Welkom Webschrijven voor kennisnet.nl. Programma Basis webschrijven Redactiewijzer kennisnet.nl Zinsbouw en woordgebruik Tekstopbouw en stijl Navigatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

WWW’s World Wide Webs. Webshops trowaa.nl bol.com Onderwijs tudelft.nl steenenbrug.nl Non-profit organisatie rodekruis.nl demaakbaremens.org Onze sites.
Uw Onderwijsportal inrichten met PortalCMS Integratie > Profielen > Communicatie > Communities > Blogs > Referenties.
Uiterlijke structuur aanbrengen
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Website usability Door Dyonne en Yanthe.
Organisatie van een website
Workshop Zoekmachine optimalisatie workshop internet marketing
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Duidelijk schrijven voor iedereen
WordPress les 3.
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
Website Usability.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Ingenieursvaardigheden
Schrijven in passende stijl
het bouwen van een website
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden
Vereniging Spierziekten Nederland Cursus Journalistiek ;-) Erik van Uden.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Bezoekersgerichte teksten
Website Usability Anouk Wassenbergh & Dimfy Lambriex V4.
Concept, Structuur en Schrijfstijlen
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Structuur op Microniveau
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Verbeter de vindbaarheid van je verenigingswebsite Samantha van der Werf.
Leesvaardig Examentraining.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Webinar voor ambassadeurs
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Hoe schrijf je een recensie?
Vervolgcursus; Les 7 Internet Wat is internet
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Beeldschermvriendelijk schrijven
Vergadering Personeelsdienst
Principes van digitale communicatie
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

Welkom Webschrijven voor kennisnet.nl

Programma Basis webschrijven Redactiewijzer kennisnet.nl Zinsbouw en woordgebruik Tekstopbouw en stijl Navigatie en de Voorpagina Contentelementen op de site Poll, Forum, Nieuwsbrieven Hoe krijg ik mijn community actief?

Wat komt aan bod? Content –tekst, afbeeldingen Vormgeving –layout, opmaak Structuur –indeling, navigatie Functionaliteiten

Strategie Doelgroep Doelstelling Boodschap Mediamix Middelen Onderhoud

Doelgroep Wie is je doelgroep? Maak een profiel: –kenmerken –informatiebehoefte & zoekgedrag –motivatie, belang bij informatie Hoe communiceert je doelgroep?

Doelstelling Informatie –actualiteiten, producten & diensten Communicatie – , chat, forum, gastenboek Transfer –database, bestellen, betalen

Boodschap Wat communiceer je? Wie bepaalt de inhoud van de site? Wat is het beleid rond ‘gevoelige zaken’? Hoe actueel moet de boodschap zijn? Is de boodschap in ‘hapklare brokken’ op te dienen?

Is webschrijven anders? Nee Basisregel blijft: Stem de tekst af op doel en doelgroep Ja Medium en gebruiker stellen andere eisen

Vergelijking media Print Lineair Bladeren Lezen Statisch Tekst & plaatje Eén tekstsoort Beeldscherm Non-lineair Kiezen, klikken Scannen Interactief Multimedia Meerdere tekstsoorten

Leesgedrag Webbezoekers lezen niet Zappen Scannen Voortdurend op zoek Onderzoek leesgedrag, zie

Basisprincipes webschrijven Sluit aan bij verwachtingen Journalistieke opbouw Hapklare brokken

Sluit aan bij verwachtingen Vertaal de boodschap naar de doelgroep –sluit aan bij verwachtingen; bied herkenning Schrijf persoonlijk en direct –spreek de lezer aan –vermijd omhaal van woorden –formuleer actief en krachtig –wees concreet en specifiek

Journalistieke opbouw Nieuws of conclusie staat voorop Eerste alinea geeft kernboodschap –wie, wat, waar, wanneer –waarom, hoe Verwijs naar het volledige document

Hapklare brokken Bied een overzichtelijke tekststructuur; maak de tekst ‘scannable’ –kop –lead –tussenkopjes –korte alinea’s + witruimte –opsommingen

Stijl Spreek de lezer aan Gebruik dialoogvorm Stel vragen Geef voorbeelden Gebiedende wijs mag! –‘Meld je aan’

Stijl - voorbeeld Voor gebruikers van het openbaar vervoer ontwikkelde Railfast de digitale reistabel. Reist u vaak met het openbaar vervoer? Onze reistabel vertelt u de route en de reisafstand.

De kop Nodigt uit tot lezen, en dekt de lading Sluit aan bij de lead Specificeer het onderwerp –‘Exacte vakken’ -> ‘Leerlingen kiezen exacte vakken’ Maximaal één regel Geen leestekens en afkortingen

Woordgebruik Vermijd ‘lege hulzen’ –aspect, dimensie, model, gebeuren, wellicht, misschien, in principe, enigszins veel, vaak, een aantal Formuleer concreet en specifiek –noem feiten en cijfers –‘duizenden bezoekers’ ipv ‘veel belangstelling’ –‘op 29 september 2004’ ipv ‘in het najaar’

Woordgebruik Pas op met jargon en afkortingen –afhankelijk van de doelgroep Waak voor verwijswoorden –‘bovengenoemd’, ‘hiernavolgend’ Vervang voorzetseluitdrukkingen –‘met betrekking tot’, ‘ten aanzien van’ Gebruik eigentijdse woorden –‘maar’ ipv ‘doch’, ‘ook’ ipv ‘tevens’

Zinsbouw Lange zinnen werken niet … –maximaal 15 á 20 woorden ultrakorte zinnen evenmin: –‘We ontwikkelen plannen. En nieuwe diensten. Ook techniek is belangrijk.’ Formuleer actief: –‘De site wordt geopend’ -> ‘Kennisnet opent de site’

Zinsbouw Vermijd de naamwoordstijl: –‘Betaling van de bijdrage kan door storting op..’ ‘U kunt de bijdrage betalen door deze te sorten op..’ Tangconstructies lezen lastig: –‘U kunt ook gegevens die u al eerder op een ander scherm hebt ingevoerd, invullen’

Stijl Kies taal en stijl bij je genre Informerenfeiten & cijfers, neutraal, zakelijk, verifieerbaar Activerengebiedende wijs, opiniërend, uitdagend Instruerenstap voor stap, concreet Servicefaq’s, snel zoeken, bestellen, webformulieren Verkopenvlotte taal, afbeeldingen, bestellen

De voorpagina Homepage van doelgroepportaal Is actueel, informatief, prikkelend Overzichtelijk en rustig paginabeeld Verwijst naar content op de site zelf Biedt interactie met de bezoeker en heeft de volgende elementen ->

Voorpagina Attenderingen Nieuwsheadlines Agenda-items Een poll Stelling in een forum Aanmelden nieuwsbrief Mailen redactie Een voorbeeld ->

Navigatie en menu Is de indeling afgestemd op het zoekgedrag van de bezoeker? Zijn de onderwerpen goed per soort gegroepeerd? Bestaat er geen overlap tussen de rubrieken? Hebben de rubrieken duidelijke titels? Is het duidelijk welke verschillende soorten informatie op de site te vinden zijn? Zijn er niet te veel hoofd- en subrubrieken?

Navigatie via kennisnet-menu’s Een menu heeft maximaal 2 niveau’s Max. 8 á 10 items in hoofdmenu Max. 6 á 8 items in submenu Korte, helder titels (max. 34 tekens) Denk aan volgorde: –Voorpagina (bovenaan) –Actueel –Inhoudelijke thema’s –Interactieve onderdelen –Colofon

Checkvraag Bedenk 5 voor de handliggende bezoekersvragen. Zijn de antwoorden makkelijk op de site terug te vinden?

Contentelementen op de site Attendering Artikel Linklijst Attachments Evenement

Attendering Bevat wervende informatie of nieuws Titel is kort en krachtig, bevat hyperlink Tekst is prikkelend bij wervende info en feitelijk bij nieuws Lengte tussen 15 á 20 woorden

Artikel Is een zelfstandige tekst of inleiding Witregels tussen alinea’s Tussenkopjes bij lange teksten Benadruk woorden met cursief Plaats een externe of interne link of attachment onder de tekst

Contentelementen Linklijst –Een lijst met verwijzingen, al dan niet thematisch Attachment –Bij voorkeur PDF –Geef inhoudelijke naam Evenement –Heeft een vast format

Interactie: Poll Stelling sluit aan op de actualiteit Stelling is specifiek, daagt uit om te reageren –‘De bibliotheek bezoeken of lid worden is aan te bevelen’ -> –‘Ik kan niet zonder de bibliotheek’ De antwoorden zijn kort, sluiten aan op de vraag Aantal mogelijke antwoorden tussen 3 en 5

Interactie: Forum Reacties uitlokken door uitdagende stellingen Gelegenheid voor vragen aan deskundigen –Bijvoorbeeld over faalangst -> geef als redacteur voorbeelden

Interactie: nieuwsbrieven Info over laatste ontwikkeling vakgebied Attendering relevante items op site Is niet bedoeld om te printen Maak selectief lezen mogelijk Voor elk wat wils Afwisseling van profit (wat heb ik er aan) en fun belangrijk

Column Verschijnt regelmatig, op een vaste plek Onderwerpskeuze is vrij, de stijl persoonlijk Wees herkenbaar én verrassend Bied nieuwe gezichtspunten, formuleer spitsvondig Opbouw: –Trek de aandacht –Formuleer de kerngedachte –Geef de lezer wat te denken

Redactiewijzer kennisnet.nl Zie voor de meest recente versie werkinuitvoering.kennisnet.nl