Infosessie master in de rechten: zij-instroom en werkstudenten 21 september 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN
Navigeren door het OER.
Bachelor in de godgeleerdheid en de godsdienstwetenschappen Verkort programma.
Opleidingsonderdelen
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Infosessie Erasmus Donderdag 7 november 2013
Infosessie niet-Europese bestemmingen Donderdag 29 oktober 2009.
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Infosessie examens en ombudsdienst Programma infosessie Zittijden en examenperiodes Examenreglement Ombudsdienst Survival tijdens de examens.
Enkele voorbeelden.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Infosessie Culturele Studies
Infosessie studievoortgang criminologie
Infosessie studievoortgang rechten
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Infosessie vakkenprogramma master - erasmus. MODELTRAJECT Eerste semesterTweede semester EERSTE FASE Insolventierecht (6) International and European Human.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie verkorte programma’s criminologie 21 september 2015.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Pedagogische Wetenschappen.
Informatiesessie zij- instromers PW/MES-N. Welkom aan de faculteit! Voorstelling PPW Praktische informatie Vooruitblik op het eerste.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Psychologie.
Infosessie verkorte programma’s rechten 21 september 2015.
Infosessie niet- Europese bestemmingen Maandag 5 oktober 2015.
Infosessie Erasmus Donderdag 22 oktober BASISREGELS U blijft ingeschreven als student aan KU LEUVEN U betaalt inschrijvingsgeld aan KU LEUVEN Vakkenprogramma.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Individueel Studieprogramma
College-etiquette. ICT-toepassingen: KU Loket, Toledo, ISP & IER
Infosessie master in de rechten 28 april u MTC
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie masterprogramma Academiejaar
Voorlichting Trajectkeuze Bachelor Rechtsgeleerdheid Oktober 2015.
Infosessie master in de rechten 20 april 2015, 18u, AP
Infosessie master in de rechten 21 september 2015.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakelprogramma Academiejaar
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
Infosessie Niet-bindend studieadvies: 1 e fase psychologie Februari 2012 Kirsten Ceuppens.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Je examenresultaten tweede examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Belangrijke informatie na de junizittijd. Overzicht Studievoortgangsmaatregelen aan de KU Leuven Herexamens Wat nu? o Je resultaten nabespreken met de.
Infosessie master in de rechten: werkstudenten 4 juli 2016.
Infosessie master in de rechten 26 september 2016.
Voorlichting studieprogramma bachelor Rechtsgeleerdheid
Werkstudent in de opleiding rechten
Infosessie examenresultaten januari Rechten
Infosessie master in de rechten: zij-instroom
Infomoment schakel- en voorbereidingsprogramma’s FPPW
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden bachelor - master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Infosessie master in de rechten: zij-instroom
Onderzoeksmaster Rechten
Master in de rechten Infosessie
Transcript van de presentatie:

Infosessie master in de rechten: zij-instroom en werkstudenten 21 september 2015

De Faculteit Rechtsgeleerdheid Faculteit Rechtsgeleerdheid o Oude Valk (DV1) o Nieuwe Valk (DV3) o Hooverplein 7-11 Colleges op de campus of in een omtrek van max. 500 m Lokalen en adressen? o In uurrooster lokaal aanklikken

Facultaire diensten o Facultaire studentenadministratie (Oude Valk): ‘Infopunt’ geopend elke voormiddag tussen 8.45u en 12.15u ISP-verantwoordelijken Technische vragen over het ISP kunnen gesteld worden door in het ISP ‘isp-verantwoordelijke’ aan te klikken Algemene vragen: Tip: vermeld vakcodes en studentennummer in je s o Dienst Studentenbegeleiding (Hooverplein): Studietrajectbegeleiding (vragen over studietraject, programma, ISP, IER,...) : Liesbet Smedts Examenombudsdienst (problemen tijdens examenperiode) Spreekuren of op afspraak Contactgegevens: zie studentenportaal

Centrale KU Leuven diensten Centrale studentenadministratie KU Leuven: o Inschrijvingen, attesten, studiegelden o Andere diensten: Cel studeren met een functiebeperking (o.a.leerstoornissen), Sociale dienst, Huisvestingsdienst, Studieadvies ICTS: Kotnet, Toledo, webmail ( s van privé-adres mogen niet beantwoord worden!) Zie

Studentenportaal aal aal Toegangspoort tot alle belangrijke informatie over het onderwijs – raadpleeg deze dagelijks! o Informatie over verzoekschriften, onderwijsaanbod, studiebegeleiding, infosessies, ISP-info, examens, reglementen en beleidslijnen... o Opleidingspecifieke informatie: werkcolleges en seminaries, masterproef… Sommige communicatie gebeurt via – andere informatie enkel via studentenportaal Vakspecifieke informatie via Toledo

ISP en IER ISP (Individueel StudieProgramma) en IER (= Individueel ExamenRooster): toepassingen in KU Loket - Toledo ISP: vakken aanvinken die je dat academiejaar wil volgen. IER: examenmomenten van de aangevinkte vakken in het ISP voor de eerste (januari) en tweede (juni) examenperiode Mogelijkheid van voorlopig opslaan Je mag geen (keuze)vakken opnemen waarvan de examenmomenten overlappen (tenzij meteen tweede zittijd) De examenregeling voor de derde examenperiode wordt bekend gemaakt ten laatste twee weken voor de start van de examenperiode.

ISP en IER Pas wanneer ISP en IER volledig is ingevuld en bevestigd, kan je het ISP doorsturen Strikte deadline ISP eerste semester = 7/10/2015. Programma tweede semester kan nog gewijzigd worden in februari Zie studentenportaal voor meer informatie over ISP en IER – veel gestelde vragen en zie (demo’s, handleidingen…) De ISP’s worden goedgekeurd tegen 15/11 maar de student is verantwoordelijk voor zijn/haar programma => na de ISP-deadline is het programma definitief

Uurroosters en Toledo Toledo: online leerplatform bij elk opleidingsonderdeel Van zodra ISP doorgestuurd (of voorlopig opgeslagen) is, worden opleidingsonderdelen automatisch toegevoegd aan Toledo, maar steeds mogelijk om vakken toe te voegen of te verwijderen via admin-toepassing. De vakken die je ziet in je Toledo-toepassing zijn dus niet noodzakelijk dezelfde als die in je programma. Verwijder niet opgenomen vakken teneinde verwarring te voorkomen!

Uurroosters en Toledo Cursusmateriaal: via Toledo of tijdens eerste college. Te koop via cursusdienst (Crimen) of ACCO. Uurroosters: persoonlijk uurrooster via KU Loket van zodra ISP opgeslagen/doorgestuurd is, maar algemeen uurrooster steeds consulteerbaar via programmagids (studentenportaal > programmagids)

Examens Eerste examenperiode: (vrij) 08/01/16 -(za) 30/01/16 Tweede examenperiode: (vrij) 3/06/16- (za) 25/06/16 Derde examenperiode (tweede zittijd): (vrij) 12/08/16 -(za) 3/09/16 Bekendmaking resultaten in studievoortgangsdossier KU Loket (concrete tijdstippen studentenportaal) Binnen de 5 kalenderdagen na de bekendmaking: collectieve nabespreking en inzage / beroep o Rekening mee houden bij plannen vakanties Examenombudsdienst Examenfaciliteiten

Slaagcriteria en studievoortgangs- bewaking Nultolerantie in masteropleidingen => op alle vakken 10/20 of meer halen o Uitzondering: Eén vak met 9/20 wordt getolereerd indien minstens 68% opleidingspercentage (onderscheiding) Cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) o De verhouding tussen het aantal behaalde credits en het aantal opgenomen studiepunten, over de jaren heen, binnen dezelfde opleiding Max. aantal inschrijvingen o 3 de inschrijving voor een opleidingsonderdeel kan mits 50% CSE

Slaagcriteria en studievoortgangs- bewaking Leerkrediet Meer informatie: zie Studentenportaal (studietrajectbegeleiding) of

EERSTE SEMESTERTWEEDE SEMESTER MASTER 1 Insolventierecht (6) International and European Human Rights Law (6) 2 Klemtoonvakken (6)+(6) Religie (eventuele programmatie) Internationaal privaatrecht (6) Substantive Law of the European Union (6) 1 Klemtoonvak (6) 1 Reflectiecollege (4) Masterproef deel I, a (werkcollege) (3) Masterproef deel I, b (werkcollege) (3) Masterproef deel I, c (seminarie) (4) Masterproef deel II, a (masterscriptie deel 1: onderzoeksproject) (3) MASTER 2 3 Klemtoonvakken (6)+(6)+(6) 1 Keuzevak (4) Religie (normale programmatie) (3) 1 Klemtoonvak (6) 3 Keuzevakken (4)+(4)+(3) 1 Reflectiecollege (4) Global Law (3) Masterproef deel II, b (masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering) (12)

5 PLICHTVAKKEN Religie, zingeving en levensbeschouwing (3 sp.) Internationaal privaatrecht, Insolventierecht, International and European Human Rights Law, Substantive law of the European Union (telkens 6 sp.) 4 (MAJOR) + 3 (MINOR) = 7 KLEMTOONVAKKEN (telkens 6 sp.) privaatrechtstrafrechtpubliekrechteconomisch rechtfiscaal rechtsociaal rechtinternationaal en Euro­pees recht 4/3 vakken uit: European contract law Aansprakelijkheids­recht Familiaal vermogens­recht Familiale ge­schillen­recht Goederenrecht Verbintenissenrecht in de onderneming Het strafproces Strafrechtelijk sanc­tie­ recht _________________ + 2/1 vak(ken) uit: European criminal law Bijzonder strafrecht Economisch, fiscaal en sociaal strafrecht 4/3 vakken uit: Federale systemen Instrumentarium van de overheid Rechtsbescherming tegen de overheid Discrimination law Mi­lieu ‑ en energie­recht Vennootschapsrecht Marktrecht ___________________ + 2/1 vak(ken) uit: Verzekeringsrecht Bank ‑ en effecten­recht Intel­lectuele rechten 4/3 vakken uit: Vennootschapsbelas­ting B.T.W. International taxation European taxation 4/3 vakken uit: Socialebeschermings­ recht Arbeidsrecht en onderneming Sociale schadeleer Sociaal handhavings­recht Loon en employee benefits Global Social Law 4/3 vakken uit: Public international law International busi­ness law Judicial protection in the E.U. The law of internatio­nal organizations Consti­tutional law of the E.U. KEUZEVAKKEN (in beginsel 3 of 4 sp.) ten belope van in totaal 15 studiepunten Te kiezen uit Consumentenrecht, Verkeers- en lokaal strafrecht, Europees burgerlijk procesrecht, Boekhoud­recht, Personenbelasting, Fiscaal vermogensbeheer, met inbegrip van registratie- en successierechten, Fiscaal procesrecht, Welzijnsrecht, Jeugdbeschermingsrecht, ICT-recht, Medisch recht, Oost ‑ Europees recht, Aanvullende sociale verzekeringen, European family law, International criminal law, European Compe­titi­on Law, European Company Law, Europe­an labour law, Europe­an social secu­ri­ty law, International arbitration, The law of the exter­nal relations of the European Union, The law of the World Trade Organization, Humanitarian and Security Law from a European Perspective, Vreemdelingenrecht, Chinese law from a European perspective, Negotiation, Bewijsrecht, Cybercrime and crime control in a digitising world, Kunst- & cultureel –erfgoedrecht, Rechtspersonen en familie, Sportrecht, Transport law, Geschiedenis van het internationale recht, Onderwijsrecht Eén of meer keuzevakken kunnen vervangen worden door klemtoonvakken. Eén of meer keuzevakken kunnen vervangen worden, ten belope van ten hoogste 8 studiepunten, door interfacultaire opleidingsonderdelen of niet-juridische vakken uit het masterprogramma van andere academische opleidingen aan de KU Leuven of aan een andere Belgische universiteit waarmee op dat stuk een overeenkomst is gesloten en voor zover het Bestuur van de faculteit met de keuze instemt. GLOBAL LAW (3 sp.) 2 REFLECTIECOLLEGES (telkens 4 sp.) te kiezen uit Rechtsfilosofie, Legal History, Deontologie, European Legal Theory, Economic analysis of law, The Court of justice and the emerging common law of Europe, Law and Anthropology MASTERPROEF (25 sp.) Deel I (2 werkcolleges, 1 seminarie) - Deel II (Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject, Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering)

Modeltraject Plichtvakken o Eerste fase: Insolventierecht, IEHuman Rights Law, IPR en Substantive law o Tweede fase: Religie en Global Law (cfr. infra) Keuze major-minor met klemtoonvakken o Major: 4 vakken waarvan bij bepaalde majores sommige met verplichting o Minor: 3 vakken Keuzevakken (cfr. infra) o Volgens verdeelprocedure (cfr. infra) Reflectiecolleges o 2 vakken naar vrije keuze Masterproef o Deel I: 2 werkcolleges, 1 seminarie cfr. bachelor o Deel II (eigenlijke masterproef): Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject en Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering

Masterproef De masterproef is een werkstuk waarmee de masteropleiding wordt voltooid o zelfstandig juridisch onderzoek o ontwikkeling probleemoplossend vermogen o kritisch-reflecterende ingesteldheid Opbouw masterproef: 25 studiepunten o Masterproef deel I: 2 werkcolleges en 1 seminarie o Masterproef deel II: Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering

Eerste fase masterTweede fase master Semester 1Semester 2Semester 1Semester 2 Werkcollege AWerkcollege BMasterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering SeminarieMasterscriptie deel 1: onderzoeksproject

Masterproef deel II: masterscriptie = eigenlijke ‘masterproef’ begeleiding door promotor keuze uit 39 domeinen o algemene domeinen o transversale domeinen (bv. Consumentenrecht, Gezondheids- en welzijnsrecht, Aanvullende sociale verzekeringen, ICT- en mediarecht, Jeugdrecht en kinderrechten, Kunstrecht, Internationaal handelsrecht, Intellectueel eigendomsrecht, Mededingingsrecht, Milieu- en energierecht, Onderhandelen en bemiddelen, Rechtspsychologie, Sportrecht, Wereldhandelsorganisatierecht)

Masterproef deel II: masterscriptie Meer informatie over de onderwerpen verschijnt eerstdaags op het studentenportaal Deel 1: Onderzoeksproject (eerste fase) o Faculteitsbrede sessies en sessies per vakdomein o Stand van zaken, probleemstelling, onderzoeksvragen, onderzoeksmethode, inhoudstafel, bibliografie Deel 2: Onderzoek en rapportering (tweede fase) o Redactie masterscriptie o Deadline: begin mei o Mondelinge verdediging voor een jury (promotor, corrector en papieren voorzitter)

Masterproef: verdeelprocedure o Voor WC a en b, voor Seminarie en voor Masterscriptie: onderzoeksproject o Volgens verdeelprocedure, geen vrije keuze (cfr. bachelor) o Volgtijdelijkheidsvoorwaarde: geslaagd of tolerantie voor basisvak Voor WC rechten van de mens of WC insolventierecht => deze vakken opnemen in fase 1 van de master o Studenten die op dit moment ingeschreven zijn, kregen vandaag een met link naar de inschrijvingsmodule, andere studenten vinden deze info op al/rechten/werkcolleges_seminaries al/rechten/werkcolleges_seminaries o Voorkeuren doorgeven tot en met ma 28/09 8u o Automatisch gegenereerde mail met overzicht keuze (printen en bewaren)

Masterproef: verdeelprocedure o Geen first come, first serve o Verdeling vanaf 2/10 te vinden op het studentenportaal o Colleges starten vanaf week 5/10 o Studentenadministratie voegt werkcolleges en seminaries toe aan het ISP. Student kan dit zelf niet o De werkcolleges tweede semester worden pas toegewezen bij aanvang van het tweede semester (check volgtijdelijkheid) o Voor Masterproef: onderzoeksproject: eens geslaagd => geen verandering domein meer mogelijk

Alternatieve vormen masterproef In het algemeen: flexibilisering binnen de traditionele masterscriptie In het bijzonder: project PrakSiS, project ICT Law Incubator… o Meer informatie op het studentenportaal o Meedoen aan gewone procedure, selectie nadien Moot courts of pleitwedstrijden o Infosessie op woe 23/09 13u00 in lokaal DV o Meer informatie via o Meedoen aan gewone procedure, selectie nadien

Global Law Global Law School: ‘buitenlandse ervaring’ bij gastprofessoren 2 de fase modeltraject Jaarvak maar colleges worden modulair aangeboden in blokken Alle info op echten/global_law (via studentenportaal > opleiding rechten) echten/global_law Domeinen (meer informatie weldra op webpagina) Keuze van een domein via TOLINTO in Toledocursus C05I8A Global Law o Via bericht wanneer opgave domein dient te gebeuren o Vrije keuze Examenvorm: essay

Keuzevakken Keuzevakken – contingentering of ‘numerus clausus’ – 2 de fase van modeltraject – min. 15 stp Waarom beperking op het aantal studenten? o Kleinere groepen o Mogelijkheid tot meer actieve werkvormen o Mogelijkheid tot mondelinge examens o Invoering nieuwe keuzevakken om keuzevrijheid te vrijwaren (totaal 33 keuzevakken) Keuzevakken mogen vervangen worden door klemtoonvakken

Keuzevakken Procedure (zie ook en webpagina: rtaal/rechten/contingentering rtaal/rechten/contingentering Keuze doorgeven tussen 21/09 (12u) en do 24/09 (12u) via Geen first come, first serve Keuze doorgeven per semester 1 Keuzevak = 4 voorkeuren. 2 Keuzevakken = 5 voorkeuren. 3 Keuzevakken = 6 voorkeuren. 4 Keuzevakken = 7 voorkeuren. 5 Keuzevakken = 8 voorkeuren. Zolang keuzeronde loopt kan student doorgegeven keuzes wijzigen door opnieuw aan te loggen

Keuzevakken Toewijzing op vrij 25/09 op webpagina Colleges starten in week van 28/09 Student voegt zelf keuzevakken toe aan ISP tegen 7/10 (= ISP deadline) Wie niet deelnam aan procedure of een ander keuzevak wil opnemen o algemeen verzoekschrift ten laatste tegen 6/10 (of tussen 8/02 en 23/02/16 voor vakken tweede semester) o enkel mogelijk voor keuzevakken waar contingent nog niet bereikt is. Special: Negotiation: vrij te kiezen in verdeelprocedure, maar nadien nog selectieprocedure

Informatie voor ‘zij-instromers’ ‘Zij-instromers’ = studenten met een bachelordiploma van buiten KU Leuven FUNDP, VUB, USL, Universiteit Antwerpen, UGent,… (Hasselt cfr. infra) Aangepast curriculum, maar niet meer dan 120 stp Controle of basisopleidingsonderdelen gezien zijn

Informatie voor ‘zij-instromers’ basisopleidingsonderdelen Eerste semester Goederenrecht Bijzondere overeenkomstenrecht Strafrecht Strafprocesrecht Internationaal recht Europees recht Tweede semester Verbintenissenrecht Personen- en familierecht Familiaal vermogensrecht Staatsrecht Administratief recht Handels- en economisch recht Vennootschapsrecht Arbeidsrecht Sociaalzekerheidsrecht Fiscaal recht Gerechtelijk recht

Informatie voor ‘zij-instromers’ UA: geen basisopleidingsonderdelen FUNDP: bopo Fiscaal recht (5 stp) o Niet: International and European Human Rights Law (6 stp) => 16 (i.p.v. slechts 15) studiepunten keuzevakken in curriculum opnemen VUB: bopo’s Europees recht, Handels- en economisch recht en Socialezekerheidsrecht o 12 studiepunten keuzevakken of reflectiecolleges minder in het curriculum op te nemen

Informatie voor ‘zij-instromers’ Ugent: Handels- en economisch recht, Socialezekerheidsrecht en Familiaal vermogensrecht o Niet: International and European Human Rights (6 stp) => 6 studiepunten keuzevakken of reflectiecolleges minder in het curriculum op te nemen USL: Internationaal recht, Sociale zekerheidsrecht en Fiscaal recht o Niet: International and European Human Rights (6 stp) => 6 studiepunten keuzevakken of reflectiecolleges minder in het curriculum op te nemen

Informatie voor ‘zij-instromers’ ALLE studenten met een bachelordiploma van buiten KU Leuven vullen algemeen verzoekschrift in o portaal/administratie/verzoekschriften/formulieren portaal/administratie/verzoekschriften/formulieren o met als bijlage het reeds gevolgde curriculum zodat het programma kan vastgelegd worden.

Informatie voor ‘zij-instromers’: U Hasselt Studenten met een credit (geen tolerantie!) voor Mensenrechten aan UHasselt => keuzevak uit de bachelor in de rechten in de plaats van International and European Human Rights Law t.w.v. min. 6 stp o Procedure: algemeen verzoekschrift invullen (niet verzoekschrift vrijstelling) op nistratie/verzoekschriften/formulieren nistratie/verzoekschriften/formulieren Bewijs van behaalde credit voor vak mensenrechten aan UHasselt opladen als bijlage bij verzoekschrift In verzoekschrift aangeven welk bachelorvak je wil opnemen Bachelorvak zelf toevoegen aan je ISP (‘selecteren uit onderwijsaanbod’)

Informatie voor ‘zij-instromers’ Studenten die nog vakken in de bachelor (voor max. 66 stp) aan de andere universiteit moeten opnemen Moeten goedkeuring krijgen van de faculteit om te kunnen inschrijven voor de master (algemeen verzoekschrift invullen met als bijlage bewijs alle behaalde credits in de bachelor) Met deze goedkeuring inschrijving in orde maken bij de inschrijvingsdienst Naamsestraat 22

Informatie voor werkstudenten o nten/ nten/ o Statuut werkstudent o denten/statuut denten/statuut o Voorwaarde minstens halftijds werken o Aanvragen via webformulier o Deadline = 31 maart 2015 o Maar: deadlines voor faciliteiten liggen vroeger! o Jaarlijks nieuwe aanvraag doen

Informatie voor werkstudenten o Faciliteiten werkstudenten met statuut Examenspreiding: Voorwaarde = > 25 studiepunten per jaar Aanvragen voor 1 december maar liefst zo vroeg mogelijk Begin december / begin mei concrete aanvraag tot verplaatsing van examens bij de ombudsdienst van de faculteit Afwijking van de studiepuntsgrenzen Indien je < 25 studiepunten wil opnemen Aanvragen voor ISP-deadline (7 oktober!) Weblectures bij plichtvakken

Informatie voor werkstudenten o Facultaire faciliteiten voor werkstudenten met statuut Weblectures bij plichtvakken Religie, Insolventierecht, IE Human Rights, Internationaal privaatrecht, Substantive law of the EU Reflectiecolleges Rechtsfilosofie: weblectures Legal History: samenvattende clips The Court of Justice and the Emerging Common Law of Europe: les van 18-20u (nog te bevestigen door nieuwe docent)

Informatie voor werkstudenten o Facultaire faciliteiten voor werkstudenten met statuut: klemtoonvakken Major/minor Privaatrecht Aansprakelijkheidsrecht: weblectures Familiaal vermogensrecht: weblectures Major/minor Economisch recht Vennootschapsrecht: weblectures Marktrecht: weblectures, te bevestigen Major/minor Sociaal recht Sociaal handhavingsrecht Global Social Law

Informatie voor werkstudenten o Facultaire faciliteiten voor werkstudenten met statuut: klemtoonvakken Major/minor Internationaal en Europees recht International Business Law: weblectures Major/minor Publiekrecht, Fiscaal recht, en Strafrecht: geen faciliteiten o Werkcolleges: Sessies 18-20u: Sem 1: Internationaal recht, Fiscaal recht Sem 2: Arbeidsrecht, Insolventierecht, Rechten van de mens

Informatie voor werkstudenten Programma voor 1516 indienen via ‘algemeen verzoekschrift’ o Welke vakken met en zonder faciliteiten wil je opnemen? o Keuze werkcollege: keuze voor wc met sessie 18-20u => voorrang op de verdeelprocedure Verzoekschrift indienen ten laatste tegen 26/09!

Samenstelling van het masterprogramma Modeltraject: niet verplicht maar aan te raden o bv. Insolventierecht en Int. and Eur. Human Rights moeten gevolgd zijn in de eerste fase (eerste semester) om de resp. werkcolleges te kunnen volgen in het tweede semester Volgtijdelijkheid: o Fase 1: Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject vóór Fase 2: Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering o Geen volgtijdelijkheid tussen bachelor en master Je kan kiezen voor een bepaalde major zonder credit voor het basisvak

Samenstelling van het masterprogramma ISP enkel invullen voor maar voor jezelf wel al een programma opstellen fase 1 ( ) én fase 2 ( ) – Daarbij rekening houden met: o Evenwicht semesters en jaren o Uurroosters en examenroosters Twee examenmomenten voor plicht – en klemtoonvakken! Keuzevakken kunnen ingewisseld worden door klemtoonvakken o Gewoon aanvinken in het ISP en niet deelnemen aan verdeelprocedure o Indien klemtoonvakken uit een andere major/minor => vrij selecteren uit onderwijsaanbod onderaan ISP

Samenstelling van het masterprogramma Veranderen major – minor is mogelijk elke ISP-periode: o bij herinschrijving zelf veranderen indien nog niet ingeschreven of nadien via via het ISP aan de ISP-verantwoordelijke Reeds afgelegde klemtoonvakken kunnen ingebracht worden als keuzevak Nultolerantie in de master

Samenstelling van het masterprogramma Tips voor studenten in een geïndividualiseerd traject (vroegere ‘flexibel traject’) met vakken uit bachelor en master Bachelor gaat voor! o Realistisch zijn => niet te veel studiepunten o Stp bachelor én master samen: max. 72 stp o Rekening houden met uurrooster en examenrooster! o Mogelijkheid afstuderen januari 2018 Enkel eerste semestervakken + masterscriptie deel 2 indien opgenomen in ISP van

Erasmus Infosessies voor studenten die in tweede master (tijdens eerste semester) naar het buitenland willen gaan: o Donderdag 24 september: 13u tot 14u (lokaal DV ) o Belangrijke informatie ivm samenstellen masterprogramma

Veel succes!