Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Business mapping Business model canvas.
Marketing voor ZZP-ers
Goedemorgen …….en.
Bedrijfspresentatie Promavise
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Marketing presentatie
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Inleiding tot marktonderzoek
Marketingplanning en strategie
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
De Toekomst Marketing.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing H2 Marketingmix Junior Accountmanager.
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
MARKETINGMIX.
Hoe stel ik een ondernemingsplan op?
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Marketing voor Starters GRONINGEN, 9 NOVEMBER 2011 Welkom! 1.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop verkiezing student-ondernemer 2014 maart/april 2014 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel
Dienstenmarketing Week 4.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Ondernemerschap E43.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Indeling van hoofdstuk 2
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les 5: Het marketingplan
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration

Overzicht Voorstellen Wat is Marketing? Marketing Strategie Verschillende modellen Wat is Marktonderzoek? Wat is Marketing Onderzoek? Wat moet je onderzoeken?

Voorstellen Wie zijn jullie? Elevator pitch al gemaakt? Ongeveer 30 seconden – 1 minuut uitleggen wie je bent en wat je bedrijf is.

Wat is Marketing? Marketing of vermarkten is alles wat een bedrijf doet om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Ook wordt marketing wel omschreven als: Elke activiteit die consumenten en producenten met elkaar verbindt.

Wat is Marketing? De 4 P’s van Marketing (McCarthy, 1964): Product – Wat lever je? Prijs – Hoeveel gaat het kosten? Plaats – Waar wordt het product of de service geleverd? Promotie – Hoe promoot je jouw product of service? De Marketing 7 P’s van diensten (Booms & Bitner, 1981): People (mensen) – Hoe goed ben jij (is jouw personeel)? Processen – Hoe komt jouw dienst tot stand? Physical Evidence (fysiek bewijs) – Helderheid over de kwaliteit van de dienst

SWOT – van je bedrijf Strenghts Sterktes Opportunities Mogelijkheden Weaknesses Zwakheden Threats Bedrijgingen Intern Extern

Stel doelen- Make it SMART

Porter’s 5 krachten van Business Strategie De Markt Concurrenten Concollega’s Afnemers Substituten Leveranciers Nieuw Concurrenten

Wat zijn Marktonderzoek & Marketing Onderzoek? Marktonderzoek Informatie zoeken naar concrete markten, producten of klanten met als doel te komen tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod. Marketingonderzoek Informatie zoeken naar marketinginstrumenten zoals de marketingmix en de invloed die ze uitoefenen op bijvoorbeeld afnemers.

Verschillende soorten marktonderzoek Verschillende manieren van onderzoeken Kwantitatief – Vragenlijsten met multiple choice, daarna statiek Kwalitatief – Interviews Desk research – Internet & bibliotheek Experiment – Verandering van één van de P’s kijken wat de uitkomst is

Porter’s 5 krachten De Markt: Concurrenten Concollega’s Afnemers Substituten Leveranciers Nieuw Concurrenten Mijn bedrijf: Product Plaats People Processen Physical Evidence Promotie Prijs Wat? Product Prijs Plaats Promotie Product Prijs Plaats Promotie Product Prijs Plaats Promotie

Promotie – Inspirerende communicatie Waarom? Hoe? Wat?

Inspiratie – de groep waar je in zit Je kunt elkaar helpen (misschien zelfs klant/leverancier worden)

Samenvatting – wat hebben jullie geleerd. Wat is Marketing? Marketing Strategie Verschillende modellen: SWOT & Porter’s 5 krachten Wat is Marktonderzoek? Wat is Marketing Onderzoek? Wat moet je onderzoeken?

Handige linkjes Ondernemerstest Branche informatie Ondernemersnetwerken