Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen rond regionale modellen
Advertisements

Actualisatie Nederlands Regionaal Model (NRM)
Voetgangersmodel ViSWalk
Reistijdbetrouwbaarheid
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
BrabantBrede ModelAanpak (BBMA)
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Verkenning regionale wegenstudie in het stedelijk gebied 2012
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Met real-time verkeersmodellering goed geïnformeerd de stad in
verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen
GENERATIE Distributie Modal split Toedeling
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
EER Economische Effect Rapportage
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Spelen met een bak getallen
Mobiliteit in Nederland onder de loep
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Monitoring Harmsenbrug
Relatie materieelkeuze NZ-lijn met optimalisering verstedelijkings-proces 10 maart 2006 Hoorzitting Raadscommissie VVI Boudewyn Bach;
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid Milieuonderzoek Schelluinen Onderzoek naar de luchtkwaliteit en de geluidbelasting in Schelluinen 24 juni 2014.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Informatiebijeenkomst Leerlingenvervoer Presentatie (regelgeving) Leerlingenvervoer April 2013 BAR-gemeenten.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
STRUCTUURVISIE Stand van zaken  Ontwerpvisie 2020: in procedure  Uitwerken deel milieu en duurzaamheid  Communicatietraject  Uitwerkingsvragen mobiliteit.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
1 Betrouwbare reistijd van deur tot deur Commissie EMG 14 mei 2004 Ludger Schrauwen Coördinator infrastructuurbeleid.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Mirjam van Praag De kracht van de stille arbeidsrevolutie 1 februari 2012 SOCIAAL-ECONOMISCHE RAAD.
Terugdringen autoverkeer Driehuis en Santpoort-Noord 13 februari 2012, Tata Steel Stadion.
Routing en parkeren centrum Raamsdonksveer. Wat onderzocht? Routing –Met verkeersmodel varianten rijrichtingen binnen centrumring doorgerekend –Conclusies.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Inhoud: Project saneringsomvang gemeentelijke + prov. wegen
Een slimme automobilist mijdt elke dag de spits!
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Gregory, Kevin, Peter, Pim
Toets kader project Verbetering Modellering Reistijden
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
GRS Wetteren – deelstudie mobiliteit
Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit
Beter Bereikbaar Wageningen
Qbuzz nieuwe vervoerder in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.
Woon-Werkverkeer . Dit is verkeer tussen je huis en je werk.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Gebiedsindeling en netwerken
Transcript van de presentatie:

Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009

 Inhoud -Wat is een verkeersmodel -Hoe geschikt is het verkeersmodel RVMK 1.0 -Uitgangspunten verkeersmodel -Toelichting op vervoerstromen structuurvisie

 Wat is een verkeersmodel -een verkeersmodel is een instrument voor de ontwikkeling en ondersteuning van het verkeers- en vervoersbeleid. -kwantificering bij investeringsbeslissingen (verkeer- en vervoerprojecten, MER, BOR-gelden) beslissingsondersteunend

 Toelichting statisch Verkeersmodel netwerkmatrix gebiedsindeling intensiteiten routekeuze toedelen

 Netwerk Wegvakken en knooppunten -snelheden wegvakken -afslagverboden -éénrichtingswegen -wegtypen, categorisering -openbaar-vervoerlijnen -fietsroutes

 Statisch Verkeersmodel netwerkmatrix gebiedsindeling intensiteiten routekeuze toedelen

 Gebiedsindeling -Definitie van gebieden (circa 1100) -inwoners en type arbeidsplaatsen

 Statisch verkeersmodel netwerkmatrix gebiedsindeling intensiteiten routekeuze toedelen

 Routevorming -gebaseerd op reistijd (snelste route) en kosten -controle netwerk -probleem bij congestie (spitsperiode)

 Matrix

 Matrixschatting

 Statisch verkeersmodel netwerkmatrix gebiedsindeling intensiteiten routekeuze toedelen

 Toedeling: alles-of-niets Routevorming: snelheden op wegvakken Techniek: alles-of-niets -Voordeel: -inzichtelijk, gebaseerd op lokale kennis -routes zijn goed controleerbaar -Nadeel: -alles-of-niets (detailniveau, gebiedsindeling) -overbelaste wegvakken (spits)

 Model ochtendspits en avondspits alleen voor auto (personen en vracht) -gebaseerd op aandelen (OVG) in de spits per motief -etmaal = ochtendspits + avondspits + restdag Niet in RVMK 1.0, wel in RVMK 2.0

 Capaciteitsafhankelijk toedelen alleen voor personenautoverkeer (spitsperioden) -capaciteiten van wegen -capaciteitsafhankelijke toedelingstechniek: volume averaging -knelpunten in beeld -sluipverkeer

 Toekomstige situatie (2020) -infrastuctuur/netwerken/lijnvoering (auto, OV, fiets): -wijziging sociaal-economische gegevens (inw. en arb.plts) -prijs- en inkomensbeleid -ontwikkeling autobezit -ontwikkeling autobezetting -geen vergrijzing, geen rekening rijden (ABvM)

 Uitvoer -Plots: -netwerken -toedeling (balken, getallen) -Tabellen: -vergelijking toedeling met telcijfers -gecomprimeerde matrix -modal-split reizigers, reizigers-kilometers -in/uitstappers OV

 Hoe geschikt is RVMK 1.0? -Nauwkeurige beschrijving gebied stadsregio -Alle wegen t/m wijkontsluitingsweg -Alle trein-, metro-, tram-, en busverbindingen binnen, van en naar Stadsregio -Basisjaar auto/fiets 2004, OV Prognose 2020 volgens laatste inzichten -Etmaalprognoses, geen spits -Gekalibreerd op 40-tal wegvakken in Ridderkerk

 Uitgangspunten verkeersmodel -Ontwikkeling inwoners en arbeidsplaatsen volgens regionale opgave, gemaximaliseerd door V&W -Ontwikkeling inkomens, tarieven OV en auto voorgeschreven door V&W -Uitbreiding netwerken auto en OV met projecten waarvoor financiering is geregeld -Extra: Ridderkerklijn

 Toelichting op vervoerstromen uit structuurvisie Ridderkerk Huidige externe relatiesGroei externe relaties in 2020 Uit de structuurvisie: (bron: RVMK 1.0) Rotterdam voorbij Rotterdam Barendrecht HIA/Zwijndrecht Dordrecht en verder Alblasserwaard 32% 19% 11% 12% groei mobiliteit externe verplaatsingen = 10% 10%

 Autoverkeer Rotterdamse weg -snelheid 70 km/u -snelheid 40 km/u -extra aansluitingen op Rotterdamseweg -70% -15% -30% +0% Quick scan berekening!