Www.kennisnet.nl Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Kijk op praktijk zó moet het!.
Zoektocht naar de didactiek van het digitale leren
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Van Methode Naar Methodiek
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Wat komt er zoal bij kijken?
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Workshop Onderzoeksontwerp
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Anita Lohman & Bert Bouwhuis
Workshop ‘visieversneller’
Alfons ten Brummelhuis
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Omgaan met verschillen 27 oktober Inhoud presentatie -Onderzoek naar hoe scholen omgaan met hun best presterende leerlingen -De Staat van de leerling.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Fysieke werkomgeving bij nieuw- en verbouw Bart de Zwart, AStri beleidsonderzoek en -advies Marga Ruitenbeek, docente wiskunde Wouter Prins, CNV Onderwijs.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Inkoopcoöperatie.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag Digi VO, Heemskerk – 15 april

Inhoud  Stand van zaken  Opbrengsten  Randvoorwaarden voor succes  Handreikingen 1

Verhouding boek en digitaal leermateriaal volgens docenten VO 2

Hoe komt docent VO aan digitaal leermateriaal? Bron% docenten Zelf zoeken internet70 Lesboek / methode64 Zelf ontwikkelen / bewerken51 Via collega’s41 Via Kennisnet31 3

Bereid zelf ontwikkeld materiaal te delen? 4

Ambitie: meer gebruik van ict Te overwinnen knelpunten% docenten Meer bruikbaar digitaal leermateriaal66 Extra computers66 Computer programma’s voor zelfstandig werken62 Goede voorbeelden van ict en didactiek60 5

Wat is er nodig om docenten te voorzien van meer bruikbaar digitaal leermateriaal? Actie% docenten Beter vindbaar maken47 Docenten faciliteiten geven42 Materiaal zonder kosten (open source)41 Onderzoek welk materiaal effectief is39 Inzichtelijk maken wat werkt37 6

Effecten van ict: overdaad schaadt (OECD-PISA data)

Rendement: Engels in vmbo spreekvaardigheid ondersteund met multimedia 8

Leren met meer effect: Voorbeeld: Wiskunde zonder boek Experiment wiskunde op de computer zonder boek Ambitie school: door inzet van ict…  maken ll’n meer opdrachten  krijgen ll’n meer (directe) feedback  werken ll’n in eigen tempo  docent meer tijd voor individuele begeleiding presteren ll’n beter 9

Resultaten 1.Inzet, plezier en motivatie voor wiskunde nemen toe 2.Prestaties: significant hogere wiskundeprestaties. 3.Verder….nieuwe collega’s komen naar de school vanwege Wiskunde zonder boek 10

Vak Nederlands en ict in VO ICT verdubbelt arbeidsproductiviteit van docent 11

Leeropbrengst digitaal prentenboek 12

Meer voorbeelden Zie: onderzoek.kennisnet.nl 13

Resumerend Bij (goed) gebruik van (goed) digitaal leermateriaal kan onderwijs: -Efficiënter: met minder lerarentijd meer leerlingen lesgeven -Aantrekkelijker: leraarsberoep aantrekkelijker maken  aanzuigende werking door vergroting werkplezier -Effectiever: in dezelfde tijd betere prestaties realiseren 14

MITS….. 1. Materiaal goed is ontworpen 2. Docenten voldoende zijn toegerust voor gebruik 3. Technische voorzieningen op orde zijn 4. Gebruikte leermaterialen aansluiten bij visie op onderwijs 15

Krachtenveld voor leren: sleutelrol voor leraar bij gebruik van ict

Voorwaarde voor daadwerkelijk en duurzaam gebruik van digitaal leermateriaal in onderwijspraktijk 17 Gebruik van ict in praktijk effect

Randvoorwaarden voor duurzaam gebruik (schoolontwikkeling) 18 geld tijd Gebruik van ict in praktijk - effect

Randvoorwaarden voor duurzaam gebruik (schoolontwikkeling) 19 geld tijd Materiële voorzieningen Gebruik van ict in praktijk - effect

Randvoorwaarden voor duurzaam gebruik (schoolontwikkeling) 20 geld tijd Deskundigheid Materiële voorzieningen Gebruik van ict in praktijk - effect

Randvoorwaarden voor duurzaam gebruik (schoolontwikkeling) 21 geld tijd Beleid Opvattingen, Visie, Leiderschap Deskundigheid Materiële voorzieningen Gebruik van ict in praktijk - effect

Visie: schoolgebonden of persoonsgebonden? 22

Kenmerken digitaal materiaal gedigitaliseerd boek of multimedia LesConditieGem. goed 1 (5 opdr)Tekst + audio4,9 Tekst4,6 2 (7 opdr)Tekst + audio5,7 Tekst5,4 3 (9 opdr)Tekst + audio7,3 Tekst6,7 4 (9 opdr)Tekst + audio7,5 Tekst6,8 Totaal (30 opdr)Tekst + audio25,4 Tekst23,5 23

Competenties voor ontwikkelen en arrangeren van onderwijs met digitaal leermateriaal 24 Technologische kennis Vakinhoudelijke kennis Didactische kennis

Competenties ontwikkelaars / arrangeurs Didactische kennis (D) -Keuze van leerstrategie meest geschikt voor leren van bepaalde kennis Inhoudelijke kennis (I) -Omvang en diepte van leerstof bepalen voor bereiken van gewenste eindniveau Technologische kennis (T) -Bekend met beschikbare technologische representaties: multimedia, visuele representaties, online leeromgevingen, etc) 25

Weten wanneer ict in leerproces past

Beter onderwijs met digitaal materiaal Droom of werkelijkheid? Digitaal leermateriaal verbetert kwaliteit van onderwijs….mits Rol van management cruciaal bij invulling van randvoorwaarden die bepalend zijn voor droom of werkelijkheid 27

Handreikingen Maak onderscheid tussen leraar als gebruiker en leraar als ontwerper/arrangeur Opvattingen van docenten over leren zijn leidend, leermateriaal is volgend (leermateriaal is geen katalysator voor onderwijsverandering) Stel vroegtijdig vast wat wel en niet werkt. 28