Geluidshinder rond de luchthaven van Brussel: een econometrische evaluatie Thierry Bréchet (1) Alexis Gérard (2) Giordano Mion (3) (1)CORE, Chaire Lhoist Berghmans et Louvain School of Management (LSM), UCL (2)CORE, Chaire Lhoist Berghmans, UCL (3)CORE, UCL LNE-lunchsessie ‘Baten op je boterham’, 6 april 2009
Sinds 2002 ▫ gecumuleerde klachten ▫ klachten in 2005 Volgens de Gezondheidsenquête (2001) ▫ 50 % van de huishoudens verklaart zich gehinderd door geluid ▫ … waarvan 8 % door vliegtuiglawaai Discussie over omvang en politiek gevoelig Methode nodig om de subjectieve hinder te objectiveren => ‘Gereveleerde voorkeursmethoden’
Methode Hedonische prijsmethode: vastgoedmarkt De bijdrage van elk attribuut aan de verkoopprijs isoleren
Data Notariskantoren ▫ Verkoopprijs huizen ▫ Kenmerken (grootte, aantal kamers, …) NIS en de Gezondheidsenquête ▫ Bevolkingsdichtheid, tevredenheidsindexen, omzet ▫ Ruimtelijke kenmerken van de statistische sector ▫ Afstand tot luchthaven en centrum Brussel Periode: huizen, 23 kenmerken (variabelen)
Data Berekenen geluidsblootstelling ▫ Geluidsindex: L den (day-evening-night) ▫ Geluidscontouren en geluidszones a.d.h.v. ruimtelijke modellen ▫ o.b.v. GIS: blootgestelde bevolking
Effect van geluidshinder Via regressieanalyse Waardevermindering door geluid t.o.v. de referentiezone (50 dB(A)) 55 – 60 dB(A) :- 5,5 %of €/huis 60 – 65 dB(A) :- 7,9 % of €/huis 65 – 70 dB(A) :- 9,9 % of €/huis 70 – 75 dB(A) :-26,4 % of €/huis O.b.v. gemiddelde verkoopprijs per geluidszone
Waardevermindering en aandeel geluid
Marginale kost geluidshinder Noise Sensitivity Depreciation Index (NSDI) Literatuur NSDI tussen 0,22% en 2,30% Kost per extra decibel: - 0,95 % of € per huis
Jaarlijkse maatschappelijke kost geluidshinder Hypotheses: ▫ Duur gemiddelde bewoning: 20 jaar ▫ Aantal mensen per huis: 2,6 Totale maatschappelijke kost in 2005 : 10,5 miljoen € In 2000: 32 miljoen € ( aantal zwaar gehinderden en verkeer)
Evolutie verkeer luchthaven Brussel
Welvaartsverlies per inwoner + totale verdeling (2005) dB(A) 72% 60 – 65 dB(A) 22,6% Inwoners dB(A) 0,4% dB(A) 5% Welvaartsverlies in € per persoon 1212€ 412€ 325€ 226€
Geluidskosten in perspectief 10 miljoen € per jaar in perspectief tot economisch belang luchthaven In 2007: 18 miljoen passagiers bewegingen (opstijgen en landen) Omzet luchthaven (2005): 324 miljoen € Winst (2005): 161 miljoen € personeelsleden mensen tewerkstelling (direct+indirect)
Beperkingen studie Enkel de maatschappelijke kost geassocieerd met waarneembare geluidshinder Enkel effect op niet-residentiële bebouwing Geen rekening met: gezondheidseffecten, productiviteit, andere hinder, … Geluidsindex te geaggregeerd > Objectieve input in het debat
Nieuwe case geluid Vlaanderen Europese richtlijn Omgevingslawaai 2002/49/EG Geluidsplannen en geluidsactieplannen O.a. KBA’s Samen met dienst Hinder: gevalstudie opzetten ter onderbouwing van uitvoering richtlijn