Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties

Advertisements

Vraag en aanbod.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Het prijs- of marktmechanisme
Goedemorgen …….en.
Hoofdstuk 5: Rekeningrijden
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Kleding, hoofdstuk 2 Elasticiteiten.
Elasticiteiten Prijselasticiteit van de vraag Kruislingse elasticiteit
Elasticiteiten Klik om verder te gaan.
Elasticiteiten.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Welkom bij het vak economie!
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
Hoofdstuk 5.
Micro-economie (week 4)
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Hoe sterk reageert de vraag op een prijsverandering
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Prijselasticiteit van de vraag
Prijs elasticiteit. Prijsstijging van ‘n product heeft gevolg voor de afzet van het product: door prijsstijging beetje minder afzet door prijsstijging.
Antwoorden proeftoets H4, h6 en h7 1 t/m 3. Jaren Schuldrest begin van het jaar InterestAflossing Schuld einde van het jaar Belasting- voordeel Lasten.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Wat gaan we vandaag doen?  Voorbereiding op toets 17 mei 2016 lesuur 7  Eerst luister je / noteer je wat er in de toets komt. Vervolgens mag je:  Naar.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Rekenvaardigheid Procenten. Absoluut, relatief, cumulatief Absolute getallen: aantal stuks of eenheden Relatieve getallen: als deel van een groter geheel.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
De competitieve markt Vraag- en aanbodschema StartSein pagina
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod Hoofdstukken 1-6.
Pag 137 t/m 143. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week / toets Prijsberekening in de detailhandel Maar nu eerst …….. Een filmpje.
Welkom havo 4..
Welkom Havo 5..
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
International Economics
Welkom havo 4..
Welkom havo 3..
Welkom ath 4..
Hoe sterk is het verband tussen twee (procentuele) veranderingen.
Lesbrief Vervoer H 6.
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
inkomenselasticiteit
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 5 Les 6: Markten.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo/vwo 3..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 2
Prijselasticiteit Hoofdstuk 5 markt havo 3 & vwo 3.
Havo 4 Hoofdstuk 2 Consumentengedrag
Transcript van de presentatie:

Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN

Prijs- en Productmix 1e klas 2009 – 2010 Ron Weijens

Presentie Lijst

Vraag 1 Wat is het verschil tussen Prijsdiscriminatie en Prijsdifferentiatie

Vraag 2 Welke 4 concurrentiegeorienteerde prijsstellingen zijn er?

Vraag 3 Prijsdiscriminatie onstaat door 4 verschillen. Welke zijn dat?

Vraag 4 Van welke prijsbepaling is hier sprake? Een nieuw artikel tegen een lage prijs op de markt brengen

Vraag 5 Als ik op voorhand voor mijn prijsbepaling de nettowinst bepaal, hoe noemen wij dat dan?

Vraag 1 Wat is het verschil tussen Prijsdiscriminatie en Prijsdifferentiatie De prijsverschillen van Prijsdifferentiatie zijn op kostenverschillen gebaseerd

Vraag 2 Welke 4 concurrentiegeorienteerde prijsstellingen zijn er? Me Too Pricing Put Out Pricing Stay Out Pricing Backward pricing

Vraag 3 Prijsdiscriminatie onstaat door 4 verschillen. Welke zijn dat? Tijdstip Plaats Afnemer Product

Vraag 4 Van welke prijsbepaling is hier sprake? Een nieuw artikel tegen een lage prijs op de markt brengen Penetratieprijspolitiek

Vraag 5 Als ik op voorhand voor mijn prijsbepaling de nettowinst bepaal, hoe noemen wij dat dan? Target Pricing

Huiswerk Controle Huiswerk vorige week Leren hoofdstuk 1 Maken vragen 32 tot en met 45 Let op: Volgende week “10 gelukkigen” Huiswerkcontrole BOEKEN mee!!!

Prijslasticiteit gevraagde hoeveelheid Elastische vraag Inelastische vraag Elastisch als een afzet reageert op een prijsveranderingreageert Inelastisch als een afzet NIET reageert op een prijsveranderingNIET reageert

2 Formules 1 Nieuw-Oud x 100% = Oud Gebruik je bij verandering vraag EN verandering prijs 2 Procentuele verandering van de vraag = Procentuele verandering van de prijs

Uitkomst Minteken in uitkomst geeft aan dat het verband tussen de prijs en de vraag negatief is. Dit betekent: als de prijs stijgt de vraag daalt als de prijs daalt de vraag stijgt Uitkomst -2 wil zeggen, bij een prijsdaling van 1% de vraag met 2% stijgt etc.

Schema Elasticiteit van prijs  Elastisch \---Inelastisch----  <___/____/____/____/____/____/

Opgave 2 tot en met 7 maken Half uur de tijd voor

Goederen ingedeeld naar koopgedrag “Copeland” indeling van goederen: 1. Convenience goods Convenience goods 2. Shopping goods 3. Speciality goods Indeling wordt bepaald door de - MOEITE die wij er voor willen doen - AANKOOPFREQUENTIE hoe vaak kopen wij het? - PRIJS van het goed

Convenience goods Meestal de dagelijkse goederen Levensmiddelen Kenmerken: Consument doet weinig moeite voor deze goederen Goederen worden vaak gekocht Goederen zijn relatief goedkoop De vraag naar convenience goods zijn INelastisch

Vraag Zijn Convenience goods ECHT inelastisch?

Shopping Goods Consument moet meestal tijd en geld reserveren voor de aanschaf van deze goederen (of geld lenen) Consument orienteert zich eerstorienteert TV Zitbank Etc.

Kenmerken Shopping Goods Consument doet veel aankoopmoeite Goederen worden niet vaak gekocht Goederen zijn relatief duur Vraag naar shopping goods zijn elastisch

Speciality Goods Kenmerken: Lees pagina 62 en 63 Geef daarna een samenvatting van de indeling van Copeland en leg het uit! (ook van Speciality Goods)

Huiswerk Vragen 17 tm 22 pagina 63 en 64 Vragen 23 tot en met 39 maken