Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7
Terugblik Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan? Huiswerk… Hoe ging het marktonderzoek? Liepen jullie nog ergens tegen aan?
Marketing (1) Wat is marketing? Marketing is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen (vergroten).
Marketing (2) – marketingmix De marketingmix is een veelal gebruikte combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullen van een marketingsstrategie. Deze instrumenten zijn afhankelijk van de doelstellingen, de markt, de doelgroep en de concurrentie. Marketingmix – de 4P’s Product Prijs Promotie Plaats (Personeel) vooral bij diensten (Presentatie) vooral bij detailhandel imago / uitstraling De juiste combinatie van de 4P’s kan de effectiviteit en bedrijfsresultaten verbeteren *Detailhandel is de directe verkoop van goederen aan consumenten. Bij detailhandels wordt meestal gedacht aan een winkel waar je naartoe gaat om een product te kopen, zoals een supermarkt of een kledingwinkel. Anno nu zijn er ook veel online winkels, zoals Bol.com en Zalando.nl.
Marketing (3) - marketingmix Product Merknaam – zorg dat het passend is Kwaliteit Verpakking Assortiment Service Prijs Wat betaal je voor een product Betalingsvoorwaarden Mogelijke kortingen
Marketing (4) - marketingmix Promotie Reclame Vertegenwoordigers Salespromotie Sponsoring PR (Public relations) Plaats Kanaalkeuze distributiekanalen (meerdere partijen dan de klant) leveranciers? (Personeel) (presentatie) imago / uitstraling
Marketingtools Wat is het? Marketingtools zijn marketinginstrumenten die ingezet kunnen worden bij de promotie van producten en/of diensten. Verschillende opties: Marketing via social media (facebookpagina of LinkedIn pagina) Marketing via eigen website Marketing via google (hogerop in de resultaten van de zoekmachine komen) Content marketing (artikelen, blogs, video’s waarin je je onderneming presenteert) marketing (marketing via s/nieuwsbrieven) Maar ook… Google analytics (het verzamelen van website statistieken) Facebook adds/Google Adwords (advertenties) Guerrilla marketing (stunt om in zeer korte tijd media aandacht trekken – weinig kosten)
Voorbeeld guerrilla marketing Be-a-mom-for-a-moment Unicef Aandacht voor weeskinderen en verlaten kinderen 14 kinderwagens met een ‘huilende baby’ door heel Finland In de kinderwagen lag een briefje met daarop: Bedankt voor je zorgen, we hopen dat er meer mensen zijn zoals jij Deze stunt krijg enorm veel media aandacht en zorgde ervoor dat 80% van alle Finnen deze campagne kenden in slechts 2 dagen.
Marketing – casus
Casus De Zara besluit om een nieuwe kledinglijn op te richten Jullie worden als team ingehuurd om een marketing strategie te ontwikkelen aan de hand van de theorie die jullie vandaag hebben gekregen De 4P’s Promotieplan Als jullie ergens tegen aan lopen kunnen jullie altijd de handleiding raadplegen
Tijd voor een korte pauze?
Opdracht – Marketingsmatrix
Marktonderzoek Marketing onderzoek
Afsluiting Huiswerk Bedenk een leuke naam voor je onderneming plus logo Dit hoef je niet te mailen, maar neem dit mee in je definitieve versie van je ondernemingsplan Morgen hebben we een leuk uitje… We gaan naar het fablab Ochtendklas 09:00, Middagklas 13:00 Zorg dat je op tijd aanwezig bent! En neem je laptop mee!