Regionaal Beleidsplan 2016-2019 Gericht verder! Informatiebijeenkomsten gemeenteraadsleden Leiden, 13 januari 2016 Alphen aan den Rijn, 18 januari 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
De Regio ZHZ in verandering Informatiebijeenkomst voor Raadsleden Drechtsteden 20 mei
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Niets nieuws onder de zon
Handreiking Beleidsplan Veiligheidsregio
Workshop Van referentiekader naar een Regionaal Crisisplan.
Van risicoprofiel naar een beleidsplan VRU
Subsidiebeleid Barendrecht
6 stappen in Risico management
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Informatiebijeenkomst inzake subsidieregeling Cultuur Eindhoven februari 2016.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Concern Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. Waar is de VRZHZ voor! Risicobeheersing Risicovoorlichting Veiligheidsmanagement 112 Redden en blussen Technische.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
De nieuwe Brandweer Hollands Midden Bijeenkomst gemeenten (Nieuwerkerk aan de IJssel,19 januari 2010) Henk Meijer Regionaal commandant Zuidplas, Boskoop,
Gemeenteraad Teylingen 2 september 2015 Hans Zuidijk Plv. regionaal commandant / directeur Concernstaf Commissie Bestuur, financiën en toerisme.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Onderzoek netto-lasten onderwijs Lansingerland Raad 25 november 2014.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Concept Beleidsplan Gemeenschappelijke regeling Basiszorgniveau.
Businesscase als sturingsinstrument Presentatie voor de raad op 10 november 2014 WELKOM.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Brandweer Vernieuwde brandweerzorg Dordrecht 22 april.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
BRANDWEER ZuidWest Drenthe Presentatie gemeenteraad Hoogeveen Albert-Jan Giethoorn Districtscommandant Brandweer ZuidWest Drenthe.
Veiligheidsregio’s Mw. Williët Brouwer Nationale Veiligheid Regionaal Op Orde Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
1 Regionaal Risicoprofiel Hollands Midden. 2 Dit zal u niet zo snel overkomen….
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht Dordrecht 9 februari 2012 Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Voortgang landelijke meldkamerorganisatie 20 maart 2015 Astrid Raaphorst Jill Wilkinson 1.
‘Opleiden, trainen en oefenen ter voorbereiden op rampen en crises’ OTO bijeenkomst Ir. Pieter A.C.L. Janssen 29 januari 2009.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Brandweer bijdrage aan veiligheid in de gemeente Bernheze 7 september 2011.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Project Kwaliteit brandweerpersoneel
GHOR en CBRN/E Jan Woldman CBRN/E meerdaagse Ossendrecht 16/10/2012
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Adviescommissie gemeenteraad gemeente Dordrecht
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Dekkingsplan 2017 Brandweer ZHZ
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Transcript van de presentatie:

Regionaal Beleidsplan Gericht verder! Informatiebijeenkomsten gemeenteraadsleden Leiden, 13 januari 2016 Alphen aan den Rijn, 18 januari 2016 Henk Meijer directeur Veiligheidsregio

Inleiding: het regionaal beleidsplan -Versterking multidisciplinaire samenwerking, voorbereiding en uitvoering crisisbeheersing -Verplichte planvorming Wet Veiligheidsregio (eenmaal in de vier jaar) -Belangrijke samenhang: -Risicoprofiel:wat kan er gebeuren en hoe erg is dat? -Beleidsplan:wat gaat er aan gedaan worden? -Crisisplan:wie gaat wat doen als het gebeurt? -Input beleidsplan: 1.evaluatie vorige beleidsplan nieuw risicoprofiel (vastgesteld in gemeenteraden voor zomervakantie jl.) 3.(landelijk) Strategische agenda Veiligheidsberaad

Input 1: evaluatie eerste Regionaal Beleidsplan Eerste beleidsplan na oprichting VRHM / Wvr in oktober Algemene doelstelling: versterken generieke crisisorganisatie via vier beleidsprioriteiten: 1.Versterking gemeentelijke kolom 2.Samenwerking met partners 3.Informatiemanagement 4.Crisiscommunicatie Conclusie: flinke stappen gezet, crisisbeheersing op orde (o.a. jaarlijkse systeemtest) -Verdere versterking op Informatiemanagement en Samenwerking met partners blijft wel nodig (komen terug als beleidsprioriteit in nieuw beleidsplan) -Versterking gemeentelijke kolom en Crisiscommunicatie verdere doorontwikkeling vanuit staande samenwerking (geen beleidsprioriteit in nieuw beleidsplan) 3

Input 2: nieuw Regionaal Risicoprofiel Gemeenteraden hebben op basis nieuw risicoprofiel input geleverd voor het nieuwe beleidsplan. Op verzoek gemeenten specifieke aandacht voor: -verstoring openbare orde -overstromingen -luchtvaartongevallen -verstoring Telecom en ICT

Input 3: Strategische agenda Veiligheidsberaad -Landelijke samenwerking veiligheidsregio’s en ministerie V&J op projecten: -Versterking risico- en crisisbeheersing stralingsincidenten -Continuïteit samenleving -Water en evacuatie -Kwaliteit en vergelijkbaarheid -Versterking bevolkingszorg -Bovenregionale operationele besluitvorming (samenwerking Defensie) -Landelijke projecten waarin VRHM participeert -Landelijke voorbereiding wordt regionaal uitgewerkt en geïmplementeerd. -Op basis evaluatie eerste beleidsplan, nieuw risicoprofiel en strategische agenda zijn de beleidsprioriteiten voor nieuw beleidsplan geformuleerd. 5

Inhoudelijke beleidsprioriteiten Drie beleidsprioriteiten uitgewerkt in concrete resultaten: 1.Informatiegestuurd werken -versterken informatiemanagement warme fase -introduceren actueel informatiebeeld lauwe fase -benutten informatiemanagement koude fase -continuïteit informatiemanagement 2.Risicogericht werken -gericht risico’s beïnvloeden (te beginnen met prioriteiten uit risicoprofiel) -adviseren over risico’s -ontwikkelen risicogerichte operationele voorbereiding -communiceren over risico’s en crises 3.Omgevingsgericht (net)werken -samenwerken met partners -ondersteunen en inzetten (verminderd) zelfredzame burgers -aansluiten bij de gebruiker 6

Operationele informatiekaarten -Concreet product: opstellen, oefenen en evalueren operationele informatiekaarten -Uitwerking afspraken crisispartner/convenant, object/locatie, procedure -Specifieke noodzakelijke informatie, overzichtelijke presentatie -Op dit moment 28 informatiekaarten operationeel: - Asbestincidenten-Verdiepte ligging A4 -Waterschappen-Crimpenerhout -Bio Sciencepark-Keukenhof -Klinkenbergerplas-Langeraarse plassen -Nieuwkoopse plassen-Oosterduinsemeer -Penitentiaire inrichtingen-SIS -Spoor-Vliegtuigongevallen -Communicatie uitval-Duinbranden -AkzoNobel-Valkenburgsemeer -Zegerplas-Zevenhuizerplas -Braassemermeer-Kagerplassen -Reeuwijkse plassen-Defensie -Gas en Elektriciteit-Drinkwater -Rottemeren-Conventionele bommen (in voorbereiding) -Daarnaast ook bij bijzondere evenementen (bijv. Bloemencorso) en gebeurtenissen (bijv. Koningsdag / jaarwisseling) 7

Bedrijfsvoering beleidsprioriteiten Ook t.a.v. de bedrijfsvoering drie beleidsprioriteiten (uitgewerkt in concrete resultaten) 1.Balans brengen in beleidsprioriteiten en middelen 2.Werken aan kwaliteit (en verantwoording richting bestuur en gemeenten) 3.Integraal samenwerken ================================================================ -Uitvoering beleidsplan via jaarlijkse werkplannen (concretisering beleidsplan) -Uitvoering beleidsplan past binnen huidige begrotingen en beleidsplannen betrokken hulpdiensten, gemeenten en crisispartners (VRHM is netwerkorganisatie) -Wet veiligheidsregio’s: burgemeester moet concept-beleidsplan bespreken met gemeenteraad voordat het Algemeen Bestuur het plan vaststelt (op 31 maart a.s.) 8

VRAGEN? 9

Korpsbeleidsplan We zijn onderweg Informatiebijeenkomsten gemeenteraadsleden Leiden, 13 januari 2016 Alphen aan den Rijn, 18 januari 2016 Hans Zuidijk plv. regionaal commandant

11 Algemene opzet Korpsbeleidsplan Vijf jaar BHM: ‘We zijn onderweg’ Geschreven in we-vorm Belangrijkste onderliggende stuk: kadernota MAM Periode 2016 – 2018 (3 jaar; einde Cebeon-routekaart) Voor de zomervakantie 2015: presentatie gemeenteraden (waar we staan en welke ontwikkelingen). Input gemeenteraden verwerkt in Korpsbeleidsplan. Afstemming met Regionaal Beleidsplan VRHM

12 Waar staan we voor als Brandweer Hollands Midden Nieuwe missie: Brandweer Hollands Midden bevordert (brand)veiligheid Nieuwe visie: We kennen de (brand)risico’s in ons gebied. Voorkomen is beter dan bestrijden, maar als onze hulp nodig is, dan gaan we als de brandweer. Daarvoor staan we 24 uur per dag paraat met moedige, vakbekwame mensen en bedrijfszeker materieel. Ons werk doen we in nauwe samenwerking met onze hulpverleningspartners, inwoners en bedrijven. Kernwaarden: Risicogericht, moedig, vakbekwaam, bedrijfszeker, samenwerkend

13 Wat willen we bereiken in de periode 2016 – 2018 (1) Tien doelen kwaliteit en werkwijze brandweerzorg voor periode : 1.We werken meer risicogericht 2.We stimuleren (zelf)redzaamheid 3.We stemmen de materieel- en personeelssterkte af op de risico’s 4.We introduceren innovatieve werkwijzen 5.We optimaliseren de dekking en de specialismeverdeling

14 Wat willen we bereiken in de periode 2016 – 2018 (2) 6.We introduceren persoonsgerichte vakbekwaamheids- programma’s voor het repressieve personeel 7.We werken slim samen binnen Brandweer Nederland en de Landelijke Meldkamerorganisatie (LMO) 8.We werken informatie gestuurd 9.We verbeteren ons planmatig werken 10.We investeren in onze medewerkers

15 Uitvoering -Korpsbeleidsplan wordt jaarlijks uitgewerkt in werkplannen -Sturing op realiseren MAM-bezuiniging -Verantwoording prestaties door verbeterde operationele prestatie indicatoren -Uitvoering past binnen begroting en bezuinigingsopgave MAM tot en met Korpsbeleidsplan ligt ter instemming bij gemeenteraden -Vaststelling Algemeen Bestuur op 31 maart a.s.

16 VRAGEN?

Kostenniveau Brandweer Hollands Midden en financieringssystematiek gemeentelijke bijdragen vanaf 2019 Informatiebijeenkomsten gemeenteraadsleden Leiden, 13 januari 2016 Alphen aan den Rijn, 18 januari 2016 Ernst Breider concerncontroller

18 Besluit regionaliseren van de brandweer in Hollands Midden (29 januari 2009) Opdracht Bestuur: “Ontwikkel een beleid waarmee de kosten voor brandweerzorg in Hollands Midden op termijn kunnen worden gerealiseerd voor het referentiebudget dat gemeenten via het Gemeentefonds ontvangen als fictief budget voor de brandweertaak”. Het totaal van de gemeentelijke brandweerbegrotingen, het startbudget voor de nieuwe regionale brandweerorganisatie, bedroeg in ,6% meer dan dit referentiebudget, zijnde een bedrag van € 6,2 miljoen. Dit bedrag kreeg de nieuwe organisatie als bezuinigingsopdracht mee. Afspraken t/m 2018

19 Vertrekpunt per gemeente in 2009 (excl. Katwijk): Afspraken t/m 2018

20 De bestuurlijke afspraken zijn gemaakte tot en met 2018 tijd voor opbouw nieuwe organisatie en tijd voor het kunnen realiseren bezuinigingsopgave Het beleid bestaat uit drie fasen: Periode ,0% bestuurlijk taakstellende efficiencyopdracht Periode ,0% additionele efficiencywinst door versneld versterken gewenste en noodzakelijke organisatiekracht en verhoging bijdrage gemeenten met een lagere bijdrage dan de Cebeon-norm Periode ,6% door implementatie programma Meer- Anders-Minder Afspraken t/m 2018

21 Volgende beleidsperiode(n):  de gehanteerde financieringssystematiek evalueren en  nieuwe vaststelling van het kostenniveau van Brandweer Hollands Midden Rekening houdend met:  groot onderhoud van het (sub)cluster Brandweer & Rampenbestrijding in het gemeentefonds per 2016 en  de herijking van de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) per 2017 Evaluatie

22 Groot onderhoud gemeentefonds 2016 Landelijk liggen de uitgaven van gemeenten voor het (sub)cluster Brandweer & Rampenbestrijding hoger dan waarmee in de algemene uitkering rekening wordt gehouden. Vooral de kleinere, minder verstedelijkte gemeenten geven meer uit dan het ijkpunt. De omvang van het (sub)cluster Brandweer & Rampenbestrijding is verhoogd en de verdeling is ten gunste van vooral de kleinere gemeenten aangepast. De omvang van het (sub)cluster stijgt voor Hollands Midden met € 3,0 miljoen). Herijking BDuR 2017 Het effect van de herijking van de BDuR per 2017 voor de veiligheidsregio Hollands Midden bedraagt € negatief Groot onderhoud GF

23 Evaluatie financieringssystematiek en kostenniveau Het Bestuur wil aan het principe vasthouden om het niveau van de kosten en de gemeentelijke financiering voor brandweerzorg in Hollands Midden te realiseren voor het referentiebudget dat gemeenten via het Gemeentefonds ontvangen als fictief budget voor de brandweertaak. Het referentiebudget wordt door middel van het groot onderhoud aan het gemeentefonds periodiek herzien op basis van landelijk onderzoek naar actuele (gemeentelijke) begrotingen. De verdeling van het gemeentefonds is kostengeoriënteerd en naar de mening van het bestuur daarmee een objectieve maatstaf om ook het niveau van de kosten voor brandweerzorg in Hollands Midden op te baseren. Evaluatie

24 Evaluatie financieringssystematiek en kostenniveau (2) Als voordelen worden verder genoemd (Ambtelijk Governance Team): Er wordt een relatie gelegd met de inkomstenkant van de gemeenten en het daarbij behorende risicoprofiel. Het is transparant, goed uitlegbaar en rechtvaardig. De sleutel wordt objectief bepaald door een derde (door BZK in de circulaires gemeentefonds) en er komen daardoor geen verdere discussies over berekeningen, interpretatie etc. Geen jaarlijkse trap-op, trap-af maar per planperiode: meerjarige financiering maakt stabiele taakuitvoering mogelijk. Groei/krimp algemene uitkering is geen automatisme voor verhoging/verlaging gemeentelijke bijdragen. Evaluatie

25 Analyse uitkomsten groot onderhoud (sub)cluster Brandweer & Rampenbestrijding gemeentefonds (per 2016) voor Hollands Midden:  De ‘oude’ Cebeon-norm ( ) bedraagt € minder dan de geactualiseerde uitkomst van het Gemeentefonds in de meerjarenraming voor  Als gevolg van tussentijdse ontwikkelingen en groot onderhoud van het gemeentefonds zijn verschillen ontstaan in het gemeentelijke aandeel in het fictief budget op basis van de ‘oude’ Cebeon-norm en het geactualiseerd beeld per gemeente. Nieuwe afspraken

26 Nieuwe afspraken

27 Overige bestuurlijke voorstellen volgende beleidsperiode(n) Aanpassingen in het absoluut niveau (referentiebudget) en de bijdrage van elke gemeente wordt één maal in de vierjaar (gelijk de beleidsplan periode) toegepast, gebaseerd op de septembercirculaire gemeentefonds T-2 van de beleidsplan periode. Indien het referentiebudget en de bijdrage van elke gemeente in een nieuwe beleidsplan periode afwijkt van de voorgaande periode, wordt dit aan het begin van een nieuwe beleidsplan periode direct aangepast. Het absoluut niveau wordt gedurende de beleidsplan periode gefixeerd, maar de jaarlijkse indexering is wel van toepassing conform de methodiek Werkgroep financiële kaderstelling gemeenschappelijke regelingen. Nieuwe afspraken

VRAGEN? 28