Samenwerking VO-besturen Limburg Ron Bonekamp Makka Haane 8 november 2012
Voortrajecten 1.LVO-bevoegdheden inventarisatie 2.VO Limburg een onderzoek naar kwantitatieve en kwalitatieve lerarentekorten
LVO inventarisatie bevoegdheden Looptijd project: april 2010 t/m maart 2011 Resultaten: - registratietool (scherm bevoegdheden in P-view) - inzicht in alle bevoegdheden en (leer)trajecten tot op vakniveau - managementinformatie - borging
Resultaten LVO 2151 vaste docenten of met uitzicht op vast ste graads de graads 51 bevoegd voor LWOO/ praktijkonderwijs 227 bevoegd voor VMBO 106 niet bevoegd 100 studerend
Onderzoek VO besturen Limburg Andere Limburgse VO besturen hebben globaal een inventarisatie gehouden m.b.t. bevoegdheden en toekomstige tekorten. Oktober 2011: Plan van aanpak van de VO- besturen Limburg waarin het kwantitatieve en kwalitatieve lerarentekort aangepakt wordt.
Oplossingsrichtingen Belangrijkste oplossingsrichtingen: –Veranker de organisatie door regionale samenwerking –Pak kwalitatieve tekorten aan door efficiënte scholing zittende docenten –Pak kwantitatieve tekorten aan o.a. door verhogen instroom vanuit lerarenopleidingen, goed HRM-beleid, aantrekkelijke werkomgeving
Minimale uitstroom VO Limburg fte Totaal: LO1e gr17,76 Economie /M&O 2e gr17,16 Natuurkunde 1e gr26,47 Biologie 2e gr20,69 Duits 1e gr27,6 Zorg en welzijn/verz 2e gr26,36 Economie /M&O 1e gr29,17 Duits 2e gr28,85 Scheikunde 1e gr28,05 Wiskunde 2e gr33,87 Engels 1e gr40,22 Nederlands 2e gr45,3 Wiskunde 1e gr46,8 Engels 2e gr50,53 Nederlands 1e gr53,14 TOTAAL 491,97
Minimale uitstroom per periode fte tot tot tot LO1e gr11,56,317,8 Natuurkunde1e gr22,93,626,5 Economie /M&O1e gr21,95,727,6 Duits1e gr23,85,429,2 Scheikunde1e gr27,11,028,1 Engels1e gr32,77,540,2 Nederlands1e gr40,36,546,8 Wiskunde1e gr40,612,653,1 Economie /M&O2e gr5,711,417,2 Biologie2e gr10,410,320,7 Wiskunde2e gr9,516,826,4 Zorg en welzijn/verz.2e gr11,917,028,9 Nederlands2e gr19,714,233,9 Duits2e gr19,925,445,3 Engels2e gr36,713,850,5 TOTAAL 334,5157,5492,0
Eisen scholing zittende docenten - Zoveel mogelijk op locatie (incompany) - Maatwerk - Gebruik maken van middelen om te “leren op afstand” - Theorie en praktijk in elkaar verweven - Flexibiliteit
Gezamenlijkheid VO Limburg Regionale samenwerking m.b.t. scholing: –met opleidingsinstituten als KHLim, Fontys en de samenwerkende faculteiten. –met de academische opleidingsschool Eenduidigheid in facilitering studerende docenten
Conclusies De kwantitatieve personele behoefte is het grootst in de periode tot 2015/2016; daarna zorgt de leerlingendaling voor een daling hierin Voor de periode vanaf 2016/2017 worden personele fricties verwacht. Hierdoor is het van belang dat medewerkers breed inzetbaar zijn.
Acties Onbevoegden en onderbevoegden opscholen naar 2 de graads bevoegdheid (eventueel met een EVC-traject) 2 de graads docenten opscholen naar 1 ste graads in de tekortvakken (wiskunde, Engels en Nederlands) De VO-besturen Limburg zijn samenwerking aangegaan met de: 1.KHLim (2 de graads opleidingen) 2.Samenwerkende faculteiten (1 ste graads opleidingen op afstand)