Welkom bij Stichting SHCO 10 april 2014. Even voorstellen…

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Advertisements

WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Ledenvergadering Btg GDW Beleidsplan ‘Van verbinding naar versterking!’ 1.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Een project van de Korengroep
Workshop Duurzaam Curriculum
Docentenopleiding UV. 1,5 jaar, 35 bijeenkomsten HBO modulen en belevingsthema’s, apart voor kappers, schoonheidsspecialistes en voetverzorgers. Competentiegericht.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Ruimte voor verpleeghuizen
Collaborative Strategizing
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Faculteit Economie en Management. FEM Smart Business Center Van lerende organisaties naar lerende combinaties April 2015.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Archipel – Eindhoven Dagbesteding nieuwe stijl “Ik blijf gewoon mijn ding doen” De cliënt in regie Janneke Vissers Teamleiding Dagbesteding, projectleider.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
Kinderen en Gezondheid bij Albert Heijn september 2009.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Landelijke raad 11 juni 2016 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
EVENTZ Nieuw profiel, nieuw voorbeeldlesmateriaal
HAN Centrum voor Valorisatie en Ondernemerschap
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Kansen implementatie vakwedstrijden
Resultaatgericht Samenwerken
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Integraal sociaal werk
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Informatie Duits in de beroepscontext
Welkom Ondernemerschap bij de Hanzehogeschool Groningen
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Incubator Cube050 Ontwikkeling door Hanzehogeschool i.s.m. RUG als onderdeel van Consortium Valorisatie en Ondernemerschap i.s.m. ministerie van EL&I als.
Transparantie over Toegang master
Een lerende en adaptieve organisatie
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Welkom bij Stichting SHCO 10 april 2014

Even voorstellen…

Programma 13.30Welkomstwoord 13.45Kennismaking met de stichting SHCO & het Certificaat Ondernemerschap 14.30Ronde Tafel Sessie Ondernemend Onderwijs in de praktijk 15.30Afsluiting en borrel

Ondernemend onderwijs Steeds belangrijker, o.a. door de crisis en flexibilisering arbeidsmarkt; Heeft aandacht van steeds meer onderwijsinstellingen en opleidingen.

“De veranderingen in het sociale werkveld vragen – meer dan ooit – om sociale professionals met een ondernemende houding. Professionals die kansen zien en kansen pakken.” HAN, Instituut Sociale Studies

“De Automotive sector is een hele innovatieve sector die constant in beweging is. Studenten moeten zich hierin staande kunnen houden, competitiever en proactiever worden, kansen herkennen en leren grijpen” HAN, Instituut Automotive

“Wij hebben geen idee hoe het werkveld en de arbeidsmarkt er over vier jaar uit ziet. We moeten studenten voorbereiden op een toekomst die veel veranderingen zal brengen. (…) Daarom is een ondernemende houding de essentiële basisvaardigheid”. Gerard Aaftink, De Wereld van de Ondernemer

Nut en noodzaak We leiden ondernemende young professionals op die: Ambitieus zijn

Nut en noodzaak Bereid zijn tot verandering Oplossingsgericht zijn

Nut en noodzaak Innovatief zijn

Stichting SHCO De Stichting SHCO ondersteunt hbo opleidingen en onderwijsinstellingen bij het op maat inbedden van ondernemerschap in het onderwijsprogramma.

Visie Ondernemendheid & ondernemerschap sluit aan bij (bijna) ieder hbo programma; Iedere opleiding geeft daar een eigen invulling aan, passend bij het werkveld; Geen standpunt definitie ondernemendheid/ondernemerschap;

Visie Voor en door Hogescholen; Met als doel kwaliteitsverbetering van het hbo ondernemend onderwijs; Gericht op kennisdeling en deskundigheids- bevordering;

Visie Stichting SHCO faciliteert, ondersteunt, jaagt aan, deelt kennis, helpt kwaliteit te verbeteren.

Doelgroep Opleidingen met ondernemerszin: van starters tot experts; Opleidingen met ambitie (Bijzonder Kenmerk Ondernemen NVAO).

Dienstverlening Visie en beleid Eindkwalifcaties Onderwijs- programma LesmateriaalExamens Deskundigheids bevordering Kennisdeling Bijzonder Kenmerk Ondernemen NVAO

Organisatiestructuur Bestuur Deelnemersraad Examencommissie Examen- ontwikkelgroep Vaststellings- commissie ExamenbureauWerkgroepen Raad van Advies

Certificaat Ondernemerschap

Uitgangspunten Programma van 30 EC; Focus op zowel ondernemendheid als ondernemerschap; Focus op kennis en vaardigheden; Integrale benadering op basis van het Business Canvas Model;

Uitgangspunten Hoogwaardig programma  gebaseerd op standaarden Bijzonder Kenmerk Ondernemen NVAO; Flexibel inpasbaar, bijvoorbeeld als minor; Maatwerk, opleiding voert de regie; Géén voorgeschreven lesprogramma’s, wel voorbeeldmateriaal.

Business Canvas Model

Programma Hoofdleerdoel: Aan het einde van het programma van het Certificaat Ondernemerschap kan een hbo student vanuit een gedegen basis een levensvatbare onderneming initiëren, creëren en realiseren.

Subleerdoelen De student is in staat om vanuit zijn professie, zijn visie op ondernemerschap en omgevingsvisie tot een business concept te komen; De student heeft voldoende kennis en vaardigheden om zijn business concept met het Business Model Canvas uit te werken in een concreet business model;

Subleerdoelen De student is in staat om het business model uit te werken in een business plan; De student is in staat om het business plan te realiseren; De student is in staat om zich ondernemend te gedragen.

Vertaling subdoelen Subdoelen:  De student is in staat om vanuit zijn professie, zijn visie op ondernemerschap en omgevingsvisie tot een business concept te komen.  De student heeft voldoende kennis en vaardigheden om zijn concept met het Business Model Canvas uit te werken in een concreet business model. Deskundig- heidsgebied Basistheorie Modellen Trends Vaardigheden

Deskundigheidsgebieden Ondernemerschap Business idee ontwikkeling Innovatie & productontwikkeling Marketing (markt en afnemerskennis) Strategisch management Businessmodel ontwikkeling Financieel management

Deskundigheidsgebieden Recht en juridische zaken Opstellen en implementeren business plan Realiseren business plan Bijstellen business plan Sales- en Relatiemanagement Marketing communicatie en netwerken Organisatie competenties

Examenprogramma 1. Twee landelijke theorie examens, aangeboden door Stichting SHCO (vaste data): – Strategie & Marketing – Financiën 2. Een afrondend assessment over een individueel uitgewerkt business model; 3. Eventuele aanvullende examens vanuit uw opleiding.

Examenprogramma Examens vinden plaats op uw locatie; De examens worden ontwikkeld en aangeleverd door stichting SHCO. U neemt af/kijkt na; Het assessment richt u zelf in, stichting SHCO stelt de kaders (conform NVAO);

Examenprogramma Assessoren kunnen, indien gewenst, door de Stichting SHCO geleverd worden;

Certificaat Ondernemerschap Wanneer een student alle examenonderdelen positief heeft afgerond, ontvangt hij/zij het Certificaat Ondernemerschap; Stichting SHCO monitort resultaten per student en verstrekt unieke code; De opleiding reikt uit.

Kwaliteit staat voorop! Werkveldcommissie; Scheiding ontwikkelgroep, vaststellingscommissie, examencommissie; Bij landelijke examens centrale normering en analyse resultaten; Jaarlijkse evaluatie bij onderwijsinstelling.

Procedures Deelname onderwijsinstelling  samenwerkingscontract. Jaarlijkse bijdrage per school € 5.000,- Registratie student, € 52,50 een examen en twee hertentamens.

Procedures Aanmelden voor examens; Afnemen van examens en nakijken; Verstrekken certificaat.

Planning aprilVaststellen BOK mei – juniOntwikkelen examen- programma juli – augOntwikkelen examens septemberStart nieuwe certificaat ondernemerschap

Vragen?

Ronde Tafel sessie Ondernemend onderwijs in de praktijk

Thema’s Hoe geeft u ondernemend onderwijs vorm? Hoe past het CO daar bij? Wat zijn uitdagingen, valkuilen, tips en tricks? Bijzonder Kenmerk Ondernemen ….???