Vakdidactiek 30 september 2013. Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Technology in the classroom
Advertisements

‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Wikiwijs Hoe herken je kwalitatief goed lesmateriaal
Feedback Wat Soorten Door wie
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Identiteit 2.0 Bron afbeelding:
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Welkom Docent: Siri Kruit Programma les 6 Welkom; Presentaties : -Gokverslaving - nabespreken Bespreken eindopdracht- klassikaal & in.
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Broekzak demonstraties Ed van den Berg VU HvA. Uit 27 geboden voor natuurkunde docenten (Scheider, 1980) 1. Gij zult geen woorden onderwijzen, behalve.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
MasterPeace Creating peace. Together.. SKILLZZ Les 1.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Thema Roos van Leary in de klas
Docentvaardigheden ICT
What is the meaning of? Student centered learning
Onderhouden bestratingen
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Feedback geven en krijgen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek 30 september 2013
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Werksessie minoren pedagogiek VU
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Kennisclip Web toepassingen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek 30 september 2013

Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon? Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Zelf conceptcartoons maken Bekijken & bespreken eigen conceptcartoons

Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Bèta-onderwijs heen-en-weer denken van leerlingen tussen begrippen en verschijnselen ‘learning by explaining’ bron: Pedagogical link making, Scott et al 2012 voorkennis ophalen bron: ‘How people learn’ Ausubel in Bransford 2000 (vervolg: ‘How students learn’ 2010)

Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? nav artikeltje of nieuwsbericht denken-delen-uitwisselen (DDU) petje-op-petje-af stellingen (bijv. mbv. socrative)

Wat is een conceptcartoon? Wat valt je op als je de verschillende cartoons bekijkt? 5’ Bespreken in DUO of TRIO’s 7’ Plenair groepjes langs

Criteria concept cartoons alledaagse verschijnselen of situaties alternatieve verklaringen elke verklaring zelfde status plausibel vaak voorkomende pre-(mis)concepties met lege tekstballon

Kracht van concept cartoons werken ‘uitnodigend’ en ‘motiverend’ lln kan zich verschuilen achter een mening van figuur de figuren helpen lln formuleren lln is beoordelaar van een mening terwijl ‘normaal’ de docent antwoord beoordeeld tegenstrijdige maar elk op zich plausibele verklaringen -> cognitief conflict: ‘Wat is het nu?’ -> creeëren: ‘need to know’ !

onderzoek 2012 Kruit, Wu, vd Berg

Op welke manier kan je concept cartoons inzetten? Een paar uitvoeringen bij langs toons/view.do toons/view.do content/web-examples/ccsre/cc19.html content/web-examples/ccsre/cc19.html

Zelf conceptcartoons maken Bepaal het (mis)concept dat je wilt behandelen Brainstorm meer misconcepten, preconcepten en alternatieve ideeen rond dit (mis)concept Selecteer er 3-4. Maak de conceptcartoon af mbv het invulblad. Gebruik de criteria. Wil je tekenhulp bij het tekenen van het fenomeen -> Horst maakt een schetsje Zijn er meer sneltekenaars in de zaal ?

Waar vind je misconcepten van lln over genetica? Misconcepten zijn verzameld door onderzoek -> artikelen of misconceptenbank zoals Ruud de Moor e/pub_RDMC/Kennisbank_biologie_misconcepten_demo_ /index. htm(hoofdstuk 14 t/m 17) e/pub_RDMC/Kennisbank_biologie_misconcepten_demo_ /index. htm 2 artikelen over misconcepten in genetica: _Gene_Concept LEWIS, J. and KATTMAN, U. (2004) Traits, genes, particles and information - revisiting students' understandings of genetics International Journal of Science Education 26 (2) pp _Gene_Concept Inventariseren in je eigen klas! – Vooraf nav stellingen – Verzamelen door de jaren heen nav toetsen

bronnenlijst Zie januari > conceptcartoonswww.ecent.nl Concept Cartoons® in Science Education, Revised Edition (CD) Single user license : £ £9.00 VAT

En wat denk je nu? Ga je ermee aan de slag?