Training Les 2, De basisprincipes.  Doelen doorlopen  Terugblik vorige week  Huiswerk  Sorteermethode disciplines  Theorie  Aan de slag  Evaluatiefase.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Anneke Lam Harry Weijers
Advertisements

Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
Examentraining Biologie
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Vragen LP04OWL01 Training & energie.
Thema 3 Ademhaling Nieuwe groepjes.
Bloedsomloop Jente,Damon en Ivan
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
Basisstof 1: Voedingsmiddelen en voedingsstoffen
Verbranding Verbranding is een proces waarbij energie vrijkomt.
6 september : verkort rooster 7 september: 60 min Spaans 2v september.
Onze doelen en visie in beeld
Eventing Training te Markelo 6 mei 2015 door Michiel Mulder Horse and You ondersteuning van paard en mens. Versie 03/05/2015.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Hoofdstuk 9 Paragraaf 1 Alles werkt.
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Hoofdstuk 10 Paragraaf 1: Goed geregeld. Wat gaan we doen vandaag?  Bespreken eerste deel paragraaf 1  Maken paragraaf 1.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Bijeenkomst September 2015
Leskaart 2: Spierballen
Rob Goossens De Werkomschrijving.
Rob Goossens Het Werkplan.
Het trainen van mensen met een NAH
Thema planten - Les Fotosynthese -
Anders kijken, anders doen
De eilandjes van Langerhans en de bijnieren
ADL Les 3 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
Kwaliteitszorg
Onderhouden met Werktuigen en machines
Ondernemingsvormen.
Observeren en rapporteren
Biologie.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Vandaag Herkansingen Terugblik Fotosynthese
Biologie Algemeen.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Welvaartziekten Ondergewicht
Maatschappijleer Nadya Karim
Bij HM Sportmassage ben je in vertrouwde handen!
Koolhydraten.
Het vak maatschappijleer
Organische meststoffen
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
Gedragsproblemen en stoornissen
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Gedragsproblemen en stoornissen
Een (informatief) Artikel schrijven
E health, Domotica en E-learning
De treinrails in je lichaam
Thema 9 : je lichaam werkt
ADL Les 1.
Verdiepende coachcursus 4
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Rob Goossens Wat weten we nu?.
Anatomie en Fysiologie
Plastiden Thema 3 BS 7.
Transcript van de presentatie:

Training Les 2, De basisprincipes

 Doelen doorlopen  Terugblik vorige week  Huiswerk  Sorteermethode disciplines  Theorie  Aan de slag  Evaluatiefase  Transfer (huiswerk) Planning

 Kunnen uitleggen wat training inhoudt.  Kunnen vertellen welke onderdelen getraind kunnen worden van het paard.  Kunnen uitleggen wat aërobe uithoudingsvermogen inhoudt.  Kunnen vertellen wat anaërobe uithoudingsvermogen inhoudt.  Verschil benoemen tussen interval en duurtraining. Doelen

 Thema de trainer, opdrachten, planning en eindopdracht duidelijk?  Terugblik op het huiswerk! Gemaakt?  Verschillende disciplines sorteren. Terugblik vorige week

 Waarom is het bij de training van dressuurpaarden belangrijker om eens iets anders te doen dan bij de training van endurancepaarden?  Ander gebruiksdoel, andere onderdelen om te trainen belangrijk. Gymnastiseren – Uithoudingsvermogen.  Waarom is het goed om met het grondwerk te beginnen als een paard nog een veulen is?  Grondwerk = basistraining, belangrijk voor ieder paard, en als veulen kun je dit aanleren door het paard zijn goede geheugen wat deze dan niet meer zal vergeten de rest van zijn leven. Huiswerk

Wat is training?  Training is een oefenproces gericht op verbetering van het prestatieniveau. Prikkel  cellen lichaamsdelen  verbetering  herstel/rustperiode  trainingseffect.  Te zware training: overbelasting.  Te lichte training: geen trainingseffect. Theorie

 Training moet worden afgesteld op belastbaarheid. Zowel geestelijk als lichamelijk.  Meeste problemen ontstaan aan botten en pezen.  moeilijker beoordelen vanaf buitenkant.  meer tijd tot verbetering. Theorie

 Voor het leveren van een prestatie dienen de volgende onderdelen getraind te worden:  Karakter (zelf)  Coördinatie (zelf)  Beenwerk  Spierkracht (zelf)  Uithoudingsvermogen Theorie

 Beenwerk: bestaat uit: Botten, spieren, pezen, gewrichten, banden en kapsels! Theorie

 Uithoudingsvermogen: te trainen in korte tijd. Wordt bepaald door: hart, longen en spieren. 2 soorten uithoudingsvermogen:  Aërobe uithoudingsvermogen: zuurstof verbruikt = duurvermogen.  Anaërobe uithoudingsvermogen, geen zuurstof = explosieve, kortdurende vermogen. Theorie

Energie komt glucose, wat uit het voedsel gehaald wordt!  Aërobe omzetting glucose: er ontstaat koolzuur en water. Dit proces komt na 1 min op gang, omdat activiteit van hart & longen is versneld voor voldoende zuurstof!  Anaërobe omzetting glucose: melkzuur gevormd. Brengt veranderingen in de spier teweeg. Te veel = ernstige spierpijn/spierbeschadiging. Hoe beter het lichaam melkzuur kan verdragen, hoe langer dit proces. Door trainen leert het lichaam het gevormde melkzuur beter te verdragen. Theorie

Uithoudingsvermogen trainen:  Duurtraining: constante snelheid – lange tijd.  Intervaltraining: hoge snelheid – korte tijd. Theorie

Onderdelen:  Karakter, Coördinatie en Spierkracht zelf opzoeken!  Beenwerk en uithoudingsvermogen aanvullen vanuit het document.  Mindmap maken over alle onderdelen die je kunt trainen.  totaaloverzicht/per onderdeel uitgewerkt.  zie voorbeeld op bord.  Eerste 5 min geen vragen aan docent! Aan de slag

Terugblik op doelen, vertel – leg uit! Laat zien dat je het snapt!  Kunnen uitleggen wat training inhoudt.  Kunnen vertellen welke onderdelen getraind kunnen worden van het paard.  Kunnen uitleggen wat aërobe uithoudingsvermogen inhoudt.  Kunnen vertellen wat anaërobe uithoudingsvermogen inhoudt.  Verschil benoemen tussen interval en duurtraining. Evaluatie

 Klaar?  Feedbackformulier invullen  Helemaal ingevuld weer inleveren bij docent.  Voor jezelf aan het werk met de huiswerkvragen als anderen nog bezig zijn! Evaluatie

 Ga jij deze theorie meenemen naar je stage? Waarom wel/niet!  Hoe ga je dit gebruiken op je stage?  Kan je de theorie vertalen naar de realiteit? Huiswerkvragen maken! Dit is de belangrijkste basis voor de volgende lessen en voor je trainingsschema, maak de vragen hierover dus zorgvuldig zodat we volgende week kunnen bespreken! Transfer