Amsterdam Airport Schiphol 1 KDC Onderzoeksprogramma: ‘Human factors in future ATM’ 26 juni 2009 Project Improvement Selection Jeano de Bock, LVNL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Advertisements

In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
User Centred Development
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Effectiviteit van de VAST-game Een Serious Game voor uitspraak Engels
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
ruimte object beleving
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Sociale ongelijkheid in het leerplichtonderwijs, met specifieke aandacht voor het secundair onderwijs Studiedag VFO/SSL - 22 november Jan Van Damme,
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Minor Project- en Programmamanagement
Community Service in het Hoger Onderwijs in Nederland Prof. Dr. Lucas Meijs Professor Strategische Filantropie & Vrijwilligerswerk Rotterdam School of.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen van Merriënboer 1,2, & Jeano de Bock 3 1 Open University of the Netherlands,
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Miniconferentie 'Human factors in future ATM' 26 juni 2009 Shared Mental Models in ATC.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Beginnen met lesplannning
Association between Advanced Glycation End products
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presteren onder druk.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Regels voor vastleggen van ELVs
Sector, Firm Size and ICT investments
Dictionary Skills!?.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Verlangen naar God Longing for God
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Introduction of second Rijkswaterstaat Pilot Asses further improvements of the HIJ barrier in relation to system of HIJ Welcome, my name is Pim Neefjes.
for nutritious SLA activities
Participatory Action Research
WORKING TOGETHER FOR LIVING AND WORKING HAPPINESS!!
how to create an Optimal Classroom Experience
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
for nutritious SLA activities
Jannes Huisman Senior coach
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Mixed-Signal Design Engineer
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Amsterdam Airport Schiphol 1 KDC Onderzoeksprogramma: ‘Human factors in future ATM’ 26 juni 2009 Project Improvement Selection Jeano de Bock, LVNL

Amsterdam Airport Schiphol 2Framework Luchtvaartsector (airlines, airports) Europa (SESAR/FABEC) new technologies operational concepts coordination aviation chain competences selection training shared mental models cognitive flexibility organizational models Scenarios Future work

Amsterdam Airport Schiphol 3Inhoud Aanleiding Structuur LVNL selectie Room for improvement Literatuur

Amsterdam Airport Schiphol 4 Aanleiding Initiële selectie: ±1200  2 x 18 Doorgangsselectie: ±50% (I/II)  UT Uiteindelijk ± 8 VKL’s (substantiële uitval gedurende opleidingstraject) Persoonlijkheidstesten  beperkingen ‘Meten we wat we willen meten’? Hoe kan selectietraject (nog) beter worden dmv bepalen opleidbaarheid en benodigde persoonlijke eigenschappen?

Amsterdam Airport Schiphol 5 III Entree selectie Doorgangs- selectie ATIT Werving Selectie Structuur LVNL-selectie

Amsterdam Airport Schiphol 6 Selectietraject LVNL Intelligentietesten (pc) Persoonlijkheidsvragenlijsten (pc) Interview Assessment Grading Eng. (  ) Med AAPRO Ruimtelijk inzicht (I) Snel en nauwkeurig handelen (I) Cijfermatig inzicht (I) Communicatieve vaardigheden (iv) Doorzettingsvermogen (Iv) Omgaan met stress (Iv) Groepsopdrachten (A) Individuele opdrachten (A)

Amsterdam Airport Schiphol 7 Persoonlijkheidtests in ATC-selectie High score on: Dominance & Self appraisal Medium score on: Rigidity Conscientiousness Extraversion Altruism Achievement motivation Low score on: Social inadequacy Neuroticism Fair of failure Ideaal VKL Profiel

Amsterdam Airport Schiphol 8 Persoonlijkheidtests in ATC-selectie Methodologische tekortkomingen: Niet betrouwbaarheid (Sociaal wenselijk/manipulatief) Subjectiviteit van criteria (niet altijd accuraat) Relatie: voorspellers criteria vaak niet lineair (niet stabiel in tijd)

Amsterdam Airport Schiphol 9 Gewenste situatie Model/methode die wel voldoet aan: Betrouwbaarheid Objectief Stabiel in tijd (Breed toepasbaar)

Amsterdam Airport Schiphol 10 Room for Improvement Onderzoek richt zich op: Temperament Intuïtie Strategisch  Tactisch Open Systeem Adaptation model (Hettema, 1984, 1993) Regulative Theory of Temperament (RTT, Strelau, 1998) Invlechten in selectietraject

Amsterdam Airport Schiphol 11 Literatuur Temperament refers to basic, relatively stable personality traits which have been present since early childhood (see Strelau, 1998a, 1998b). Temperament traits are the result of a given interaction among a variety of internal mechanisms; they have a specific status expressed in the tendency to behave (react) in a given way (Strelau, 1998a).

Amsterdam Airport Schiphol 12 Literatuur According to Nebylitsyn (1972) and Strelau (1983) the functional significance of temperament is evident when individuals are confronted with extreme situations or demands.

Amsterdam Airport Schiphol 13 Literatuur In arousal oriented theories of temperament (which refer to concepts of optimal levels of arousal or stimulation), temperamental characteristics are regarded as moderators in experiencing the state of stress under extreme levels of stimulation, as exemplified in the domain of extraversion (Eysenck,1970, 1985), sensation seeking (Zuckerman (1979, 1994) or harm avoidance (Cloniger, 1986).

Amsterdam Airport Schiphol 14 Literatuur The structure of temperament as postulated by Regulative Theory of Temperament (RTT, Strelau, 1998) comprises six traits that refer to the formal characteristics of behaviour: ‘emotional reactivity’ ‘activity’ ‘briskness’ ‘perseveration’ ‘sensory sensivity’ ‘endurance’.

Amsterdam Airport Schiphol 15 Verschil in ‘veerkracht’ strategisch tactisch Planmatig, routine, regels Tactisch, intuïtief, temperament Prototypische taaksituatie Non nominal (extreme) situatie Nominale situatie Vigilantie Chaos Control

Amsterdam Airport Schiphol 16 Onderzoeksopzet (i.o.) Gedrag verklaarbaar obv planmatig handelen (strategisch gedrag)? Gedrag verklaarbaar obv Intuïtief handelen (tactisch gedrag)? Sy1 Ry Sy2 Fase 1: SRS-vragenlijst (i.c.m. RTT) ‘prototypische situaties’ Fase 2: Registratie van biometrische gegevens  correleren met intuïtieve systeem (Hettema) ‘Tactische subsystemen in relatie tot RTT’ Indien onvoldoende:

Amsterdam Airport Schiphol 17 Recent artikel Electro cortical activity can predict pianist’s proficiency Malcolm Mills (2008, Department of Psychology, Faculty of Sciences, University of Southern Queensland, Toowoomba, Queensland, AUSTRALIA)

Amsterdam Airport Schiphol 18 Bedankt voor uw aandacht Vragen?

Amsterdam Airport Schiphol 19 Personality tests in DATCOSS NPV, NEO-PI, PMT Self descriptive questionnaires Not ATC specific

Amsterdam Airport Schiphol 20 Electro cortical activity can predict pianist’s proficiency Malcolm Mills (2008, Department of Psychology, Faculty of Sciences, University of Southern Queensland, Toowoomba, Queensland, AUSTRALIA) Electro-cortical changes associated with learning and performing were investigated in eighteen pianists over three closely-spaced performances of sight reading a novel music score. Six musical criteria were assessed: right hand errors, left hand errors, rhythmic errors, speed accuracy, fluency, and musical expression. These skills correlated specifically to electrical rhythms of cycles per second near the sensory-motor cortex and the supplementary area. The correlations progressively reduced with each performance as it improved and learning occurred. Further, these electro- cortical potentials can predict the quality of performer and performance at the same or later occasion based on the same or different skill. Understanding this physiology will help to improve the rate, and success, of learning or detect loss of performance-related attention long before sleep onset measures indicate the persistence of loss of vehicle control from exhaustion or drug action. This knowledge can be used in electromechanical coupling allowing direct brain control of devices.

Amsterdam Airport Schiphol 21

Amsterdam Airport Schiphol 22 Toevoeging op huidige situatie Intelligence Rules Automation Cognitive Control (current situation: -Training -Selection -Task performance) Planmatig handelen Strategisch gedrag Automation Emotional control ‘Out of control situatie’ (Negative) emotions  impact on task situation Intuïtief handelen Tactisch gedrag

Amsterdam Airport Schiphol 23 SrS-benadering SY1SY1 SY2SY2 RYRY Planmatig handelen (strategisch gedrag) Uitgangspunt: Maakbaarheid van mens Intuïtief handelen (tactisch gedrag) Uitgangspunt: Temperament, Intuitie, Emotie