Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rentetoelage Hinder Openbare Werken Agentschap Ondernemen.
Advertisements

Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Investeren in toeristische producten: Vlaanderen betaalt mee
Reflectienamiddag UiT en Toerisme 03/10/2008.  Genk wordt in de markt gezet als een belevingsvolle toeristische stad die haar bezoekers op een wervende.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Erkenning en subsidies jeugdverblijven Infodagen Hageland en Pajottenland 19 en 26 maart 2011.
GOED BETER BEST! Op weg naar kwaliteitsvolle jeugdlokalen en jeugdverblijven 19 maart 2011.
Commercialisatie Fietsen
visie ‘professionalisering toeristisch onthaal’
Het innovatiemodel van IMEC
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
DETAILHANDELSPLAN GEMEENTE HOEILAART Paraat. Altijd, overal.
Strategische ruimtelijke projecten SYMPOSIUM Leuven, 8 maart 2010 Technisch instrumentarium voor duurzame strategische projecten Leuven – 8 maart 2010.
De kmo-portefeuille 3 kernprincipes vernieuwing:  vereenvoudigde steun  jaarlijkse steun  hogere steun.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Toeristisch-recreatieve regiowerking in het Waasland Sara Van Cotthem 6 november 2008.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Beleid rond korte keten in Vlaanderen
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Onthaal en service.
STINAF II David Zomer Afdeling Regelingen SNN 29 oktober 2013.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Het potentieel van de circulaire economie op verschillende ruimtelijke schaalniveaus (Genkse Regio) Veerle Labeeuw Vlaams Materialenprogramma / OVAM.
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
IWT in de Europese Onderzoeks- en Innovatieruimte 9 januari 2012 Symposium Vlaams Europa Platform.
Title Sub-title PLACE PARTNER’S LOGO HERE European Commission Enterprise and Industry Advies voor uw onderneming binnen handbereik Gunter Lauwers European.
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Projectplan voor (ver) bouw van een accommodatie.
HET AANKOOPPUNT DUURZAME OVERHEIDSOPDRACHT ‘Raamovereenkomst voor de periodieke keuring van brandblusmiddelen, herstellingen, hervullingen en leveringen.
Meet & Greet MANAGER KATTEVENNEN EN COSMODROME STAFMEDEWERKER VRIJETIJDSONTHAAL EN TOERISME.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Voor welke uitdagingen staan uw gemeenten volgens de informatie op Aisia Okma ( VNG/KING) Wat is.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
>> Als het gaat om innovatie Agentschap NL Robert van Haaften Innovatieadviseur Masterclass High Growth Forum 10 juni 2013 Willem-Jeroen Stevens CEO Transparent.
Cliëntenraadpleging: focus op het verbeteren van de kwaliteit van bestaan Jeroen Zomerplaag NIZW Zorg.
Gebiedsvisie Hollandsche IJssel 2020 Gouda Presentatie gemeenteraad Peter Schraven 18 juni 2008 projectleider.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Toerisme Zonder meer? Toerisme Oost-Vlaanderen logies Het nieuwe logiesdecreet Katia Versieck, algemeen manager.
Bemanning paraat voor Water Rijk
1 - 9/07/2016 Klimaatsubsidie provincie Antwerpen Goedgekeurd 28 april 2016 Dienst Duurzaam Milieu- en Natuurbeleid.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Bevraging streekproducten
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Plannen
Introductie Specialist: Exchange vzw
Ruimtelijke ordening Een kwestie van keuzes.
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Steunmaatregelen bij groei & innovatie
Toerismeboeren Kick-off 2018
Leegstand en regionale samenwerking
Onze regio, onze toekomst!
Flanders Care Participatieforum Leuven, 14 december 2018 Veerle Lories
Nationale Omgevingsvisie
COHESIEBELEID BIEDT VOORDELEN VOOR BURGERS
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Vlaming en brusselaar als ambassadeur voor Vlaanderen en Brussel
Transcript van de presentatie:

Toerisme Vlaanderen Financiële ondersteuning en advies

TOERISME VLAANDEREN Toerisme Vlaanderen bevordert op duurzame wijze het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel, met als doel meer welvaart, tewerkstelling en welzijn te creëren

Bestemmingspromotie Vlaanderen en deelbestemmingen: Vlaamse KustVlaamse Kunststeden en BrusselVlaamse Regio’s Productlijnen: onze rijke eet-, drink- en tafelcultuurerfgoed en kunstmode wieler- en fietscultuur

Doelgroepen Toeristen Leisure & Business Toeristen met een kleine portemonnee Toeristen met een (fysieke) beperking

Bestemmingsontwikkeling Impulsprogramma’s Logiessubsidies Subsidies en premies in het kader van Toerisme Voor Allen Subsidies strategische planning

Impulsprogramma’s in 2013 Thematische oproep

Beleidskeuzes  Elk project moet passen in  Strategisch beleidsplan 2020 voor het toerisme in Vlaanderen - Brussel  Beleidsnota toerisme  Strategisch beleidsplan toerisme van de regio  Beleidslijnen 2013 (als voorbeeld)  Onthaalprojecten  Positionerings- en identiteitsversterkende projecten  Projecttypes  Infrastructuur  Digitale en audiovisuele producten  Evenementen

Vismijn Gent Infrastructuur Toeristisch onthaal Historium Brugge

Voetgangersbewegwijzering Antwerpen Vestenwandeling Landen Infrastructuur Fietsen en wandelen, informatiedragers Landschapswandelingen Noord-Hageland (foto’s RLNH)

Marvin Gaye Midnight Love Tour Oostende Digitale en audiovisuele producten C-mine guides Genk (foto stad Genk) VisitBrusselsTV

Evenementen  Een hoogkwalitatieve en unieke gebeurtenis met internationaal potentieel  Bij voorkeur meerdaags of langlopend  Evenementen gericht op buitenlandse bezoekers zijn prioritair  Geen evenementen die jaarlijks of nog frequenter plaatsvinden Manifesta 9 Genk

Hoeveel subsidie?  Maximale financiële steun = 60 %  Minimumbedrag project (betoelaagbare kosten) = euro  Subsidiebedrag kan geplafonneerd worden tot een bepaald percentage van de kosten(soorten)  Enkel kosten m.b.t. ruimtes, materialen, toepassingen, producten … die bedoeld zijn voor de toerist

Logiessubsidies 2013  Focus op wellness en kindvriendelijkheid  Tot max euro  Maximum 50% van investering

Subsidies m.b.t. ‘Toerisme voor Allen’  Subsidies ‘Toerisme voor Allen’ bedrijven  Brandveiligheid  Modernisering  Toegankelijkheid  Nieuwbouw  Thematische subsidies

Subsidies strategische planning  Doel: overheden vertrouwd maken met methodologie van strategische planning  Op niveau kunststeden en regio’s  Maximum euro  TVl biedt inhoudelijke ondersteuning

Ondersteuning en inspiratie Overzicht instrumentarium Toerisme Vlaanderen

Ondersteunende instrumenten van TVl 1.Kwaliteitsradar hotels, infokantoren en gidswerking 2.Milieuvriendelijkheid in toerisme 3.Inspiratiebronnen

1. Kwaliteitsradar hotels, infokantoren en gidswerking

Vaststellingen  Kwaliteit => gebaseerd op statische criteria’ (= Vergunningen, erkenningen) (cfr. logiesdecreet, erkenning gidsen en infokantoren)  Kwaliteit per ‘ product ’ benaderd en NIET vanuit integraal denken op bestemmingsniveau  Klantgerichtheid, service design obv. Bezoekerscyclus => onvoldoende gekend/toegepast door stakeholders  Klantentevredenheid onvoldoende, niet systematisch bevraagd door sectoren (logies, gidsen, infokantoren)  Gegevens over kwaliteit op Vlaams niveau ontbreken

business consulting. profoundly different. Customer Journey hotel 20 Dromen, plannen en reserveren van hotelverblijf Dromen, plannen en reserveren van hotelverblijf Afreizen naar het hotel Eerste indruk van het hotel ervaren Inchecken Verblijven op de kamer De omgeving ontdekken Nood hebben aan extra informatie of dienstverlening Gebruikmaken van publieke ruimtes en faciliteiten Eten en drinken in het hotel Uitchecken en terugreizen van het hotel Ervaringen herbeleven en delen 12 Algeheel verblijf

Keuzes voor Vlaanderen  Integrale kwaliteitsbenadering  Per type product (korte termijn)  Bestemmingsniveau Vlaanderen (lange termijn)  Stimulerend - ondersteunend i.p.v. controlerend  Focus 2013;  Onthaal (cfr.stopzetting erkenning infokantoren)  Gidsenwerking (cfr. stopzetting erkenning gidsen)  Hotels  Instrumentarium op 2 niveaus;  Eigen onderneming  Bestemming Vlaanderen  Procesgerichte benadering (versus productgericht)

Concept Radar Hoe kunnen we een zodanige service ontwerpen dat we alle hoteliers, infokantoren en gidsverenigingen in Vlaanderen in staat stellen hun klantentevredenheid te verhogen?  Aanpak => service ontwikkelen voor ondernemers  Begeleiding op maat  Meetinstrumenten voor kwaliteit (vanuit verschillend perspectief)  Verbetertrajecten voor alle domeinen  Doel= competitiviteit versterken door klantentevredenheid te verhogen

2. Milieuvriendelijkheid in toerisme  ecolabel Groene Sleutel voor toeristische ondernemers

3. Inspiratiebronnen  partnerschappen tussen toeristische en niet toeristische partners Inspiratieboekje regionale producten voeden toerisme en vice versa regionale-producten-voeden-toerisme-vice-versa-0  Overzicht goede praktijkvoorbeelden van duurzaam recreatief vervoer beleidsinitiatieven

Toeristische samenwerking Projecten kunnen zich baseren op bestaande toeristische structuren:  Regiowerking via vzw’s  Gemeentelijke projectverenigingen  Subregio’s En allianties met ondernemersveld

Tot slot Alle info op Voor Advies & info Impulsprogramma’s – logiessubsidiesE: T: Subsidies ‘Toerisme Voor Allen’E: T: Subsidies ‘Strategische Planning’E: T: Kwaliteitsradar en ondersteunende instrumenten E: T:

Bedankt voor uw aandacht! Vragen?