Dak- en thuisloosheid in Vlaanderen Pistes voor een meer woongericht beleid Publieksmoment Vlaamse Woonraad Brussel, 13 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het hulpverleningsbeleid van de OCMW’s aan de daklozen
Advertisements

Overzicht Inkomen en armoede bij Belgische ouderen, vergeleken met hun leeftijdsgenoten in buurlanden Niet-monetaire indicatoren van de levensstandaard.
Besluitvorming in OCMW
PERSPECTIEF WELZIJNSSCHAKELS Stedelijke en plattelandsarmoede.
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
RSVK WAREGEM vzw Uw woning zorgeloos verhuurd
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Inleiding De ene is de andere niet
Aanbevelingen voor een woonbeleid gericht op het tegengaan van armoede en sociale uitsluiting Wonen in armoede.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
De strijd tegen dak- en thuisloosheid
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Samenwerking Nieuw Dak, OCMW, CAW Sonar Lange traditie van samenwerken in Genk o.a. via het Lokaal Sociaal Beleid 8 beleidsdomeinen in het Genkse Lokaal.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
Huursubsidie en sociale huur
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
PvA MO en de strijd tegen dakloosheid Prof. dr. Koen Hermans Projectleider Armoede en Welzijn LUCAS / Onderzoeksgroep Sociaal Werk.
Sien Winters. Een kleiner wordende markt in handen van vele kleine verhuurders Een diverse groep met gemiddeld zwak en zwakker wordend profiel De private.
Naar een aanbod voor de vlaamse private huurmarkt.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
| Hospitawonen Platform Hulpverlening Gentbrugge/Ledeberg 8 december
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
BEMOEIZORG IN HET ALGEMEEN WELZIJNSWERK PREVENTIE VAN UITHUISZETTING Lore Assez.
Positionering Dienst maatschappelijk werk (DMW) van een ziekenfonds.
 Reflecties vanuit Europees perspectief Studienamiddag « naar een versterkt recht op wonen » - 11 maart Bijdrage FEANTSA.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Koepelorganisatie Zorg Burgerparticipatie in de gemeente Sluis Eigen bijdrage problematiek WMO Koepelorganisatie Zorg Gemeente Sluis1.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
NAAR EEN VERSTERKT RECHT OP WONEN studiedag Brussel, 11 maart 2014 Bernard Hubeau Voorzitter Vlaamse Woonraad.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Federaal Plan Armoedebestrijding Wat is armoede ? ‘People are said to be living in poverty if their income and resources are so inadequate.
Naar een aanbodbeleid op de Vlaamse private huurmarkt? Erik Buyst Steunpunt Ruimte en Wonen.
Naar een versterkt recht op wonen Knelpunten en mogelijkheden voor een versterkt recht op wonen in de OCMW - praktijk.
REFLECTIES OP HET ADVIES DAK- EN THUISLOOSHEID IN VLAANDEREN.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Preventieve woonbegeleiding De praktijk vanuit OCMW Ravels.
Dienst huurbegeleiding
Lokaal Sociaal Beleid.
Justitie & hulpverlening
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
Regionaal netwerk thuisloosheid POD MI, Brugge, 9 november 2017
Housing First Benadering
Lokaal loket kinderopvang
ICKO-Guest UN: UVplcX PW: fjUfQk #overdemuur.
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Geïntegreerde zorg als utopie?
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
WOONCOACHING.
Workshop Preventie uithuiszetting
Decenniumdoelen2017 Hoorzitting kinderbijslag
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
Kracht.wonen Regionaal en interdisciplinair samenwerken rond dak- en thuisloosheid trefmoment 11 oktober 2018.
Rein Aantjes strategisch adviseur wonen en sociaal domein
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Actieplan Jongvolwassenen
De evolutie van de woonsituatie in Vlaanderen in de periode
Dak- en thuisloosheid in Leuven Op weg naar een lokale strategie
Dak-en thuislozenbeleid in Gent
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
MEHOBEL Onderzoeksconclusies
Housing First in RSL.
Lunchsessie versnelde toewijzing
Wonen en armoede Enkele reflecties
Transcript van de presentatie:

Dak- en thuisloosheid in Vlaanderen Pistes voor een meer woongericht beleid Publieksmoment Vlaamse Woonraad Brussel, 13 mei 2016

Verwelkoming Bernard Hubeau Voorzitter Vlaamse Woonraad

Programma Voorstelling advies Vlaamse Woonraad David Van Vooren, beleidsmedewerker Vlaamse Woonraad Reflecties op het advies van de Vlaamse Woonraad Alain Bielen, directeur SHM Cordium & voorzitter CAW Limburg Koen Hermans, KU Leuven – Centrum voor Sociologisch Onderzoek / LUCAS Goele Mondelaers, Raadgever Wonen, Kabinet van Vlaams viceminister-president Liesbeth Homans Vragen van het publiek

Dak- en thuisloosheid in Vlaanderen: pistes voor een meer woongericht beleid David Van Vooren Beleidsmedewerker Vlaamse Woonraad

Inhoud presentatie Waarom dit advies? (beleidsrelevantie) Dak- en thuisloosheid in Vlaanderen Definitie, aantallen, profiel, oorzaken Hulpverlening (woon- en welzijnsbeleid) Beschouwingen van de Vlaamse Woonraad

1. Beleidsrelevantie Vlaams Actieplan Armoedebestrijding Dak- en thuisloosheid voorkomen en bestrijden Preventief en woongericht beleid 2016: opmaak Vlaams strategisch plan dak- en thuisloosheid Doel = constructieve bijdrage Vlaamse Woonraad Focus op (mogelijke) rol woonbeleid in strijd tegen dak- en thuisloosheid

2.1. Definitie dak- en thuisloosheid ETHOS (ETHOS Typology on Homelessness and Housing Exclusion) 4 concepten die wijzen op ontbreken van een (t)huis: Dakloosheid Thuisloosheid Instabiele huisvesting Ontoereikende huisvesting Advies Vlaamse Woonraad Focus op ETHOS categorieën dakloos (mensen zonder vaste verblijfplaats of in nachtopvang), thuisloos (diverse vormen van tijdelijke opvang, bv. opvangcentra voor thuislozen, instellingsverlaters) (dreigende) uithuiszetting

2.2. Aantallen Aantal dak- en thuislozen in Vlaanderen niet gekend Diverse studies / ramingen 764 daklozen (waarvan 53 kinderen) in winteropvang thuislozen (waarvan kinderen) in thuislozenzorg CAW of doorgangswoningen OCMW ca dakloze personen in OCMW hulpverlening, waarvan chronische cliënten Jaarlijks vorderingen tot uithuiszettingen, effectieve uithuiszettingen onbekend (raming: 30% of ca /jaar) Instabiele woonsituatie of ontoereikende huisvesting: geen data

2.3. Profiel Kenmerk Geslacht Mannen Vrouwen Leeftijd < 30 jaarn.b jaarn.b > 50 jaarn.b Bron van inkomsten Belangrijkste inkomen uit arbeid Werkloosheidsuitkering Bijstand (OCMW) Allochtonen* Bron: Steunpunt Algemeen Welzijnswerk en

2.4. Oorzaken Vaak complex en onderling samenhangend Vier types van risicofactoren: structureel, institutioneel, relationeel, persoonlijk specifieke gebeurtenissen (‘triggers’) kunnen direct aanleiding geven tot dak- en thuisloosheid of dit proces verder in de hand werken Advies Woonraad: focus op structurele en institutionele factoren

2.4. Oorzaken Oorzaak Factor van kwetsbaarheid Trigger StructureelEconomische processen (armoede, werkloosheid) Achterstal huur of hypotheek Uithuiszetting Verlies van vaste verblijfplaats Verandering van woonplaats Processen op woningmarkt Sociale bescherming / welvaart Nieuwkomers Wijziging verblijfsstatuut Beperkte toegang tot betaalbare huisvesting en sociale bescherming Immigratie, burgerschap Institutioneel Tekort aan gepaste dienstverlening en gebrek aan samenwerking tussen bestaande diensten om tegemoet te komen aan zorg- of hulpvragen Einde van ondersteuning of gebrek aan gepaste hulp Toewijzingsmechanismen Verblijf in instelling (jeugdzorg, gevangenis, hospitalisatie,…) Ontslag uit instelling Verlies van woning tijdens verblijf in instelling Institutionele procedures (toelating, ontslag) Bron: Busch-Geertsema, V., Edgar, W., O’Sullivan, E., & Pleace, N. (2010)

Structurele oorzaken Vlaanderen: Relatief welvarende regio, met een goede sociale bescherming en een laag armoederisico Woningmarkt: ‘slechts’ 7% bevolking met te hoge woonkost (>40% inkomen) Slechte score op betaalbaarheid private huurmarkt: 31% private huurders met te hoge woonkost Hoog aandeel inkomensarme huurders laag aandeel sociale huurwoningen beperkte ondersteuning private huurmarkt  Dit beïnvloedt mogelijkheden tot structurele aanpak dak- en ……..thuisloosheid (bv. doorstroming uit opvang, uithuiszettingen ……..door huurachterstal)

Structurele oorzaken

Institutionele oorzaken ≈ tekort aan gepaste dienstverlening en gebrek aan samenwerking tussen bestaande diensten, de toewijzing tot sociale huisvesting of procedures bij ontslag uit een residentiële instelling Advies bevat beknopte beschrijving van hulpverlening aan dak- en thuislozen (vanuit welzijn, woonbeleid, OCMW) Advies besteedt veel aandacht aan toewijzing en samenwerking

3. Hulpverlening aan dak- en thuislozen Diverse maatregelen binnen welzijns- en woonbeleid Door lokale besturen (OCMW) en particuliere initiatieven (CAW) Vlaamse Woonraad: focus op woonbeleid, met linken naar…………… …..welzijnsbeleid Bv. CAW omslag van residentiële opvang naar begeleid wonen Capaciteit Residentiële opvang % % % Begeleid wonen21715%97038% % Totaal

3. Hulpverlening aan dak- en thuislozen Diverse initiatieven in kader van ‘woonbeleid’ (ruime zin) Sociale huurmarkt Sociale verhuurkantoren Sociale huisvesting Private huurmarkt Huursubsidie Preventie uithuiszettingen Wet humanisering uithuiszettingen Fonds preventie uithuiszettingen Preventieve woonbegeleiding CAW

3.1. Sociale Verhuurkantoren Toewijzing via puntensysteem gebaseerd op o.a. woonnood, kinderlast, besteedbaar inkomen Prioriteit ‘woonnood’ ≈ ETHOS-categorieën (o.a. dakloos, instellingsverlaters, ongeschikte woningen,…) gevolg: of 60% van de toewijzingen aan ‘bijzondere ‘doelgroepen aantal & aandeel is voorbije jaren gestegen

3.1. Sociale Verhuurkantoren ≈≈ Totaal aantal toewijzingen Subtotaal bijzondere doelgroepen80847%98754% % (1) Dakloos, straatslaper (2) Dakloos, verblijf in instelling (3) Dakloos, noodwoning, crisisopvang (4) Dakloos, verblijf bij kennissen (5) Gerechtelijke uithuiszetting (vonnis)715 (6) Wonen op camping10159 (7) Onbewoonbaar / ongeschikt met bevel… (8) Onbewoonbaar / ongeschikt zonder bevel… (9) Overbewoond verklaarde woning met bevel… 5431 (10) Ongeschikt of niet-conform met >= 35 strafpunten 91618

3.2. Sociale huisvesting (SHM) Jaarlijks ± toewijzingen aan nieuwe huurders Diverse manieren van toewijzing Rechtstreeks: Reguliere toewijzing (o.a. chronologie, rationele bezetting) + onrechtstreeks: doorstroming vanuit SVK (o.m.v. huursubsidie) Aantal reguliere toewijzingen aan (ex) dak- en thuislozen onbekend Bijzondere omstandigheden sociale aard (Art. 24 §1 KSH) Aantal toewijzingen + doelgroep onbekend Versnelde toewijzingen (Art. 24 §2 KSH): Jaarlijks 5% toewijzingen aan kwetsbare doelgroepen (o.a. daklozen, uitstromers psychiatrie en bijzondere jeugdbijstand) Voorwaarde: begeleidingsovereenkomst met welzijnsorganisatie Aantal versnelde toewijzingen & onderlinge verhouding doelgroepen onbekend (i ndien 5%: ± 400 per jaar)

3.2. Sociale huisvesting (SHM) Diverse manieren van toewijzing (vervolg) Lokaal toewijzingsreglement specifieke doelgroep (Art. 28 KSH) 15 toewijzingsreglementen ‘specifieke doelgroepen’ hebben betrekking op dak- en thuislozen (vnl. instellingsverlaters) Relatief beperkt aantal woningen Verhuring buiten het sociale huurstelsel (Art. 55 bis KSH) Indien geen rechtstreekse verhuring mogelijk aan doelgroep of tijdelijke opvang in noodsituatie maximum 1% patrimonium Geen zicht op instroom (ex-) dak- en thuislozen (wellicht beperkt) Diverse mogelijkheden tot gerichte toewijzing gebrek aan globale data en monitoring

3.2. Sociale huisvesting (SHM) Projecten Wonen-Welzijn ( ) 11 projecten, met o.a. doelstellingen i.v.m. de preventie van uithuiszetting; het verbeteren van de instroom van kwetsbare doelgroepen de uitbouw van unieke sociale woonconcepten met begeleiding voor specifieke doelgroepen. Projecten ‘Housing first’ (vanaf 2013) Doel = zo snel mogelijk toegang tot reguliere huisvesting Begeleiding beperkt tot een wekelijks en vrijwillig bezoek van een hulpverlener. Intensievere begeleiding op vrijwillige basis.  eerste tussentijdse evaluatie is positief (vnl. wooncoaches Gent: hoog % behoud woning)

3.3. Vlaamse huursubsidie Tegemoetkoming in de huurprijs bij Verhuis van ongeschikte naar geschikte woning Verhuis naar SVK-woning Dakloosheid Categorie Aanvragen (aantal + kolom %) Goedkeuringen (aantal + rij %) Weigeringen (aantal + rij %) In behandeling (aantal + rij %) Ongeschikt naar geschikt (28%) (29%) 381 (19%) (80%) (1%) 606 Onaangepast naar aangepast 447 (6%) 429 (5%) 152 (34%) (65%) (1%) 125 Naar SVK (27%) (24%) (81%) (19%) (0%) 405 Ex-dakloos (30%) (37%) (52%) (47%) (1%) Niet ingevuld 642 (9%) 344 (4%) 14 (2%) (98%) (0%) 71 Totaal (45%) (54%) (1%) 2.311

3.4. Preventie uithuiszettingen Diverse wettelijke regelingen en beleidsinstrumenten: Wet humanisering uithuiszettingen Regelt betrokkenheid OCMW in gerechtelijke procedure Fonds preventie uithuiszettingen Doel: preventie uithuiszetting bij huurachterstal Slechts 325 aansluitingen in 2014 Tot maart 2015: 8 vonnissen, waarvan 3 toekenningen Preventieve woonbegeleiding CAW 2013: begeleidingen in sociale huursector, in 71% uithuiszetting voorkomen, personeelsinzet 44,50 VTE 2015: verruiming naar private huurmarkt

4. Beschouwingen Vlaamse Woonraad Beschouwingen/aanbevelingen op diverse niveaus: Woningmarkt(beleid): meer betaalbare huurwoningen Juridisch kader: versterkt recht op wonen Vlaamse strategie dak- en thuisloosheid Conceptueel: keuze voor ‘woongericht’ beleid Operationele bijsturingen Preventie uithuiszettingen Samenwerking Wonen-Welzijn Alternatieve woonvormen Vlaamse strategie tegen dak- en thuisloosheid dient deze elementen op doordachte manier te combineren en integreren

4.1. Woningmarkt(beleid): meer betaalbare huurwoningen Vlaamse Woonraad herhaalt pleidooi voor: Uitbreiding sociale huurwoningen (tot minimum 9% woningbestand) Specifiek investeringsprogramma SHM huurwoningen voor dak- en thuislozen (zie verder) Verruiming huursubsidie Fiscale voordelen verhuurders bij geconventioneerde verhuring  = Belangrijke randvoorwaarden voor structureel, preventief beleid inzake dak- en thuisloosheid

4.2. Juridisch: versterkt recht op wonen Vlaamse woonraad herhaalt pleidooi voor ‘Versterkt recht op wonen’ (cf. advies 2013) Individueel afdwingbaar recht op wonen bij manifeste schending grondrecht op wonen (van inspannings- naar resultaatverbintenis) Initiële doelgroep dak- en thuislozen, stelselmatig uitbreiden Decretale verankering (Vlaamse Wooncode) doelstelling beperken en voorkomen dak- en thuisloosheid Cf. Art. 31 Europees Sociaal Handvest: “de kans om dakloos te worden te voorkomen en te beperken, teneinde die dreiging geleidelijk aan weg te werken” Verantwoordelijkheid Vlaamse overheid i.s.m. lokale woonactoren Goede praktijk rechtenbenadering Schotland

4.3. Vlaamse strategie dak- en thuisloosheid Vlaams actieplan armoedebestrijding: 5 doelstellingen Geen straatslapers bij gebrek aan opvang Geen lang verblijf in opvang bij gebrek aan doorstroommogelijkheden naar (begeleid) wonen; Geen ontslag uit een instelling zonder nazorg en oplossing voor woonsituatie; Geen uithuiszetting bij gebrek aan begeleidings- en huisvestingsmogelijkheden; Terugdringen thuisloosheid jongvolwassen Woonraad onderschrijft doelstellingen, maar vraagt ambitieuze overkoepelende doelstelling: dak- en thuisloosheid op middellange termijn beëindigen cf. Finland reduction programme; : elimination programme Nood aan grondige meting en monitoring dak- en thuisloosheid

4.4. conceptueel: Keuze voor woongericht beleid Wat? = Stabiele huisvesting met huurbescherming aanbieden en/of bestendigen als een eerste stap om gevallen van thuisloosheid op te lossen of te voorkomen Uitgangspunt = huisvesting als fundamenteel recht en basisvereiste om andere problemen op te lossen (cf. voorstel juridisch kader: rechtenbenadering)

4.4. conceptueel: Keuze voor woongericht beleid Vergt (verdere) omslag in denken van beleid en terreinactoren (wonen en welzijn) Cf. diverse initiatieven (toewijzing KSH): verplichte begeleiding als voorwaarde tot bekomen van woning Voorstel: bijsturing / verruiming projectoproep wonen-welzijn Botst op grenzen (ambulante) begeleidingscapaciteit vanuit welzijnsvoorzieningen (met impact voor huurder en omgeving) Na eerste stap (huisvesting) nood aan gepaste ondersteuning of begeleiding (zie verder wonen-welzijn)

4.5. Operationele bijsturingen Private huurmarkt Verbeterde toegang voor kwetsbare groepen door optreden tegen discriminatie aangepaste huurwaarborgregeling zekerheid verhuurders + drempels kandidaat-huurders Verruiming + aanpassing huursubsidie Nagaan impact op betaalbaarheid (hoogte bedrag) Take-up verhogen (weigering ≈ niet-inschrijving SHM) Sociale Verhuurkantoren Uitdagingen inzake Woonondersteuning / toegenomen begeleidingslast Zeer zwak inkomensprofiel >< niet inkomens-gerelateerde huurprijs

4.5. Operationele bijsturingen Sociale huisvesting (SHM) Veelheid aan toewijzingsregels KSH Benutting / effectiviteit onbekend Vraag om toewijzingsbeleid SHM globaal te herdenken Verruimde aandacht voor kandidaten met sterke woonnood Contingentering chronologie / woonnood (bv. puntensysteem) Grotere autonomie SHM bij toewijzing o.b.v. woonnood (i.f.v. spreiding, nabijheid begeleiding) Uitbouw meer verspreid, kleinschalig SHM patrimonium Via (ver)nieuwbouw, aankoop bestaande woningen Deconcentratie meest kwetsbare groepen Bijzonder investeringsprogramma woningen

4.6. Preventie van uithuiszettingen Diverse wettelijke regelingen en beleidsinstrumenten: Wet humanisering uithuiszettingen (betrokkenheid OCMW in gerechtelijke procedure) Fonds preventie uithuiszettingen Preventieve woonbegeleiding CAW Onvoldoende slagkrachtig (diverse redenen: timing betrokkenheid …..in procedure, onvoldoende middelen,…) Pleidooi voor globale herziening wettelijk kader + bijhorende & …..complementaire instrumenten  6de Staatshervorming biedt hiertoe opportuniteiten

4.7. Samenwerking wonen-welzijn Aanpak dak- en thuisloosheid wordt (mede) bepaald door tendensen welzijnswerk o.a. ‘vermaatschappelijking’ van de zorg, omslag van residentiële naar ambulante hulpverlening Rekening houden met ‘limieten’ van vermaatschappelijking Voorzien in gepast ambulant begeleidingsaanbod Personen met beperkte begeleidingsvraag  voorzien in woonondersteuning, cf. basisbegeleidingstaken SVK en SHM, zeer beperkt op private huurmarkt Intensievere begeleidingsnood: ‘housing first’ aanpak

4.7. Samenwerking wonen-welzijn Vergt uitbreiding ambulante, multidisciplinaire begeleiding >< huidige begeleidingsaanbod: te beperkt en versnipperd, instellings- i.p.v. cliëntgebonden begeleiding, gebrek aan afstemming woon- en welzijnsactoren, nood aan vertrouwenspersonen en coördinatie hulpverlening

4.8. Alternatieve woonvormen Beschikbaarheid huisvesting + gepaste begeleiding biedt geen …..garantie op ‘modelbewoners’ Voor (zeer) beperkt aantal mensen alternatieve woonvormen …..voorzien, bv. zorghuis oudere daklozen, schadebeperking in …..drugshostel, containerwoning (‘skaeve huse’)

5. Besluit Opmaak Vlaamse strategie is belangrijke opportuniteit tot globale aanpak dak- en thuisloosheid Nood aan integratie van Structurele maatregelen woningmarkt(beleid) Aangepaste juridische context voor versterkt recht op wonen Conceptuele keuze voor woongerichte beleidsbenadering Operationele / institutionele wijzigingen op diverse deelmarkten (sociale en private huurmarkt) Integratie diverse instrumenten preventie uithuiszettingen Samenwerking wonen-welzijn (uitbreiding ambulante begeleiding) Alternatieve woonvormen (in beperkte mate)

Dank voor uw aandacht