1 © ASL BiSL Foundation Het Europees e-Competence Framework Co Siebes ABN AMRO, Amsterdam, 23 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Ivo Demeulenaere Senior consultant kwaliteit en management - Amelior
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
DAIR SEMINAR 2005 Workshop ‘Organiseer IR’ Peter Hoekstra Institutional Researcher Universiteit van Amsterdam 10 november 2005.
eCompetence Framework (e-CF)
MUSEC-EIE/06/024/SI Gesubsidieerd door Contract nummer: EIE/06/024/SI Looptijd project : December 2006 – Juni 2009 (30 maanden) MUSEC.
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
European New Towns & Pilot Cities Platform (ENTP)
Mobiliteit en competentie- ontwikkeling in het werken met doelgroepen Gerard Gielen.
IIM Information Infrastructure Management
Frank Haacke Rinske Stelwagen
Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Introductie OHSAS
Strategie en positionering
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Update Implementatie en beheer
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
INFITL01DT Theorie itil & it-servicemanagent 1
Kerncompetenties informatieprofessional
HOFAM vak Organisatie & Management les 2
TEACHERS AND TRAINERS EDUCATION AND QUALIFICATIONS Jurgen Basstanie & Aleidis Devillé 1.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Business en IT Consulting
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
ASL BiSL Foundation ASL BiSL Foundation themasessie Waarden van de wendbare FB-er Mark Smalley, The IT Paradigmologist ABN AMRO, Amsterdam,
Het Employability Framework Informatica 2015 Het geactualiseerde functie-rapport van Ngi-NGN.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
ASL 2 Een dynamisch framework
ASL BiSL Foundation ASL BiSL Foundation themasessie Waarden van de wendbare FB-er e-CF en BIM Machteld Meijer ABN AMRO, Amsterdam, 23 november.
Welkom bij de 3de conferentie van de Werkgroep BIM-competenties.
EUROPASS. WAT IS EUROPASS? Wat? Europees initiatief “transparantietools” –5 documenten om mobiliteit te faciliteren Diploma supplement Certificaat supplement.
Welkom ! Themasessie ‘Waarden van de wendbare FB-er’
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Amsterdam, 16 November 2006 Compliance en Audit Actieve samenwerking of Concurrentiestrijd? Frank Schröder en Bert Ide.
Banking Structural Reform State of play DG FISMA Unit D2 11 May, 2015 Brussels.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
De informatieprofessional 3.0
QA-CER Polymer Recycling.
IMMA Framework Behavioural change in mobility
Kwaliteit vertaalt zich in CMC, de Certified Management Consultant
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
GDPR: code of conduct Willem Debeuckelaere
Heuristieken voor Open & Ethisch Redeneren van Architecten
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Educational support & innovation
Implementatie van de Europese netwerkcodes in België
Checklist for Savings & Added Value
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Sandra: introductie van ons / de master / aanwezigen
Career guidance for employees
Seminarie ‘Automatisering factuurstroom’
Mixed-Signal Design Engineer
Human Rights & Artificial Intelligence in World Perspective
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
√ √ √ √ √ √ √ Services Healthcare™ Kostenmodel in één dag
Information & Knowledge Management System
COSA in a voluntary context
Transcript van de presentatie:

1 © ASL BiSL Foundation Het Europees e-Competence Framework Co Siebes ABN AMRO, Amsterdam, 23 november 2015

2 © ASL BiSL Foundation Europese Unie Europese RaadEuropees ParlementEuropese RaadEuropese Commissie

3 © ASL BiSL Foundation ICT Professionalism ICT Professional: Possess a comprehensive and up-to-date understanding of a relevant body of knowledge; Demonstrate on-going commitment to professional development via an appropriate combination of qualifications, certifications, work experience, non-formal and/or informal education; Adhere to an agreed code of ethics/conduct and/or applicable regulatory practices and; Through competent practice deliver value for stakeholders.

4 © ASL BiSL Foundation Framework for CT Professionalism Body of Knowledge Professional Ethics Education & Training Competences

5 © ASL BiSL Foundation Body of Knowledge

6 © ASL BiSL Foundation Education & Training

7 © ASL BiSL Foundation Professional Ethics Codes of Ethics Codes of Conduct

8 © ASL BiSL Foundation Competences

9 © ASL BiSL Foundation Competences Dimensie 1 e-CF gebied A. PLAN Dimensie 2 e-Competentie Titel + generieke beschrijving A.2. Service Level Management Stelt 'service level agreements' (SLA’s) op en stelt ondersteunende contracten vast, valideert ze en maakt ze toepasbaar. Voert onderhandelingen over dienstverleningsniveau, rekening houdend met behoeften en mogelijkheden van klanten en onderneming. Dimensie 3 e-Competentie bekwaamheidsnive aus e-1 t/m e-5, gerelateerd aan EQF levels 3 tot 8 Niveau 1 Niveau 2Niveau 3Niveau 4 Niveau 5 --Beïnvloedt de inhoud van de SLA. Neemt de leiding om de bedrijfsstrategie inzake ‘service level agreements’ (SLA’s) aan te passen zodat prognoses worden behandeld. - Dimensie 4 Kennis voorbeelden Kent/is zich bewust van/ is bekend met; K1 documentatie van de 'service level agreement' K2 hoe managementgegevens te vergelijken en te interpreteren K3 de elementen die de meeteenheden vormen van 'service level agreements' K4 het functioneren van infrastructuren voor dienstverlening K5 de impact van het niet nakomen van dienstverlening op de bedrijfsprestatie K6 ICT security standards K7 ICT quality standards Vaardigheden voorbeelden Is in staat tot het ; S1 analyseren van rapporten over dienstverlening S2 evalueren van dienstverlening t.o.v. de 'service level agreement' S3 onderhandelen over realistische doelen waaraan het dienstverleningsniveau moet voldoen S4 toepassen van relevante technieken van kwaliteitsmanagement S5 anticiperen op en minimaliseren van potentiële verstoringen van dienstverlening