Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting over de taalontwikkeling
Advertisements

Het tweede werkstuk.
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Naam: monique en theresia
Wat gaan we leren in groep 5
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Bezoekje aan de bibliotheek op dinsdag 2 maart 2010 Groep 1a.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! Met Kleuterplein: • Ontdekken kleuters de wereld om hen heen • Komen alle ontwikkelingsgebieden spelenderwijs aan bod.
Een werkstuk maken.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Het begint bij het jonge kind
TPO NA1a&b
Hallo. Ik ben Raai de Kraai!. Hallo. Ik ben Raai de Kraai!
Project “Horizon Verbreden”
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst. ZOMER © Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Een prachtige kans voor uw kinderen
(Voor)lezen is leuk!.
ouderavond groep 3 - lezen
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Solliciteren: wat wil ik?
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Rekendag 19 januari 2016.
Ontwerp je eigen kwartet
Het belang van voorlezen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Meer voorlezen, beter in taal
Powerpoint presentatie.
Spreekbeurt in groep 4.
Hallo. Ik ben Raai de Kraai! in elk thema in een aantal activiteiten in startthema’s Thuis en Vakantie maken kinderen kennis met Raai altijd in startactiviteit.
Ons kinderdagverblijf werkt met BoekStart Leesbevorderingsprogramma voor jonge kinderen (0-4) - BoekStart voor baby’s - BoekStart in de kinderopvang Doel:
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Spreekbeurt in groep 4.
Groep 2 Begrijpend luisteren
Luisteren en begrijpen
Ouderbijeenkomst.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ouderbijeenkomst.
Vrijdag 17 februari 2017.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Spreekbeurt in groep 4 en 5
blok 1 les 3: Lezen is belangrijk
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Ouderbijeenkomst.
Studiemoment: ‘Samen positief op reis’
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Groep 2 Begrijpend luisteren
Transcript van de presentatie:

Thema

Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente

Spelletjes die u samen thuis kunt doen Kwartet Bingo Knijpkaarten Domino Woordkaarten raadsels Deze spelletjes gaan we nu samen ervaren en doen!

Kwartet Minimaal twee spelers Ieder krijgt 6 kaarten, de rest gaat op een stapel De vraag is steeds: “Mag ik van jou….. Heeft de ander hem niet, 1 kaart van de stapel pakken. Heeft de ander de kaart wel, is geven en dan mag je nog een keer vragen. 4 plaatjes van je kaart compleet is kwartet! Doel: Woordenschat vergroten

Bingo 1 persoon heeft een bingokaart 1 persoon noemt de woorden Heb je het plaatje, is een muntje/papiertje erop leggen Alle plaatjes genoemd, is bingo. Doel: Woordenschat vergroten (visueel versterkt het actief benoemen)

Knijpkaarten Op internet zijn er heel veel te vinden. Via google.nl  thema lente knijpkaarten Doel: spelenderwijs meer kennis opdoen over de lente

Domino Minimaal 2 personen De kaartjes verdelen. 1 kaartje in het midden leggen Om de beurt een kaartje neerleggen die hetzelfde is (tegen elkaar aan) Je mag de bocht om. Het wordt een lange rups. Kun je niet, mag de ander nog een keer. Doel: visuele discriminatie/zoek dezelfde

Leesrups Ouder leest het woord voor en het kind zoekt het goede plaatje Groep 2  zelf het woordje lezen en het plaatje zoeken

Woordkaarten raadsels Het is een baby dier, het heeft een bruine vacht en hinnikt….. Het is een gele bloem en het lijkt op een trompet….. Deze mevrouw zegt hoeveel je moet betalen….. Dit moet je geven aan de cassiere als je je boodschappen mee wilt nemen naar huis….. Doel: woordenschat vergroten en betekenissen achterhalen, wat bedoel je met woorden?

Prentenboeken uit de bieb Ga samen gezellig naar de bibliotheek Kies verschillende boeken over de lente Wat kun je doen? Voorlezen Samen bespreken wat je allemaal ziet Voorspellen (wat denk je…..) Doel: Woordenschat en kennis vergroten over de lente. Mondelinge taalontwikkeling stimuleren.

Hoeken op school bloemenwinkel (ideeen van de kinderen, knutselen, afrekenen, WS, mondelinge taal, crativiteit, sociaal- emotionele ontwikkeling) Uitdaging  kaartjes schrijven, optellen, terug geven Doel: gesprek voeren met elkaar, spelontwikkeling stimuleren, samenspelen, kennis van bloemen, kleuren, vormen, wat doe je als je iets wilt kopen in de winkel?

Ideeen voor thuis Samen de moestuintjes verzorgen van de AH als jullie die hebben. Met elkaar in gesprek gaan hierover. Wat zie je? Wat gebeurt er? Hoe kan dat, denk je? Samen naar de bloemenwinkel, bloemen bekijken Samen naar de boerderij. De dieren bekijken, erover praten (wat eten ze? Wat doen ze?) hebben ze al een jong? Hoe noem je die? Samen bloemen knutselen en winkeltje maken en spelen Doel: WS vergroten, ervaren in het echte leven, mondelinge taal stimuleren.

Vragen? De activiteiten worden samen met de woordenschat woorden gestuurd via Digiduif en op de website. Bedankt voor jullie aandacht!!