30-5-2016Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets school Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Er zijn 3 methodes om slimmer te zoeken. 1.Door toetscombinaties te gebruiken. Bij windows: Alt + Tab = schakelen tussen programma’s. Windows + D = bureaublad.
Advertisements

Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
LEES DIT VOOR JE AAN JE PRESENTATIE BEGINT ALGEMEEN
De Opleidingscentrale
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga.
Medmec03 les 1 Co-creatie.
Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden
Deltion College Engels
LEES DIT VOOR JE AAN JE PRESENTATIE BEGINT ALGEMEEN
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
Quiz Start.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Onderzoekend leren en beroepscontexten
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
Les 3 – Zullen we delen?.
OFC28 mediawijsheid les 4.
VOORLICHTINGSAVOND KLAS 3 VWO PROFIELKEUZE PROFIELKEUZE Keuzebegeleiding Mentor Qompas ProfielKeuze Decaan Voorlichtingsavond Dinsdag 25 november.
Deltion College Engels A1 Spreken/Presentaties[Edu/002] thema: Welcome… can-do : kan een korte, vooraf geoefende mededeling doen aan een groep © Anne Beeker.
groep 5 16 groep 6 11 groep 7 3 groep 8 13 "Wij zien in ICT een oplossing om tot SlimFit te komen." groepsleerkrachtstagiaireklassenassistent ratio 1.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Bewijs verzamelen. Wat gaan we doen vandaag? Voorbeeldverhaal Afloop van het verhaal Uitleg over bewijs verzamelen.
Welkom bij het vak ICT … Van Meester Muhammet.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Opdracht 4 Video invoegen Gebruik deze presentatie om de opdracht te maken en zet hier je naam:.
Lezen: doe het goed voor
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Sleutels, codes en aanwijzingen
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
LAATSTE LES! 13 JANUARI WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? Lesdoelen Leesvaardigheid Feedback geven Verrassingsles!
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
WOORDEN 5.7 VERSTERKINGEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Herhaling: Wat een samenstelling is 2.Wat een versterking is van een bijvoeglijk naamwoord.
Helpen met huiswerk..
Les cours de Français HB groep.
Lesbrief 2 Magazijnen.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Kennismaking met programmeren
Informatie over hbo bacheloropleidingen
Met wie app jij? Mediabegrip week
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Kennismaking met programmeren
Communicatie 4e les.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Kennismaking met programmeren
Les 1: Introductie Marketing
Thema 4: Zo bereik je meer
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Slim tellen.
Toedienen meststoffen
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Slim tellen.
Hoofdstuk Hoofdstuk 8 Licht Wat gaan we vandaag doen? Opening
<naam bedrijf> & <naam school>
Waarden & normen.
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets school Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga Universitair Docent Informatica Universiteit Twente

2 Agenda: wat doen we vandaag?  Iets over mijzelf en de universiteit  Gastles:  zoeken in grote tekstbestanden  wiskunde zonder getallen  Inhoud  uitleg (10 min)  opdrachten + oplossingen (30 min)  Terugblik  samenvatting  werkt het echt?  Pak schrift & pen  Bij vragen: vinger opsteken  Als ik praat, dan zijn jullie stil  Opdrachten (straks!) in groepjes van 2

Onderwijs testtechnieken software modelleertalen afstudeerscripties vandaag: 1 st jaars vak Onderzoek bedenken nieuwe wiskunde beter besturen robots beter/sneller testen software Management team wetenschappers projectleider onderzoek buitenlandse congressen UT: na VWO of HBO; Saxion: lectoren 1. Marielle Universiteit Twente:

4 2. Gastles: zoeken in grote tekstbestanden Wiskunde ontmoet Taalkunde Wat gaan we doen?  snel & efficiënt zoeken  wiskunde zonder getallen  1 ste -jaars vak universiteit Hoe gaan we te werk? 1.Uitleg  waarom zoeken in grote tekstbestanden  methode 1: dom zoeken  methode 2: slim zoeken 2. Opdrachten  bespreking oplossingen 3. Samenvatting

5 Zoeken in grote tekstbestanden: waarom? Iemand een idee waarom zoeken reuze handig is ?

6 Zoeken in grote tekstbestanden: waarom? Personen zoeken op Facebook Google:100 miljoen zoektermen per dag Conclusie: zoeken moet snel en efficient zijn Zoeken in grote tekstbestanden: waarom? Twitter: zoektermen per dag Moet zeer up-to-date zijn Google:100 miljoen zoektermen per dag

7 Zoeken in grote tekstbestanden: waarom?  Woordzoekers oplossen  Van links naar rechts  Geen $$$, wel leuk ananan ascoca cocada kokosa nanasc ananas cacao cocacola kokos pinacolada

a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n s n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a a a a a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n a n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n a a a a n a s n a a n n s a s n a n a n a n a n a s n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a a n s a n a s n a s n a s a s a n a n a a n a s a n s a n n a s n a s a s a n n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a s a s a n a n a a n a s a n a s a n n a a s a n a s a s a n n a n a s a n a s a n n a s n a a n a s a n a s a n a s a 8 Zoeken in grote bestanden: hoe ZOEK ananas IN

9 Zoeken in grote bestanden: hoe s a s a n a n a n a s a n a s a n n a s n a Methode 1: dom zoeken a n a n a s  Mensen zien woorden ineens  Computers kunnen alleen letter voor letter zoeken a n a n a s Yesss!

10 Zoeken in grote bestanden: hoe kan het slimmer? s a s a n a n a n a s a n a s a n n a s n a foute letter Je ziet hier al een gedeelte van het goede woord. Dat kunnen we slim gebruiken! Hoe kunnen we slimmer zoeken?

Zoeken in grote bestanden: hoe kan het slimmer? Methode 2: slim zoeken  Gebruik een diagram  Lees letters uit tekst en volg de pijlen  “Happy” bereikt = woord gevonden  Geen “happy” bereikt = woord komt niet voor n,s aananaanananana Tot nu toe gelezen letters vh woord a s n,s a s a na na s n a Foute letters: Met n of s terug naar begin Slim: ananan Goede letters naar :

Opdrachten:  opdracht 1,2,4:  in groepjes van 2  5 minuten werken  dan bespreken  opdracht 3:  klassikaal

Terminologie: wat is wat? n,s aananaanananana a s n,s a s a na na s n a “Bolletje” Toestand Engels: state Pijl (toestands)overgang / transitie Engels: transition label letter Diagram automaat graaf met labels

Opdracht 1: n,s aananaanananana a s n,s a s a na na s n a s a s a a n s a n a n a n a s a n n a s n a  Zoek het woord ananas in onderstaande tekst  Maak gebruik van het diagram

15 Opdracht 2:  Maak zelf het diagram voor het woord cacao  Letters: c,a,o

16 Opdracht 3 (klassikaal):  Maak een diagram dat uitzoekt of een tekst  OF het woord “pen”  OF het woord “nep”  OF allebei bevat  Letters: e,p,n e ppepen p a p en e e n ne nep e n e n e p n p

17 Opdracht 4:  Maak een diagram dat uitzoekt of een tekst 3 (of meer) a’s bevat  Letters: a,b,c

18 Terugblik Samenvatting  Zoeken in teksten is belangrijk  bv Google, Twitter, Facebook, MS Word  Met diagrammen kun je efficient zoeken in teksten  Is dit wiskunde?  Slimme / snelle methoden om problemen op te lossen  Niet altijd met getallen  Gebruikt Google dit echt?  Google houdt methoden geheim  Andere toepassingen (bv grep in Linux) gebruiken het zeker

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 19 Bedankt voor jullie aandacht & tot ziens! UT begeleidt ook profielwerkstukken