Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Godsdienst 1.
Advertisements

Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Lotgenotencontact.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
levenslessen 7 % Steeds even klikken om verder te gaan !
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ouderbetrokkenheid op het MBO
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Mediawijsheid.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Het begint bij het jonge kind
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie Bijeenkomst 1
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Digitale media Rotterdam, 00 januari 2007 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Inleiding digitale media Rotterdam, 00 januari 2007.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
College 5; kinderen en media.  Hoorcollege kinderen en media: H
Pemprl.
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Digitale peuter en kleuter Chantal, Jolanda, Rashida, SueSan, Soraya en Charissa.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Competentiegebied 1.1: ontwikkeling van het kind stimuleren
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Opdrachten en eindopdracht
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Bijeenkomst September 2015
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Voorlezen in de kinderopvang Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 1.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Digitale media voor jonge kinderen Gertruud Beemster & Denise Bontje.
Les 5 gamen CLIËNT EN MEDIA WIJSHEID//. Wie gamet er regelmatig? Ken je mensen die verslaafd zijn aan gamen? Wat zijn de gevolgen van game verslaving?
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkelingspsychologie 16september
Media is er altijd en overal
Media is er altijd en overal
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
© UNIEK IN DE KLAS.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Mijn visie op onderwijs
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Medianest is een initiatief van Mediawijs en LINC – waarbij we samen met20+ experts (ac ademisch en uit het veld) informatie in klare taal creëerde rond.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Transcript van de presentatie:

Training Bijeenkomst 1

2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …

Opzet training Training deel 1 – algemene introductie Training deel 2 – het werkatelier en visie 3

4 Programma 1e bijeenkomst Media en het jonge kind Rol van de pedagogisch medewerker Media in de kinderopvang Verkennen van

De digitale wereld van het kind Promotiefilmpje mediawijzermediawijzer 1952: eerste uitzending intocht Sinterklaas 1960: poppenseries voor kinderen 1976: wetenschappelijk ondersteund educatief programma: Sesamstraat 1982: eerste babyprogramma 1990 – 2000: steeds meer programma’s met merchandising 2010: toevoeging digitale mediaproducties 5

Tijdsbesteding per medium 6

Effecten van media 7 Zorgen Kansen

Meerwaarde De spraak- taalontwikkeling Motorische ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Spelontwikkeling 8

Educatieve waarde Versus 9

Wat vinden kinderen leuk? 10 Muziek/liedjes/rijmpjes, fantasiefiguren, visuele humor en eten Korte verhalen met (vrolijke) spanning en plot Afwisseling Aanleiding voor imitatie en identificatie Herkenbare onderwerpen Emoties Educatief karakter Herhaling

Discussie Als je weet wat media is en wat de effecten zijn voor kinderen wat kun je dan het beste doen? Kinderen weghouden van media of ze juist begeleiden? 11

Belang van mediaopvoeding Mediavaardig is niet per se mediawijs Mediaopvoeding is belangrijk: –Modeling (eigen gebruik) –Bewust gebruik van media met kinderen 12

Rol van de pedagogisch medewerker Jij bent samen met de ouders belangrijk bij mediaopvoeding -Opstellen en uitvoeren van bewust mediabeleid -Bewust kiezen tussen verschillende vormen van media en het bewust inzetten van media op de groep Goed voorbeeld + verrijking dagprogramma 13

Rollen van de opvoeder bij mediagebruik 14 De onverschillige mediagebruiker De regelende mediagebruiker De gezellige mediagebruiker De bewuste mediagebruiker De actieve mediagebruiker 1.Waarin herken je jezelf als mediagebruiker? 2.Welke rol heb je als ouder? 3.Welke rol zou je op je werk moeten aannemen?

Samenwerking met ouders 15 Informeren: –Belang mediaopvoeding –Hun rol bij mediaopvoeding –Media op school

Media in de kinderopvang 16 Vijf toepassingen, gerangschikt van ‘oude naar nieuwe’ media: –Samen kijken naar een tv-programma –Werken met digitale foto’s en videomateriaal –Inzetten van digitale of geanimeerde prentenboeken –Internet –Werken met apps

Samen kijken naar een tv-programma 17

Educatieve programma’s Kenmerken –Sluiten aan bij de ontwikkelingsfase –Sluiten aan bij de actuele thema’s en dagelijkse belevenissen –Hebben aansprekende karakters –Sluiten aan bij de voorkennis –Hebben passende, aantrekkelijke beelden en audiogebruik –Herkenbare (vaste, korte) onderdelen –Langzame chronologische montage –Eenvoudig en doeltreffend taalgebruik –Veel herhaling 18

Mediawijs tv-kijken Aansluiting bij thema of onderwerp dat speelt in de groep Bekijk de aflevering en maak een keuze of je de aflevering zijn geheel kijkt of slechts een fragment Bereid de activiteit voor (met wie, wanneer, hoe) en wat is jouw rol? Interactie! Met en tussen kinderen. Voor, tijdens en na het kijken. Ga na het kijken aan de slag met de kinderen. 19

Werken met digitale foto’s of video Ouderbetrokkenheid Nabeleven van gebeurtenissen –Taalontwikkeling –Sociaal-emotionele ontwikkeling 20

Inzetten van digitale of geanimeerde prentenboeken Statisch versus geanimeerd –Statisch: stille beelden uit het boek –Geanimeerd: bewegende figuurtjes Bronnen: (voortaan via digidreumes) 21

Waarom digitale prentenboeken? Kinderen begrijpen meer van het verhaal en leren nieuwe woorden Kinderen leren m.b.v. geanimeerde prentenboeken in een half uur 5 à 6 nieuwe woorden (Verhallen, 2004) Met name positief effect taalzwakke kinderen De kracht zit hem in: –Beweging koppelen aan beeld (bijv. roeien, stapelen) –Inzoomen details –Geluidseffecten (bijv. snurken) –Herhaling 22

Vertelplaten Digidreumes heeft vertelplaten die je kunt downloadenvertelplaten Elk verhaal 20 woorden uit de lijst ‘Duizend en een woorden’ 23

Internet 24

Werken met apps 25

Selectiecriteria De doelgroep Het ontwikkelingsgebied Het thema dat op de groep speelt 26

Opdracht Verken samen aan de hand van de volgende zoekopdrachten: –Zoek een geschikte app binnen het thema wonen –Zoek een app waarbij de fijne motoriek geoefend wordt –Zoek de app Aadje Piraatje. Welke beoordeling wordt er aan deze app gegeven? 27

Kwaliteitskenmerken Het medium: -Sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en de belevingswereld van de kinderen -Bevat eenvouding en doeltreffend taalgebruikt -Heeft ruimte voor feedback aan kinderen -Bevat herhaling -Is een aanvulling op andere activiteiten en geen vervanging: -Introductieactiviteit -Verwerkingsactiviteit -Differentiatieactiviteit 28

Opdracht: stoplicht Groen:je hebt de mogelijkheden gezien, je bent geprikkeld en wilt nu meer weten over hoe je dat zelf kunt aanpakken Oranje: je hebt nog wat twijfels, maar bent benieuwd naar deel 2 van de cursus Rood: de bijeenkomst heft je nog niet op andere gedachten gebracht. Je hebt grote twijfels of je media in wilt zetten op de groep. 29

Huiswerk Ga verder met het verkennen van de apps voor jonge kinderen en Denk na over jouw eigen rol en die van de kinderopvang in het algemeen met betrekking tot mediaopvoeding: Waar sta ik en waar wil ik heen? 30