De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep
Ons ideaal: Een ononderbroken beroepsgericht programma vmbo-mbo binnen de vernieuwde beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo
Aansprekend onderwijs Vakcolleges Leerjaar 1 boeien met Techniek/M&D Leerjaar 2 binden aan Techniek/M&D Leerjaar 3 op zoek naar interesse Leerjaar 4 keuze specialisatie Vanaf leerjaar 5 leren en werken in vak Gemotiveerde keuze voor de toekomst, keuze met arbeidsmarktperspectief
Facts & Figures Landelijke organisatie Vakcollege Groep Vakcolleges in heel Nederland Bijna 60 Vakcolleges Techniek Bijna 40 Vakcolleges Mens & Dienstverlenen leerlingen in opleiding Hoog slagingspercentage in leerjaar 3 Minder uitval, aansluiting vmbo - mbo Onafhankelijke onderzoek Kohnstamminstituut
Waarom samenwerken? Maatschappelijk perspectief Onderwijs Leerlingperspectief Regionale arbeidsmarkt
Doorlopende leerlijn in optima forma InhoudBegeleiding Beoordeling
Drie aanvliegroutes Creëer massa door het ontwikkelen van regionale doorstroomroutes (regionaal samenwerkingsverband) Lever maatwerk voor individuele leerlingen Lever maatwerk voor groepen leerlingen
Voorbeelden van uitwerking Het weghalen van overlap in de leerstof Indalen van mbo-lesstof in lrj 4 vmbo (inclusief afronding en erkenning) Gezamenlijke begeleiding van leerlingen in het (v)mbo Samenwerking bij de vormgeving van LOB Warme overdracht van leerlingen (incl. plaatsingsadvies) Mbo-docenten geven les in het vmbo en vice versa
Succesfactoren Denk vanuit een ketenaanpak Ontwikkel een gezamenlijke visie op de meerwaarde van de samenwerking Zorg voor draagvlak bij en betrokkenheid van alle lagen in de organisatie Leg de afspraken vast Ken elkaar Spreek elkaars taal
De belangrijkste faalfactoren Niet wet- en regelgeving of financiële aspecten, maar…. Taal Cultuur Belangen
Globale aanpak 1.Inventariseer de potentiële samenwerkingspartners 2.Stel vast voor welke doorstroomroutes samengewerkt wordt 3.Maak intentie-afspraken over de samenwerking en leg deze vast 4.Verken elkaars visie op onderwijs en de onderwijs- inhouden 5.Bepaal op welke gebieden samengewerkt gaat worden: inhoud, beoordeling en/of begeleiding 6.Werk dit uit in concrete producten, afspraken etc. 7.Organiseer de uitvoering 8.Werk volgens plan-do-check-act systematiek
Tot slot: Vernieuwingen vmbo en mbo biedt kansen voor doorlopende leerlijnen Wees bereid om over gevoeligheden heen te stappen Neem de tijd