MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Ondernemen in de praktijk
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Workshop. Weet je het nog? Gemotiveerd? Geïnformeerd? Geïnspireerd? ACTIE!
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Innovatie bij psychotherapie online
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Unieke kans voor het open online kennisdeling binnen Z&W MOOC Factory ontwikkelt MOOCs door een didactische bril en is kennisdrager in Nederland op het.
Deel anders, mijn organisatie
Stagecoördinatie op De Rank
moderniseren van het curriculum.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Het nieuwe solliciteren:
Honoursonderwijs in HBO
Visie & Strategie.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Online filmpjes maken. (
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Online filmpjes maken. (
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Flexibel curriculum met behulp van ICT
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Solliciteren: wat wil ik?
Alle lijntje bij elkaar…?
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
INTRODUCTIE Over Energieplein20 Welkom op Energieplein20 Het adres voor iedereen die sneller energiebesparing in de bestaande bouw wil realiseren. Ben.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
De wereld aan je voeten Wie droomt van een internationale carrière?
Wegen van waarden en randvoorwaarden
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Social media voor statenleden/politici
Transparantie over Toegang master
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

MOOC : HYPE OF NOODZAAK? Eva Boswinkel ROC van Twente

WIE BEN IK Organisatiepsycholoog met grote liefde voor: Erik Nieuwe ideeën Onderwijs MarCom Educatieve technologie Communicatieadviseur Innovatieprojecten

MOOC SOCIALE MEDIA VOOR STARTENDE ONDERNEMERS Wil jij als (toekomstige) ondernemer nou eindelijk aan de slag met sociale media? Van doelgroepanalyse tot reputatiemanagement, van Facebook tot LinkedIn: volg dan de gratis online cursus ( ‪ # ‎ MOOC ‬ ) van het ROC van Twente! We zijn live! Meld je aan via ‪ # ‎ MOOC ‬

JULLIE DOEL Ga naar todaysmeet.com/ZDV en geef jouw antwoord op één van mijn vragen Bedenk voor jezelf: hoe zorg ik ervoor dat ik mijn antwoorden krijg

LEARNING SESSION  Doel van deze sessie?  wat is jullie vraag  Actuele ontwikkelingen MOOC  Een MOOC is……  Het Nederlands MOOC-landschap  Waarom wil je een MOOC (of niet)?  Om verder over na te denken….

BACK TO THE FUTURE De minister in De Wereld Draait Door (vanaf 2:43)De minister in De Wereld Draait Door

ONDERTUSSEN OP TWITTER… Inventarisatie: wie heeft er wel eens deelgenomen aan een MOOC?

WILLEKEURIGE LAATSTE ONTWIKKELINGEN Wageningse MOOC’s in het Mandarijn. Begeleiding door Chinese docent Iedere week melden zich alleen al op edX nieuwe studenten aan Een MOOC moet ambtenaren van lokale overheden inzicht gaan bieden in de rol die de Europese Unie kan spelen in regionale aangelegenheden. Amnesty International gaat online onderwijs aanbieden in de mensenrechten Steeds meer MOOC’s over MOOC’s en Blended Learning Steeds meer MOOC’s voor onderwijsmakers/denkers

EEN MASSIVE OPEN ONLINE COURSE IS….. …. Alles samen delen. Maar soms ook niet  Content delen of copyright?  Constant of tijdelijk?  Voor iedereen of excellenten?  Algemeen of verdieping? …. Blended Learning. Maar soms ook niet  Flipped? Blended? Alleen online? ….Marketing. Maar soms ook niet  Inhoud of design?  Internationalisering?

WAT WE ZEKER WETEN o Exponentiële groei MOOC’s in Nederland sinds 2011 m.n. beta & techniek o Minister heeft visie over MOOC’s en wil doorontwikkelen o Veel inschrijvingen  heel weinig afmakers (<10%) o In Nederland hebben universiteiten, hbo’s en mbo’s MOOC’s o Over de grens: promoveren op universiteit-ver-weg door MOOC o MOOC kan een uitstekende promotiemiddel zijn (TUDelft)

NEDERLANDSE MOOC’S VAN O.A. Open UniversiteitUVARUGTUDelft Universiteit LeidenHvAAvansHAN Universiteit UtrechtFontysTU Eindhoven Erasmus UniversiteitHogeschool Zuyd Hanze HogeschoolROC van Twente WAAROM?? UITWISSELEN

HUN REDENEN?  Reclame voor onderwijsinstelling  Naamsbekendheid vergroten  Buitenlandse studenten aantrekken  Massa creëren in nichemarkt  Experimenteren met blended of online learning | educatieve technologie  Afstand-leren  Als expert gezien worden in bepaald onderwerp  Data verzamelen  Kostenbewustzijn  Professioneel netwerk vergroten  Examenfee vragen  Nascholing/volwasseneneducatie

WAAROM IN HET MBO? Gratis en voor iedereen toegankelijk onderwijs, daar kun je niets tegen hebben. Maar….een MOOC in het mbo? Bespreek aan jouw tafel waarom je vamuit jouw organisatie wel een MOOC aan zou willen bieden. Bedenk minstens één goede reden.

ROC VAN TWENTE WILDE EEN MOOC OMDAT: 1.Wij kennis willen delen (maatschappelijke bijdrage) 2.Wij van ondernemerschap zijn (expertpositionering) 3.Wij nog meer ondernemers en evt. werklozen wilden bereiken (doelgroepvergroting) 4.Wij vooraan willen lopen met educatieve technologie 5.Wij wilden experimenteren met deze onderwijsvorm (totstandkoming: twee enthousiaste docenten en veel vrije tijd erin stoppen)

LESSEN UIT DE PRAKTIJK  Wat is je doel en wie is je doelgroep is je cruciale beginvraag, neem er de tijd voor  Goed didactisch plan maken: het is echt anders dan ‘normaal’ o.a. social learning, gamification en interactieve lesstof  Minstens één projectlid die handig is met het bouwen van ELO’s  Peerlearning belangrijk onderdeel, het is een community  MOOC is ook marketing, kwaliteit dus erg belangrijk + zet het ook in als marketing  Sommige organisaties geven de voorkeur aan een besloten variant van MOOCs, namelijk SPOCs (Small Private Online Courses)  Afmaakpercentage <10%. Niet erg als gepersonaliseerd leren het doel is!  MOOC kan zorgen voor verbreding en verdieping in bestaand curriculum. Dan parallel (blended) aan onderwijsprogramma laten lopen.

EENWOORDRONDJE Wat vond je van deze sessie ?

DANK! Mij