Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Studiedag ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ 5 juni 2008
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Bestrijd een vooroordeel
Doelstelling van vandaag
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Workshop “Beoordelen”
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Instructies examen 26/ Waarover gaat het? Hoofdstuk ‘Thema 2: België’ (volledig, pp. 1-12) Hoofdstuk ‘Thema 1: De Europese Unie’ (gedeeltelijk,
Workshop evalueren Dcp
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Richtlijnen voor de casustoets
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Sociaal Ondernemerschap college 4
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Onderzoeksvaardigheden 3
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
EXAMINERING Danielle vd Burgt Examencoördinator/examendeskundige team VP.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Bijeenkomst September 2015
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
Print & Scan Wat kan ik leren uit print & scan analyses over mijn meerkeuzeexamen? Lisa De Jonghe O 2 : dienst Onderwijs Ondersteuning.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Toetsing en toetsontwikkeling
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Tentamenverwerking -en analyse in ErasmusArts
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
SPREKEN: HET BETOOG Betoog: een spreekbeurt waarin je een standpunt inneemt ten aanzien van een stelling en dat standpunt verdedigt. Formuleer een duidelijk.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Info klinisch onderwijs
Transcript van de presentatie:

Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde

Verloop seminarie 1. Wanneer mondeling? 2. Type mondelinge examens 3. Aanbevelingen 4. Tips tijdens afname

Wanneer mondeling examineren? Enkel met een mondeling examen ben ik in staat inzicht- en toepassingsvragen te stellen. Stelling 1 Mondelinge examens zijn voornamelijk geschikt voor kleine studentengroepen. Stelling 2 Zowel mondeling als schriftelijk voor het meten van kennis, inzicht, toepassing als integratie. Mondeling is geschikt om vaardigheden te toetsen die schriftelijk moeilijk na te gaan zijn: mondeling standpunt verdedigen, complex begrip helder uitleggen, oplossingsstrategieën hanteren in uiteenlopende situaties. Zowel voor grote als kleine groepen Vergt algemeen een grotere tijdsinspanning op het moment van het examen (15 min ps) Duidelijke relatie tussen evaluatievorm en de vooropgestelde leerdoelen.

Type mondelinge examens Mondeling examen: aantal open vragen die mondeling worden beantwoord Transparantie toe naar studenten over: 1.Procedure en aard van de vragen en bijvragen 2.Geef aan welke beoordelingscriteria worden gehanteerd Transparantie toe naar studenten over: 1.Procedure en aard van de vragen en bijvragen 2.Geef aan welke beoordelingscriteria worden gehanteerd Varianten mogelijk in: -Voorbereidingstijd -Functie van de schriftelijke voorbereiding -Functie van de bijvragen -Soort evaluatie Uit het examenreglement Bij een mondeling of deels mondeling examen beschikt de student over een schriftelijke voorbereidingstijd van ten minste twintig minuten. Uit het examenreglement Bij een mondeling of deels mondeling examen beschikt de student over een schriftelijke voorbereidingstijd van ten minste twintig minuten.

Aanbevelingen Het toedienen van het examenpunt van een mondeling examen geeft een meer betrouwbaar beeld dan bij een schriftelijk examen. Stelling 3 Betrouw- baarheid Inter-beoordelaarinter-taaktest-hertest Beoordelingscriteria Antwoordmodel met puntenverdeling Formuleer vragen helder en eenduidig Juiste mix in moeilijkheidsgraad Pas evaluatieactiviteit aan beschikbare tijd aan Zorg voor rustige omgeving Duidelijke instructies voor de studenten

Voorbeeld antwoordmodel Wat is het verschil tussen medicalisering en vermarkting van de geneeskunde? Beoordelingscriteria Inhoud De volgende begrippen worden verklaard: Medicalisering: een proces waardoor een toenemend aantal ‘levensproblemen’ als medische problemen worden gedefinieerd Vermarkting: een proces waarin gezondheidszorg gedeeltelijk een markt wordt, met consumenten en met reclame. 2 punten per correct beschreven begrip (max 4 punten) Het verschil tussen beide begrippen wordt geïllustreerd met voorbeelden. Medicalisering: mensen die naar de huisarts gaan omdat ze liefdesverdriet hebben; stijging van het aantal keizersnedes; medicalisering van de verlegenheid Vermarkting: reclame voor medicatie of voor cosmetische chirurgie 1 punt per voorbeeld (max 4 punten) Bijvragen De student geeft voldoende antwoord op de bijvra(a)g(en) Is de gezondheidszorg een markt zoals alle andere, bijvoorbeeld zoals de automarkt? In welke opzichten wel? In welke niet? Bijvoorbeeld: de gezondheidszorg is nooit een gewone markt, omdat de consument niet altijd volledig geïnformeerd is en ook niet altijd onderhandelingsruimte of keuze heeft. 1 punt per correct antwoord op bijvraag (max 2 punten)

Aanbevelingen Een mondeling examen vereist minder voorbereidingstijd dan een schriftelijk examen. Stelling 4 Leerdoelen Leerstof Kennis van belangrijkste concepten Onderzoeks- resultaten begrijpen Theoretische kaders toepassen Totaal Hoofdstuk 1: Regelgeving, organisatie en beleid van de gezondheidszorg 10% 4 5% 2 5% 2 20% 8 Hoofdstuk 2: Onderwijs m.i.v. gevolgen van handelingsbekwaamheid van de biomedicus 30% 12 10% 4 10% 4 50% 20 Hoofdstuk x: … 10% 4 10% 4 10% 4 30% 12 Totaal 50% 20 vragen 25% 10 vragen 25% 10 vragen 100% 40 vragen draagt bij tot validiteit

Tips tijdens afname Bij een mondeling examen word je beïnvloed door de wijze waarop de student zich presenteert, het geslacht, het uiterlijk of het dialect. Stelling 6 Bij een mondeling examen speelt vooral de taalvaardigheid van de student een rol Stelling 7 Antwoordmodel hanteren met duidelijke criteria Aangeven indien opbouw antwoord/presentatie/… mee opgenomen wordt in evaluatie

Tips tijdens afname Bij mondelinge examens heb je meer kans op studenten die klachten indienen. Stelling 8 Zorg voor een antwoordmodel / beoordelingscriteria TIP 1 Maak aantekeningen tijdens het gesprek TIP 2 Noteer tijdens het examen een richtcijfer, maar geef achteraf – na alle examens – een definitief cijfer TIP 3 Noteer de bijvragen en antwoorden zodat hier later naar kan worden teruggegrepen TIP 4

Vragen? Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde