Kermis en Kerstmis, een Zeeuws Verhaal Ab Stevels Een blik op het leven in een semi ontwikkelingsland op 51 ̊ 30' N.B en 4 ̊ O.L in het jaar 1901.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

Het is vandaag Girlsday!
GEMEENTE, NEEM JE KINDEREN MEE
4.3 Politieke stromingen.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
In welke fase van het transitiemodel bevindt
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Terugblik op §2.1 De Maquiladoras en de NAFTA:
Demografische transitie
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Indonesië.
Indonesië.
Hst 4: De wereld indelen.
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Van onderop via -vakbonden -politieke partijen Van bovenaf via een burgerlijk bescha- vingsoffensief van de rijken -doorgeven van burgerlijke normen en.
Nederland in de 20ste eeuw
Historisch overzicht Nederland
11 Feminisme.
Kinderen zijn geen dingen
Omgaan met verandering, de rol van dorpsraden Frans Thissen Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies U NIVERSITEIT VAN A MSTERDAM.
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Remonstranten en Doopsgezinden Vergelijkenderwijs
Historisch Overzicht hoofdstuk 4
Slot 4Hc.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
§5.4 Het einde van de koude oorlog
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Een wereld van verschil
Hoofdstuk 1: de 15e en 16e eeuw
Aanvaarding en tolerantie
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Op weg naar een eerlijker bestuur
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
De industrialisatie van het westen
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
De twintigte eeuw 1900 – 1919.
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Mensen die een hoge leeftijd bereiken, zitten veelal thuis. Veel ouderen verliezen zo gaandeweg het contact met anderen, met de maatschappij, met het leven.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
Waarom stemde de Nederlanders, voor WOII, niet op de NSB
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Workshop 'Anachronisme: historische zonde of handig didactisch instrument?': rapportering plenum Moeten wij die datum vanbuiten leren? Chronologie en historisch.
De stad verandert Blok 3.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Burgers en stoommachines §5.1 Industrie en samenleving
Speedschools in Burkina Faso
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Burgers en stoommachines 4.3 Politieke stromingen - Ismen
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Paragraaf 10.3 ‘Naar de verzuilde samenleving’
de tijd van burgers en stoommachines
Kenmerk 42 De Duitse bezetting van Nederland Les 1 – De Bezetting
3.1 NEDERLAND BLIJFT NEUTRAAL
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Politieke stromingen 2.1 t/m 2.3.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Ontmoetingen in verre streken
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Transcript van de presentatie:

Kermis en Kerstmis, een Zeeuws Verhaal Ab Stevels Een blik op het leven in een semi ontwikkelingsland op 51 ̊ 30' N.B en 4 ̊ O.L in het jaar 1901

Een Rekensom Stelling: kinderen hebben een samenhangende herinnering vanaf 5 jarige leeftijd. Mijn herinnering begint in 1949 De herinnering van mijn grootvader begint in 1890 Een verhaal naverteld in 2013 kan maximaal 123 jaar teruggaan mits het na 1949 verteld is. Het verhaal van vandaag voldoet aan deze voorwaarden; het speelt in 1901 en het is in 1954 aan mij verteld

Het verhaal speelt zich af in Nisse, een dorp 6 km ten Zuiden van Goes

Nederland omstreeks 1900 *Er zijn 5 miljoen inwoners. *Hoog geboortecijfer (30 per 1000, nu 12 per 1000) (4.5 kind per vrouw, nu 1.5) *Hoog sterftecijfer (20 per 1000, nu 10 per 1000) (6% van de bevolking is 65+, nu 20%) *Levenscondities worden beter *Techniek nog in de kinderschoenen *Economie leeft op *Nederlands Indië belangrijk *Veranderingen in de politiek *Onderwijs en Cultuur winnen aan belang

Levenscondities worden beter *Betere voeding: opkomst voedingsindustrie, eerste warenwet in 1886 *Betere huisvesting, wetten in o.a en 1902 *Betere hygiëne: o.a. introductie van waterleiding en riool *Betere medische verzorging: meer artsen, meer ziekenhuizen *Arbeidsbescherming: wetten van 1874, 1901, 1913

Techniek nog in de kinderschoenen *Mechanica: wel trein, vrijwel geen auto's *Energie: wel stoom, maar elektriciteit begint net *Communicatie: begin telefoon, geen radio *Chemie: eerste synthetische farmaceutica, nog geen plastics *Technologie: 'constructie' nog geen grootschalige productie

Economie leeft op *Productiviteit landbouw groeit (o.a. kunstmest) *Meer maakindustrie ( o.a. Philips, 1891) *Meer verkeer/scheepvaart (o.a. Nederlands Indië) *Uitbreiding steden (bouw, opheffen vestingwet 1876) *Wereldhandel groeit sterk (o.a. met Duitsland)

Nederlands-Indië belangrijk *In 1900 al meer dan Nederlanders in Indië *Revenuen uit Indië leveren meer dan 10% van de begroting *Indië brengt werkgelegenheid in Nederland *Oorlog in Atjeh en Lombok *'Discussies' ('Max Havelaar', ethische politiek)

Veranderingen in de Politiek *Meer behoefte aan nationale identiteit *Uitbreiding kiesrecht (vrouwenkiesrecht pas in 1918) *Liberalisme en vrijzinnigheid nog toonaangevend *Confessionele partijen (emancipatie) en socialisten (radicale verandering) komen op *Opkomende internationale spanningen

Onderwijs en Cultuur winnen aan belang *Succes van de Hogere Burgerschool (1863) *Expansie van de universiteiten/wetenschapsbeoefening (6 Nobelprijzen voor 1913) *TU(toen TH) Delft krijgt academische status (1905) *Bouw schouwburgen en musea ( ) *Moderne stromingen in kunst en cultuur

Zeeland omstreeks 1900 *Overwegend agrarisch : alles nog handwerk *Isolement wordt langzaam opgeheven o.a. trein vanuit Brabant naar Goes, Middelburg, Vlissingen. Scheepvaart naar Rotterdam, Antwerpen. (Wegen tussen de meeste dorpen nog onverhard) *Ontwikkelingen in de grote steden gaan voorlopig aan Zeeland voorbij *Veel emigratie naar elders in NL, NOI en de USA

Nisse omstreeks 1900 *Plm 1200 inwoners, agrarisch.( nu 600 inw, forenzen) *Dominant is de strijd om het bestaan: hard, lichamelijk werk *Godsdienst is belangrijk: Nederlands Hervormd (div richtingen), Afscheiding (1834), Chr Geref kerk (1869) Doleantie(1886), Geref kerk (1892), Gereformeerde Gemeenten (1907) *Relaties: 'de hectaren/geld moet passen, de kerk moet passen (en het dorp waar je vandaan komt moet passen). *Besef dat alles gaat veranderen, belang van opleiding

Luchtfoto van het dorp

In de buurt van het dorp

Nisse, bloemendijken

Het land waar het leven goed is?

Een Nederlands-Hervormde kerk met R.K. wortels

Het koor werd de kerkzaal

Tien Geboden

De apostel Mattheus zit hoog en droog

De H Christoffel is onder de kalk vandaan gehaald

Bezoek op12 augustus 1930

Zelf ook maar in het bezoekersboek

Een bijbelse misser

Om over na te denken *Welk verhaal over 100 jaar geleden zou u vertellen? *Welke betekenis hebben normen en waarden die uit het verhaal blijken nu nog ? *Hoe zouden de normen en waarden er in 2113 uit zien?