KINDERRECHTEN IN ONTWIKKELINGS- SAMENWERKING BTC INFOCYCLUS.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Communicatie en draagvlak
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Ouders en Kinderen Centraal
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Risico’s en gevaren van techniek
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
Van visie naar actie.
Actief Burgerschap Plan Nederland.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Personen die gedwongen worden om hun huizen te verlaten  Ten gevolge van: ‐ Politieke ‐ Religieuze ‐ Militaire ‐ Andere problemen.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Vrijheid van vestiging
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Casus, gebaseerd op een reële situatie in 2012; Jongen, 4 jaar, zevende residentiële verblijf.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
Title Sub-title Beleidsnota Oxfam Novib 1 februari 2008.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Hoger Instituut voor de Arbeid Lanceringsdag Onderzoeksplatform Pulse Draagvlak Ontwikkelingssamenwerking Presentatie 27 november 2009 Onderzoeksinstituut.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Ouderenraden en Actief ouder worden Colloquium GroenPlus
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Dossier Empowerment.
Begeleiden Informatiseringsprocessen
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
INCLUSIEF ONDERWIJS, EEN RECHT. STRATEGIE Informatie en communicatiecampagne Verbinden van initiatieven en goede praktijken Strategische procesvoering.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Kiwanis International District Nederland Kiwanis University NL (KU-NL Juli 2008) Serving the Children of the World ®
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Leiden University. The university to discover. Rechten van kinderen bij uithuisplaatsing 17 november 2015 prof.mr.drs. M.R. Bruning MBO KINDERRECHTENCONFERENTIE.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Noord-Zuidsamenwerking Deinze De GROS vandaag en morgen Oost-Vlaanderen, een solidaire provincie We maken er samen werk van ! Februari 2014.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Milieuvluchtelingen Een zoektocht naar bescherming.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Resultaatgericht Samenwerken
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Lokaal loket kinderopvang
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Project Luchtruimherziening
Lokaal loket kinderopvang
Basistekst : Talentontwikkeling
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

KINDERRECHTEN IN ONTWIKKELINGS- SAMENWERKING BTC INFOCYCLUS

PLATFORM KINDERRECHTEN IN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING Oprichting: 2007 naar aanleiding van wetswijziging Leden: NGO’s, Experten Doelstelling: Draagvlak creëren voor KR in OS Engagementen: -Toezien op implementatie KR -Opleidingen inzake KR in OS -Informeren van actoren over KR in OS -Advies verlenen inzake KR in OS

KINDERRECHTEN IN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING Kinderrechten Kinderrechten in Ontwikkelingssamenwerking -Waarom is dat zo belangrijk? -Kinderrechten in de Belgische ontwikkelingssamenwerking -Kinderrechtenbenadering in ontwikkelingssamenwerking

KINDEREN EN HUN RECHTEN IN INTERNATIONALE VERDRAGEN Opkomst kinderrechten gevolg van veranderend kindbeeld Tot einde ME geen aparte sociale categorie – “kleine volwassenen” Vanaf verlichting → Ontdekking van het Kind - Kinderen als “nog niet volwassen” – nog geen sprake van KINDERrechten 20 e eeuw → 2 grote oorlogen met veel kinderleed – Kinderen komen op de internationale agenda – Nadruk op bescherming 1924 – Verklaring van Geneve 1959 – Verklaring van de rechten van het kind 1979 – Internationaal jaar van het Kind – Start opmaak IVRK 1989 – Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind

HET IVRK 1989 : Eerste internationale juridisch bindende document dat Burgerlijke, Politieke, Economische, Sociale en Culturele Rechten groepeert. -Universeel -Onvervreemdbaar -Ondeelbaar Bestaat uit 54 artikels en kent 4 kernprincipes: Non-discriminatie (art. 2) Het belang van het Kind (art. 3) Recht op leven, overleven en ontwikkeling (art. 6) Participatie (art. 12)

HET IVRK: WERKING VN Comité voor de Rechten van het Kind in Geneve Staat o.a. in voor de monitoring van de implementatie van het verdrag en de interpretatie van het verdrag Monitoring aan de hand van periodieke rapportering en de publicatie van Concluding Observations Staat rapporten – 5 jaarlijks Alternatieve rapporten van civil society (incl. stem kinderen) Interpretatie van rechten in het verdrag aan de hand van General Comments Optionele protocollen: OP Handel in kinderen, kinderprostitutie en kinderpornografie OP Kinderen in gewapende conflicten OP Instelling van een klachtenprocedure (nog niet in werking) WEBSITE:

KINDERRECHTEN EN OS: WAAROM? Sociaal-economisch: -Effectiviteit en duurzaamheid van de hulp Politiek & Ethisch -Meer dan een derde van de wereldbevolking zijn kinderen -Nadruk op ‘equity’ in een rechtenbenadering -Link met de Milleniumdoelstellingen -Do no harm Juridisch -Een plicht -Quasi-wereldwijde ratificatie VRK -Expliciete vermelding van internationale samenwerking in VRK

KR IN DE BELGISCHE OS ENGAGEMENT? KR werden in 2005 opgenomen als transversaal thema in de WIS Transversaal thema: KR een aandachtspunt in elk beleid en elke activiteit van de Belgische OS ≠ verticale sector Strategienota in 2008 Implementatie verloopt/verliep moeilijk Nieuwe wet (2013) maakt van KR een prioritair thema als onderdeel van bredere categorie Mensenrechten

RECHTENBENADERING IN OS Needs Based ApproachRights Based Approach Noden impliceren geen plichten, maar lokken eventueel beloftes uit Rechten impliceren plichten en verplichtingen van duty bearers Noden zijn niet per se universeelRechten zijn universeel Noden kunnen worden gerangschiktRechten zijn ondeelbaar en onderling afhankelijk. ‘Basisrechten’ bestaan niet. Noden voldoen vraagt niet per se aandacht voor het proces Rechten realiseren vraagt per definitie aandacht voor het proces Individuen zijn objecten van hulpIndividuen zijn empowered om hun rechten te claimen Motivatie: noden voldoen uit liefdadigheidMotivatie: rechten realiseren uit verplichting 80% van de noden vervullen kan een goed resultaat zijn In een rechtenbenadering zijn de rechten van 20% van de kinderen niet voldaan Gericht op onmiddellijke oorzakenGericht op structurele oorzaken Met bijkomende middelenBestaande middelen ‘eerlijker’ verdelen

KINDERRECHTEN - BENADERING = continue reflectie over de rechten van kinderen en de verbonden verplichtingen van dutybearers Rechtenbenadering in ontwikkelingssamenwerking gebaseerd op het IVRK 4 principes die in de verschillende fases van de projectcyclus aan bod dienen te komen

5 COMPONENTEN VAN EEN KINDERRECHTENBENADERING Rights Holders Duty Bearers Empowerment Capacity Building Advocacy Direct Service Delivery Awareness Raising

5 KERNCOMPONENTEN VAN EEN KR-BENADERING KR-benadering in de praktijk kan veel verschillende dingen betekenen Toch zijn er een 5 tal kerncomponenten te identificeren die in meeste KR-benaderingen terugkomen: 1.Empowerment van kinderen 2.Capaciteitsversterking van dutybearers 3.Beleidsbeïnvloeding / Advocacy van dutybearers 4.Bewustmaking en sensibilisering van kinderen en dutybearers 5.Directe dienstverlening

1. EMPOWERMENT VAN KINDEREN Cruciaal in een rechtenbenadering is dat kinderen hun rechten kunnen claimen Verloopt niet vanzelf, meestal is empowerment van kinderen nodig opdat ze hun rechten kunnen claimen Empowerment neemt vele vormen aan -Informatie ter beschikking stellen -Capaciteiten en competenties ontwikkelen -Kanalen om schendingen te rapporteren (link capaciteitsopbouw) -Communicatiekanalen Naast empowerment van kinderen ook empowerment van (secondary) duty bearers: ouders, lokale gemeenschappen, CSO’s,…

2. CAPACITEITSVERSTERKING VAN DUTYBEARERS Niet voldoen aan verplichtingen door dutybearers heeft te maken met 2 aspecten: de wil en de capaciteiten Zeker in het kader van OS is een gebrek aan kennis en middelen vaak (deel van) de oorzaak van het niet nakomen van verplichtingen Versterken van duty bearers kan op verschillende manieren: -Informeren en training -Technische assistentie -Versterken management competenties overheden

3. BELEIDSBEÏNVLOEDING VAN DUTYBEARERS Capaciteitsversterking zal niet altijd volstaan Kinderen vaak lage sociale status, geen politieke of economische macht Beleidsbeïnvloeding t.a.v. duty bearers opdat ze aan hun verplichtingen t.av. kinderen zouden voldoen. Beleidsbeïnvloeding kan vele vormen aannemen: -Technisch of juist algemene bewustwording -Collaboratief of conflicterend -Door rights holders zelf of externen -Lokaal of globaal -Gebaseerd op juridische, morele, economische of sociale argumenten

4. BEWUSTMAKING / SENSIBILISERING VAN KINDEREN EN DUTYBEARERS Valt soms ook onder beleidsbeïnvloeding of capaciteitsversterking Gaat over de bewustmaking van rights holders en duty bearers en bij uitbreiding de samenleving als geheel over de rechten van kinderen KR Educatie, sensibilisering en bewustmaking vormen vaak een onderdeel van een KR-benadering als noodzakelijke voorwaarde voor de realisatie van de rechten van kinderen Kinderrechten als universeel kader in cultureel-diverse settings in ontwikkelingssamenwerking → Dialoog

5. DIRECTE DIENSTVERLENING Met het oog op onmiddellijke realisatie van rechten Idealiter op tijdelijke basis tot werkelijke duty bearers overnemen Idealiter van in het begin in overleg en samenwerking met lokale actoren / duty bearers Aandacht voor duurzaamheid en lokaal ownership Mogelijkheden voor innovatieve aanpak via pilootprojecten  Directe dienstverlening behoort uit te maken van een bredere kinderrechtenbenadering

4 PRINCIPES (I) 1- Non-discriminatie -Gevoeligheid voor invloed van geslacht, huidskleur, godsdienst … op de mate en wijze waarop het project impact heeft op rechten van kinderen -Realiseren van rechten mag niet ten koste gaan van de rechten van andere kinderen -Specifieke aandacht voor identificeren van kwetsbare groepen kinderen 2- Belang van het Kind -Bij elke actie moet nagegaan worden wat in het belang van het kind is -Moet meer zijn dan ‘do no harm’ maar actief bijdragen aan het realiseren van de rechten van kinderen -Nood aan participatie

4 PRINCIPES (II) 3 - Recht op overleving en ontwikkeling -Rechten op leven -Recht op ontwikkeling: lichamelijk, geestelijk, cultureel, spiritueel, psychisch, sociaal -Veronderstelt dat kinderen het potentieel van hun eigen ontwikkeling in zich dragen

4 PRINCIPES (III) 4 - Participatie -Kinderen hebben het recht hun mening te geven over zaken die hen direct of indirect aanbelangen -Passend belang aan hechten, naar gelang hun ‘evolving capacities’ -Specifieke aandacht voor bepaalde ‘kwetsbare’ groepen kinderen -Participatie is meer dan kinderen die zich uitspreken: actieve betrokkenheid van kinderen kan op veel manieren -Aandacht voor veilige omgeving en specifieke competenties nodig voor organisatie van participatie van kinderen -Kindvriendelijk taalgebruik en materialen

GROEPSWERK