Welkom bij de info-avond van groep 6
Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken
Even voorstellen…… Juf Brigit Janssen. Juf Lisette van der Hulst.
Technisch lezen Estafette (3x in de week drie kwartier) 3 niveaus Begrijpend lezen Goed gelezen (1x per week drie kwartier) Nieuwsbegrip (1x per week drie kwartier) actuele onderwerpen Vrij lezen Iedere ochtend, het eerste kwartier van de dag Lezen
Taal. Iedere dag 45 min., op maandag 60 min. Werken op 3 niveaus Veel instructie Extra aandacht voor woordenschat Spelling. 4x per week 30 min. Spellingsregels worden aangeleerd en toegepast Werken op 3 niveaus Werken met het computerprogramma Taal Actief
Rekenmethode: De wereld in getallen Iedere dag 1 uur. Instructie- verwerking- verlengde instructie 3 niveau groepen Oefenwerk op de computer Weektaak voor zelfstandig werken
Schoolorganisatie dinsdagmiddag. Alle leerlingen van groep hebben dan 1 uur gym en 1 uur crea.
Werken in een thema In teams van 4 leerlingen wordt gewerkt aan een taakkaart. Opdrachten zijn voor tweetallen, soms drietallen, soms individueel. In de teams zitten leerlingen van groep 5 en 6. Vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkunde vormen de basis voor de projecten. Taakkaarten zijn gekoppeld aan de kerndoelen.
Thematisch werken. 2x per week. Voorbeeld van een taakkaart
Gym: 2x per week → gymkleding en goede gymschoenen Creatieve vakken: tekenen, handvaardigheid ( dinsdag) drama, muziek Verkeer: Wijzer in het verkeer. Schrijven: Pennenstreken Kinderen schrijven met vulpen, potlood, stabilo, balpen (noodgevallen)
Praktische zaken. Boekbespreking → start begin oktober. Spreekbeurt → start na kerstvakantie Topografie: provincies met de belangrijke steden en wateren → start medio oktober Extra oefenbladen voor taal, spelling en rekenen ( indien nodig) Mobile telefoon: whats app!
Leerlingenzorg IB: Marian van Hulten LVS: Cito eind januari / begin juni Van individuele handelingsplannen naar groepsplannen voor rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen Parnassys: administratieprogramma Soc.volgsysteem: Zien
Soc.volgsysteem: Zien Zien helpt leerkrachten om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen systematisch in kaart te brengen en hoe er vervolgens naar te handelen. Wordt één keer per jaar door leerlingen en leerkrachten ingevuld. De zeven dimensies : 1.Welbevinden (komt opgewekt, ontspannen over, gaat graag naar school ) 2.Betrokkenheid ( heeft plezier in school en toont belangstelling) Sociale vaardigheden: 3. Sociaal initiatief: stapt uit eigen beweging op anderen af 4. Impulsbeheersing : praat niet voor zijn beurt, houdt zich aan de regels 5. Sociale autonomie: zegt wat het ergens van vindt, regelt eigen zaken 6. Sociale flexibiliteit: sluit makkelijk een compromis 7. Inlevingsvermogen: luistert met aandacht, toont belangstelling
Didactisch groepsplan, groep 6
Ziek melden vóór school. Op tijd op school zijn! Om 8.20 uur gaan de deuren open en mogen de lln. naar binnen. Klassenbeurt: steeds 2 leerlingen Klassenouders: Bertie Fijneman en Mariëlle van Gils. Wassen Klokhuis shirts: Willeke van den Boom en Patty Couwenberg. Luizenouder: Ellen van Zantvoort en Lenneke Janssen adressen Website Vragen of problemen, kom langs of mail: Algemene zaken
GEZOND ETEN EN DRINKEN in alle pauzes