Bevindingen monstertruck- drama Haaksbergen 26-3-2015Femke Koedijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Trefdag Suggnomé Thema "binnenbrengen van daderperspectief bij het slachtoffer en binnenbrengen van het slachtofferperspectief bij de dader“ -21 november.
Palliatieve huisbezoeken
Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Ouders en Kinderen Centraal
Het Ondernemingsdossier
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Het energieproject EEN BEELD UIT DE PRAKTIJK. van “Ik heb geen zin om therapie te doen en dieet te gaan volgen.” tot “Wanneer is het nog eens energieproject.
(Interactieve) voormeldingen
Plasklas.
Nieuwe vrienden maken en
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Portfolio
Jolanda Mathijssen2, Peter van Nierop1
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Leerreis Oss Op woensdagmiddag 18 september namen er zo’n 55 personen deel aan de Leerreis Oss. Dit fotoverslag geeft een impressie van deze leerzame middag.
JUSTIN BIEBER.
{ Premiere The Fast and the Furious 6. Wat zijn jou ervaringen? Wat zijn jou ervaringen? Opdracht.
Modelplan Nafase Het is een ramp geweest..,wat doen we nu?
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
MKB Doorstart. Wat is MKB Doorstart? DÉ ONAFHANKELIJKE PORTAL voor ONDERNEMERS met een IN DE KERN GEZOND BEDRIJF die te maken hebben met DREIGENDE ( FINANCIËLE.
6 September 2012 Lotto Arena - Antwerpen. Wat zijn je verwachtingen vooraf? Wat is je ervaring geweest? ONDERZOEKSVRAGEN.
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Hoofdstuk B. Whatsapp Voorwaarden: Beveiligd Heel nuttig Categorie: Sociaal netwerken App Stores: App store: Apple Play store: Android Het gebruiken van.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
ONTSLAGREGELEN.nu Gemakkelijk samen het ontslag regelen.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing oktober 2015.
Eerstelijnsbegeleiding, wat mag je verwachten?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden
Praktijkdiagnose 15 oktober Welkom Aanleiding Doelstelling Doelgroep Programma Ervaringen tot nu toe Vervolg 2.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Methodiek: Plancyclus
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Opdrachten en eindopdracht
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
GOR bij nabestaanden van en professioneel betrokkenen bij MH17: Natuurlijk (niet)! Dianne Alting - RIVM Kenniskring PSH/GOR |
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing.
Naam: Rayiha Inanc Klas: 4 E ICT & Multimedia. Inhoud  Stageperiode  Hoe ben ik deze stageplek terechtgekomen?  Het bedrijf  Stage dag 1 t/m stage.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
Modelconvenant Publieke Gezondheid bij rampen en crises GHOR en GGD Nederland 17 mei 2011.
120 september 2012 Gezondheidsonderzoek na Rampen De rol van de epi in het crisis- proces Cisca Stom, Hoofd centrum Gezondheid en Milieu Joost van der.
Implementatie GROP GGD Regio Twente Sylvia Stronkhorst Opleidingscoördinator GROP.
103 april 2012 Centrum Gezondheid en Milieu Bijeenkomst PSH 3 april 2012 Cisca Stom Hoofd centrum Gezondheid en Milieu RIVM.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Adri Hartkoorn Beleid en voorbereiding juli 2013 Herinrichting speelplek Grote buitendijk Velserbroek 10 juli 2013 Resultaten interviews.
103 april 2012 Centrum Gezondheid en Milieu Bijeenkomst GOR 10 mei 2012 Joost van der Ree Coördinator Nazorg centrum Gezondheid en Milieu RIVM.
Sheets over SIS basisset voor presentaties Bestemd voor regionale SIS-coördinatoren en andere experts die een selectie van de sheets kunnen gebruiken voor.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Chris de Vogel GHOR Operationele organisatie GHOR Haaglanden
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
OPweg Innovatief project
Lichen Planus Vereniging Nederland,
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
Transcript van de presentatie:

Bevindingen monstertruck- drama Haaksbergen Femke Koedijk

28 september 2014 Monstertruck rijdt in op publiek tijdens stunt aanwezigen, veel kinderen 28 (zwaar) gewonden 3 personen overleden GGD wordt ingeseind Proces PSH wordt ingezet

29 september Gemeentelijk beleidsteam (GBT) wordt bij elkaar geroepen GGD is hier ook bij aanwezig In GBT wordt aangeboden dat GGD ervaring heeft met monitoren nazorg/onderzoek  gemeente enthousiast Crisiscoördinator roept procesleiders GOR en PSH bij elkaar, omdat er ‘een’ gezondheidsonderzoek moet komen

Start voorbereiding GOR, (informele) adviesaanvraag bij RIVM: Vragenlijstonderzoek, in combinatie met onderzoek uit huisartsenregistratie, circa 3 maanden na het ongeluk Alle huishoudens in Haaksbergen benaderen Tijdens overleg crisiscoördinator, procesleider GOR en procesleider PSH blijkt dat verwachtingen anders zijn: Met onderzoek wordt het volgen van slachtoffers bedoeld, direct na het ongeluk, om te signaleren of de juiste hulp is ontvangen en nog behoefte is aan andere hulp

Advies Kernteam PSH en RIVM: Niet direct doen, komt betuttelend over, niet direct bemoeizuchtige overheid spelen In overleg met gemeente en DPG toch besloten om dit wel te doen, dus voorstel aan de gemeente wordt: Fase 1 (max 3 maanden): monitoren van psychosociale gevolgen en hierdoor signaleren van behoefte aan psychosociale hulpverlening op de korte en middellange termijn. Fase 2 (na 3 maanden en circa 1 jaar): −inzicht verschaffen in de gevolgen van het monstertruck-drama voor de lichamelijke en psychische gezondheid. −inzicht in de zorgvraag en zorgbehoefte van de getroffenen en de betrokkenen.

Methode Doelgroep: Slachtoffers die in het ziekenhuis hebben gelegen en betrokkenen/getroffenen die zich gemeld hebben bij SHN of SMD (n=180) Benadering: Brief van GGD aan slachtoffers ziekenhuis; Brief namens GGD door SMD en SHN aan degenen die zich daar gemeld hebben (privacy!)

Methode vervolg Vragenlijst: Hoe betrokken en wie uit het gezin Hoe gaat het nu (1-10) Ontvangen hulp Behoefte aan hulp Nog een keer bellen na 4 weken 3 belrondes 7 (3 in 2e en 3e ronde) belpogingen, daarna brief met link naar digitale vragenlijst SMD ingehuurd voor interviews Invoer in Survey Monkey

Resultaten Na ontdubbeling: 149 personen 15 personen hebben zich afgemeld  te benaderen groep: 134 Ronde 1: 110 deelnemers gegevens verzameld over 149 volwassenen en 56 kinderen

Resultaten Hoe gaat het nu?

Resultaten Nog behoefte aan hulp?

Resultaten Respons belronde 2 en 3

Resultaten Hoe gaat het? Hulpbehoefte?

Resultaten Reacties deelnemers na laatste belronde: “Goed dat er geregeld gebeld is en aandacht voor is” “Ik vond het prettig dat ik af en toe een telefoontje heb gekregen. Dit stelden we erg op prijs.” “Dank voor het regelen van een lotgenoten bijeenkomst.” “Blij dat er gebeld is vanuit GGD.” “Prettig dat er contact is geweest, gevoel niet alleen staan en bevestiging.”

Conclusie Het lijkt weer beter te gaan met de meeste mensen; Telefonische interviews bieden mogelijkheid behoefte aan aanvullende hulpverlening tijdig te signaleren en direct door te verwijzen of informatie en advies te geven; Door de tussentijdse resultaten ook per belronde terug te koppelen aan de gemeente Haaksbergen, was het voor hen mogelijk tussentijds actie te ondernemen  organisatie lotgenotencontact.

En hoe is het afgelopen met fase 2? Slecht….  Gemeente in eerste instantie enthousiast, maar wilde graag beperkte doelgroep Uiteindelijk (op 2 december 2014) is besloten door de gemeente geen vervolgonderzoek meer te doen

Concluderend…. Fase 1 onderzoek erg nuttig geweest voor gemeente Positief ervaren door deelnemers PSH of GOR? Leerzaam proces Onderzoeksrapport:

Dank! GGD Twente: Theo van Rijmenam, Anne-Marie Kok, Aletta Maassen van den Brink, Elke Klunder Joris IJzermans SMD Enschede-Haaksbergen: Anneke Roelofs, Charon Put, Randy Kuiper en Miranda Beusink Gemeente Haaksbergen