Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Advertisements

Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatie ouder-kind
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
hoe autismevriendelijk ben ik
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Een knuffel voor jouw als je die hebt verdiend Een klop op de schouder
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Geluid aan.
Een haperend geheugen.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
PAD Mindfulness en Yoga
CanDo Coaching.
Gedragsveranderingen bij dementie
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Crisis en het domino-effect
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Om soms eens dieper over na te denken
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Gespreksvaardigheden
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
Dieren, gedrag en leefomgeving
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Beroepshouding en beroepscode
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
waarneming en regeling !
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Hoofdstuk 11 VP14 Verpleegkunde Carin Hogenbirk Juni 2015.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Begeleiden van een zorgvrager
H3 Wat is normaal?.
LOB zeven stappen naar succes
Beleving tijdens het sterven
H2 Een leven lang leren.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Zintuiglijke waarneming
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Alcohol Paragraaf 6.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Gesprekken voeren Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015

 Waarnemen  Geheugen  Denken  Niet iedereen kan hetzelfde  Waarom is dit belangrijk om te weten?  Als verpleegkundige krijg je te maken met mensen die beperkt zijn in hun mogelijkheden!  Functieleer  Onderdeel van de psychologie  Mogelijkheden en beperkingen van de mens: Waarneming Cognitie Kennen/denken/geheugen Emotie Motivatie

 Hoe, wat en of je waarneemt hangt af van:  Kwaliteit van je zintuigen  Ogen  Gehoor  Gevoel (huid)  Smaak  Aard van de prikkel  Psychische toestand van de waarnemer  Persoon(lijkheid) van de waarnemer

 Invloeden  Medicijnen  Alcohol  Ziekte  Externe invloeden  Leeftijd

 Wanneer valt iets op?  Wanneer het er duidelijk uitspringt Het moet duidelijk te horen/voelen/ruiken/proeven zijn Reclame met fluorescerende kleuren Rustig kind in de klas dat geen aandacht krijgt

 Vrolijk  Niet lekker in je vel zitten  Gespannen zijn  Psychische ziekten  Eenzaamheid  Verwachting  Behoefte of illusie?

 Hallucinatie  Waarnemen wat er niet is  Prikkelarme omgeving  Sociaal isolement Dementie Ouderen Psychose

 Wie jij bent heeft invloed op waarneming  Normen en waarden  Concentratie en aandacht  Interesse  Kennis en ervaring  Behoeften  Verwachtingen  Selectief waarnemen  Sommige prikkels gebruik je, anderen negeer je Meestal onbewust!

 Vermogen om te herinneren, denken en begrijpen  Geheugen  Waarnemen en onthouden  Drie belangrijke aspecten Opslag Vasthouden Terugzoeken van info  Zonder geheugen Alles steeds weer nieuw Onmogelijk om te plannen of terug te denken

 Geheugen en leren hangt nauw samen  Nieuwe kennis opslaan  Vaardigheden  Opslaan van informatie  Vergeten  Informatie verloren  Zonder geheugen  Niet nadenken wat je wilt doen  Niet nadenken over wat je hebt gedaan  Niet nadenken over jezelf of je omgeving

 Informatie opnemen  Geïnteresseerd  Aandacht  Luisteren  Terughalen van informatie  Iets doen met de informatie Zelf vragen bedenken Opdracht uitvoeren  Meerdere zintuigen gebruiken Zien Horen  Informatie die je raakt of interesseert  Alles onthouden kan niet en is niet nodig

 Zintuiglijk geheugen  Geheugen voor geuren, beelden en geluiden  Zeer groot geheugen, korte duur  Werkgeheugen  Kortetermijngeheugen informatieopslag via zintuiglijke geheugen  Info kort parkeren (30 sec.) om snel te gebruiken Telefoonnummer Lokaal nummer  Kan zeer beperkt aantal zaken in één keer aan

 Semantisch geheugen  Herinneren van betekenissen Begrippen Regels Woorden Weten dat een kat een dier is  Info wordt nooit gewist, moet je soms even zoeken  Stil geheugen  Helpt je dingen te doen zonder aandacht  Automatische piloot Lopen Fietsen Routes volgen

 Autobiografisch geheugen  Persoonlijke herinneringen  Registreert ook bijbehorende emoties  Kan reacties verklaren Herinnering wordt omhoog gebracht door trigger

 Denken  Proces waarbij een beeld, voorstelling, herinnering of idee wordt gevormd  Nadenken  Overwegen  Taal en denken horen bij elkaar  Oplossingen bedenken  Denkstijlen  Creatief denken (fantasie)  Logisch denken Intelligentie

 Innerlijke beleving of gevoel  Vreugde  Angst  Boosheid  Verdriet  Emoties kunnen leiden tot actie (gedrag)  Lichamelijk Stijging bloeddruk en pols Zweten  Geestelijk Verwarring

 Aangeboren of aangeleerd?  Beide Schrik is aangeboren Angst is aangeleerd  Hoe heviger de emotie, des te groter het effect op gedrag en lichaam

 Prikkel die mensen beweegt iets te doen  De reden van waarom mensen iets doen Waarom doe je iets? Waarom wil je iets? Instinctief  Vluchtgedrag bij nood  Honger Eten  Twee typen motivatie  Intrinsiek  Extrinsiek

 Maslow  Uitgangspunten  Iedereen heeft bepaalde behoeften  Iedereen streeft ernaar deze te vervullen  De lagere behoeften moeten vervuld worden voor de hogere behoeften herkend of bevredigd kunnen worden

 Motor achter het proces van motivatie  Besluit nemen  Handelen  Sterke wil  Men neemt deze stappen makkelijk  Minder sterke wil  Men loopt in het proces vast Deze mensen zijn beïnvloedbaar  Ambivalent gevoel  Dubbel gevoel

 Pagina 36;  2 Menselijk kunnen Opdracht 1, 3, 4, 5, 7 & 8