DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
Advertisements

De nieuwe, razendsnelle manier om vakkennis te delen een kapitaal aan kennis Publiceren in het HBO: open access.
W&E 8 JUNI 2012 MARJA VERSTELLE (UNIVERSITEIT LEIDEN) & RIA JACOBI(HOGESCHOOL VAN ANSTERDAM) Open Educational Resources en Massive Open Online Courses.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
Learning analytics: de docent
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
Michel Visser Founder EesySoft
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Associate degree en MBO-HBO
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Terugkoppeling studieresultaten Voortgezet Onderwijs
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
Karel Vlieghe - Utrecht 29 januari 2005 Veranderscenario’s voor e-Learning systemen Evolutie van e-Learning systemen door de jaren heen.
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Implementatie Office 365, “Kwestie” van loslaten Pieter Vorstenbosch Senior adviseur Onderwijs&ICT 9 december 2015.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Bijeenkomst September 2015
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Door Ricardo. Uitleg Deze presentatie gaat over het bouwen van een brug. Het vereist de volgende eisen: 1 Goed teamwerk 2 Een stille hand 3 Een goede.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
 De tekst wordt bestuurlijk besproken  Begin april zal de tekst formeel zijn vastgesteld en kan op basis daarvan aan de slag worden gegaan met de Ad.
Programma Opzet MKO-traject Leerdoelen Canvas Coaches
Open Badges en microcredentialing
De Wever Zorg Innovatie Centra
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Center for e-Learning, RSM
OER: delen en hergebruiken Onderwijs- en inspiratiedag, Hasselt,
December 25, 2018.
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
Open Universiteit Nederland
Niemand vergeet een goede leraar
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A

VANDAAG: LUNCH! WAT ZIJN MOOC’S WAT IS ER BIJZONDER AAN WAT IS HET VERDIENMODEL? STELLINGEN

MOOC: MASSIVE OPEN ONLINE COURSE

SPIEKBRIEF MOOC LEERACTIVITEITEN & COURSE MATERIAAL VOLLEDIG ONLINE GRAT]IS ALLEEN VOOR STUDENTE DIE ZICH HEBBEN AANGEMELD (ENORME AANTALLEN) BACHELOR NIVEAU CERTIFICAAT MOGELIJK BLENDED LEARNING LEERACTIVITEITEN & COURSE MATERIAAL DEELS ONLINE DEELS F2F BETAALD ALLEEN VOOR STUDENTE DIE ZICH HEBBEN AANGEMELD (BEPERKTE AANTALLEN) BACHELOR / MASTERNIVEAU DIPLOMA E-LEARNING/ ONLINE COURSE LEERACTIVITEITEN & COURSE MATERIAAL VOLLEDIG ONLINE BETAALD ALLEEN VOOR STUDENTE DIE ZICH HEBBEN AANGEMELD (BEPERKTE AANTALLEN) BACHELOR / MASTER NIVEAU DIPLOMA Open Course Ware?? Course materialen volledige online Gratis Voor iedereen toegankelijk Geen certificaat Geen interactie over de materialen met de docent. o.a.:

FEITJES….. education-and-science_3.jpg

FEITJES (2) ZELFGESTUURD LEREN MOOC- MEETUPS

UITDAGINGEN: HOE MAAK JE ONDERWIJS DAT AANSLUIT BIJ ZOVEEL MENSEN? TOETSING KWALITEIT VAN MATERIAAL / ONDERWIJS  BETEKENISVOL LEREN KOSTEN/ BATEN INTELLECTUEEL EIGENDOM (CREATIVE COMMONS) INTERACTIE? “Ruim 5% heeft het tot de laatste week volgehouden”

VERDIEN MODEL CERTIFICAAT HEADHUNTING IN STUDENENBESTAND / RECRUITEMENT FEE’S COMMERCIE: PROMOTIE VOOR INSTELLING KENNISDISSEMINATIE STUDIESUCCES: NIEUWE STUDENTEN PRESTEREN BETER NA HET VOLGEN VAN DE MOOC NIEUW: STUDENTEN KRIJGEN DIPLOMA?? ….

WAT HEB JE NODIG VOOR EEN MOOC EEN TON: VOOR MENSKRACHT EN AANKOPEN VAN BRONNEN EEN DOEL: LEERDOELEN, DIDACTISCHE BENADERING, DOELEN VOOR DE INSTELLING EEN STERKE OPZET: ALGEMENE BESCHRIJVING, MOOIE INRICHTING DLO, KWALITATIEF GOEDE LEERINHOUDEN, ACTIVERENDE OPZET INFRASTRUCTUUR: APPARATUUR, DLO, AANVULLENDE TECHNOLOGIE, LEARNING ANALYICS EEN STERK TEAM DEELNEMERS: DOELGROEP (MOTIVATIE & VOORKENNIS) Alario-Hoyos, C., Perez-Sanagustin, M., Cormier, D., Delgado-Kloos, C. (2014). Proposal for a Conceptual Framework for Educators to Describe and Design MOOCs. Journal of Universal Computer Science, vol. 20, no. 1, 6-23

WAT MOETEN WIJ ERMEE?? MOOC’S GAAN ONS HUIDIGE ONDERWIJS OVERNEMEN MOOC’S ZIJN UITERMATE GESCHIKT VOOR HET HBO WIJ ALS HBO ZULLEN WEINIG TE MAKEN KRIJGEN MET MOOC’S IK ALS DOCENT KAN NIKS MET EEN MOOC EEN STUDENT ZOU BEST VRIJSTELLINGEN MOGEN AANVRAGEN OP BASIS VAN EEN MOOC-CERTIFICATE MOOC’S IS EEN HYPE, GEEN BLIJVENDE ONTWIKKELING

EEN AANTAL GELUIDEN UIT DE DISCUSSIE ONDERZOEKEN OF MOOCS GEBRUIKT KUNNEN WORDEN ALS INVULLING VAN DE MINORRUIMTE ONDERZOEKEN OF STUDENTEN VRIJSTELLINGEN VOOR BIJVOORBEELD MINORRUIMTE KUNNEN KRIJGEN OP BASIS VAN EEN MOOC DE MOOC INZETTEN VOOR HET ONTWERPEN VAN NIEUWE ONDERWIJSCONCEPTEN MEER RICHTEN OP HET GEZAMENLIJK (MET ANDERE INSTELLINGEN) ONTWERPEN VAN ONDERWIJSMATERIALEN. DIE KUN JE DAN OOK GEZAMENLIJK AAN JE STUDENTEN AANBIEDEN DE MOOCS ZIJN MOGELIJK EEN MOOIE MANIER OM DEFICIENTIES WEG TE WERKEN. STUDENTEN KUNNEN DAARVOOR GEBRUIK MAKEN VAN AL BESTAANDE MOOCS