per groep (met Atal Ventilight)
Stageopdracht Met welk ventilatiesysteem is de school waar je stageloopt uitgerust? Hoe werkt het? Wat doe je als je ‘s morgens de klas in gaat, in de pauze en na schooltijd? Hoe is de inrichting van het lokaal? Hoe is de schoonmaak geregeld?
ATAL ventilight