Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent Een prijsindex voor woningen verhandeld.
Advertisements

Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
SOCIO-ECONOMISCHE SITUATIE IN EIGEN OMGEVING
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Sessie 8 - Gezonde start Kosteneffectiviteit van de preventie van pedagogische, psychosociale en psychosomatische problematiek door de JGZ Bert Prinsen,
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Brussel , 25 september 2009 François COPPENS Fabienne VERDUYN
kosten break-even-analyse grafisch
--- BELGIUM --- Veerle Vrindts. Index Algemene feiten over België Bevolking België geografisch Politiek en Openbaar bestuur Financiën Economie Kunst.
Herstructureringsfaciliteit Sw Programma WNV december
Kwartaalpublicatie POD Maatschappelijke Integratie Persconferentie 31 januari 2014.
7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.
Gemeente Amersfoort Aantal inwoners Aantal huishoudens Huishoudens rond soc. minimum ( 8%) Waarvan kinderen tot 16 jaar ca
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
R E 1 De verlies- en winstrekening van ongezond gedrag Public Health Forum / 3 februari 2005 / Utrecht Johan Polder.
MIRA-infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011
Situering studies luchtkwaliteit MIRA -infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011.
3D topografie voor milieumodellen Urbis / Urban Strategy.
Persconferentie/Ronde Tafel KBS/CSPO 2001 J. Pacolet/I. Van De Putte/A. Marchal/K. Verbrugghe/S. Strobbe/ S. Dewilde, Onderzoeksresultaten HIVA De non-
Kerncijfers Bouw Oost-Vlaanderen  Arbeidsmarktgegevens  Economisch belang van de bouwsector  Demografie van het bouwbedrijf  Subsectoren  De bouwvakarbeider.
20 december Mobiliteitsproblematiek rond Brussel 2. Historiek : van 13 naar 4 lijnen 3. Voorbereidende tramstudies 4. Overlegstructuur 5. Trechtering.
Sociale teams wat werkt (en in welke situatie)?
Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens.
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Werkgroep netbeheer en decentrale productie Werkvergadering 13 december 2010.
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Inzameling in een gemeente: evoluties Paul Macken IOK Afvalbeheer Brussel, 28 april 2005.
Ruimte voor bedrijvigheid in West-Vlaanderen Een stand van zaken 29 September 2015.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Monetaire waardering van geurhinder: gebruik van de snuffelmethode en ruimtelijke regressietechnieken Toepassing voor Denderleeuw Lies De Meyer Johan Eyckmans.
Raming van de behoefte aan bedrijventerreinen in het Vlaams Gewest Toelichting methodiek aan Resoc Brugge 1 juli 2014.
BATEN OP UW BOTERHAM Lunchsessie over het meten in geld van de waarde van milieu en natuur.
WoON 2015 Informatiebijeenkomst oversampling Han Kleefstra 18 maart 2014, Zwolle 25 maart 2014, Eindhoven.
Reële milieugerelateerde gezondheidskosten in Vlaanderen Studie uitgevoerd door Arcadis en Metroeconomica In opdracht van de Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer,
Er zit muziek in de subsidies! 30/11/2009 Staten Generaal van de Klassieke Muziek.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Kostprijs berekening bij meerdere soorten producten: Heezen Pf 5.4
Resultaten van de socio- economische monitoring Tom Bevers Valérie Gilbert.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Sociaal wonen, woonkosten en betaalbaarheid Wat vertelt het Grote Woononderzoek 2013 ons over de betaalbaarheid in de sociale huur in Vlaanderen? Dr.
Perspectieven op een gezond en gelukkig leven
Inhoud: Project saneringsomvang gemeentelijke + prov. wegen
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
Kosten en lasten in de sociale huur
CIRCULAIRE ECONOMIE EN WERKGELEGENHEID BEST PRACTISE KRINGLOOP ZUID
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Rondetafelgesprek Tweede Kamer. Gevolgen voor klimaatbeleid
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Begroten & Budgetteren
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Groei dossiers/ lokale opleg
constante kosten, variabele kosten en marginale kosten
MIGRATIES Internationale migraties, niet meer weg te denken in de ontwikkelingen van de XXIe eeuw Piet Janssen.
Een huurprijsindex voor Vlaanderen
Evaluatie armoedebeleid Amsterdam
Kennisnetwerk Detailhandel
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Extra uitleg H4 Domein Markten
Zorgen voor participatie Kim Putters Directeur Sociaal en Cultureel Planbureau Care Summit, Vaals, 2015.
Monitoring Vooral om van te leren.
Koop ‘n huis met bouwjaar 2001 of later Match Veiligheidsmonitor & Woningregister Ben Vollaard, CBS,
Variabele kosten Vaste kosten Directe kosten Indirecte kosten
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist Berghmans et Louvain School of Management (LSM), UCL (2)CORE, Chaire Lhoist Berghmans, UCL (3)CORE, UCL LNE-lunchsessie ‘Baten op je boterham’, 6 april 2009

Sinds 2002 ▫ gecumuleerde klachten ▫ klachten in 2005 Volgens de Gezondheidsenquête (2001) ▫ 50 % van de huishoudens verklaart zich gehinderd door geluid ▫ … waarvan 8 % door vliegtuiglawaai Discussie over omvang en politiek gevoelig Methode nodig om de subjectieve hinder te objectiveren => ‘Gereveleerde voorkeursmethoden’

Methode Hedonische prijsmethode: vastgoedmarkt De bijdrage van elk attribuut aan de verkoopprijs isoleren

Data Notariskantoren ▫ Verkoopprijs huizen ▫ Kenmerken (grootte, aantal kamers, …) NIS en de Gezondheidsenquête ▫ Bevolkingsdichtheid, tevredenheidsindexen, omzet ▫ Ruimtelijke kenmerken van de statistische sector ▫ Afstand tot luchthaven en centrum Brussel Periode: huizen, 23 kenmerken (variabelen)

Data Berekenen geluidsblootstelling ▫ Geluidsindex: L den (day-evening-night) ▫ Geluidscontouren en geluidszones a.d.h.v. ruimtelijke modellen ▫ o.b.v. GIS: blootgestelde bevolking

Effect van geluidshinder Via regressieanalyse Waardevermindering door geluid t.o.v. de referentiezone (50 dB(A)) 55 – 60 dB(A) :- 5,5 %of €/huis 60 – 65 dB(A) :- 7,9 % of €/huis 65 – 70 dB(A) :- 9,9 % of €/huis 70 – 75 dB(A) :-26,4 % of €/huis O.b.v. gemiddelde verkoopprijs per geluidszone

Waardevermindering en aandeel geluid

Marginale kost geluidshinder Noise Sensitivity Depreciation Index (NSDI) Literatuur NSDI tussen 0,22% en 2,30% Kost per extra decibel: - 0,95 % of € per huis

Jaarlijkse maatschappelijke kost geluidshinder Hypotheses: ▫ Duur gemiddelde bewoning: 20 jaar ▫ Aantal mensen per huis: 2,6 Totale maatschappelijke kost in 2005 : 10,5 miljoen € In 2000: 32 miljoen € ( aantal zwaar gehinderden en verkeer)

Evolutie verkeer luchthaven Brussel

Welvaartsverlies per inwoner + totale verdeling (2005) dB(A) 72% 60 – 65 dB(A) 22,6% Inwoners dB(A) 0,4% dB(A) 5% Welvaartsverlies in € per persoon 1212€ 412€ 325€ 226€

Geluidskosten in perspectief  10 miljoen € per jaar in perspectief tot economisch belang luchthaven  In 2007: 18 miljoen passagiers bewegingen (opstijgen en landen)  Omzet luchthaven (2005): 324 miljoen €  Winst (2005): 161 miljoen €  personeelsleden  mensen tewerkstelling (direct+indirect)

Beperkingen studie Enkel de maatschappelijke kost geassocieerd met waarneembare geluidshinder Enkel effect op niet-residentiële bebouwing Geen rekening met: gezondheidseffecten, productiviteit, andere hinder, … Geluidsindex te geaggregeerd > Objectieve input in het debat

Nieuwe case geluid Vlaanderen Europese richtlijn Omgevingslawaai 2002/49/EG Geluidsplannen en geluidsactieplannen O.a. KBA’s Samen met dienst Hinder: gevalstudie opzetten ter onderbouwing van uitvoering richtlijn