Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Wees maar niet bang, wanneer de nacht gaat komen
Het doen van eigen onderzoek
Bedrijfsverbetering met de Code
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Time management in het onderwijs
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Sollicitatiegesprek.
Communicatief gedrag + / -
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Peter Strawson.
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Negen soorten vragen.
Het construeren van valide MC-vragen
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
Bronnen Merle Wissink.
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Zakelijk lezen Nederlands.
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
CREATIVE MARKETING WC 3, jaar 2, Herfst 2008 Onderzoek, groepsopdracht en project Docent: Saskia Best.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
IAED Christie Dreessen Lid sinds 2003 Gecertificeerd sinds 2006.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
HS 3 Het verkoopgesprek.
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Hoofdstuk 4 Vierde kleur
Onderzoeksvragen maken
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Presentatie ontruimingsplan
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Planten.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Expertiseteam Toetsenbank Digitaal toetsen Alex van Essen Prinsentuin College 15 november 2011.
Spreekbeurt in groep 4.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Centraal Examen Nederlands
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
Expertiseteam Toetsenbank Waarom eigenlijk? Toetsvraagmogelijkheden Zelf inloggen Overzicht.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 5: Het marketingplan
ETUDE Toetsservicesysteem
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Gasten- of Toeristen informatiecentrum enquête
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Titel van wetenschappelijk project
Transcript van de presentatie:

Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag beoordelen. Goede gesloten vragen maken

Expertiseteam Toetsenbank Maak eerst een matrix waarin je bepaalt hoeveel vragen je per onderwerp/deelonderwerp je wilt stellen Bepaal het minimum aantal vragen en het soort vragen per deelonderwerp Wat is je doel,

Expertiseteam Toetsenbank Welke soorten vragen zijn er Soorten vragen –Multiple choice –Meervoudig antwoord vragen –Ja/ nee vragen –Pull down –Matchings vragen –Tekstmatch –Numeriek –Drag and drop

Expertiseteam Toetsenbank Meerkeuze vraag Aandachtspunten Stel een vraag! (met een vraagteken) Wees volledig in de vraagstelling Laat het 4 e alternatief achterwege indien dit niet logisch is.

Expertiseteam Toetsenbank Meervoudig antwoord vraag Aandachtspunten Stel een vraag! (met een vraagteken) 2 wijzen van puntentoekenning: –Alleen punten als alle goede antwoorden zijn gekozen –Per goed gekozen antwoord punten Goede antwoorden moeten echt goed en afleiders ook echt fout zijn.

Expertiseteam Toetsenbank Selectie vraag (Pull down) Aandachtspunten Gebruik een goed zichtbaar plaatje Gebruik niet te veel alternatieven Iedere vraag moet onafhankelijk van de andere vragen te beantwoorden zijn. Denk om kleurengebruik

Expertiseteam Toetsenbank Matching vraag Aandachtspunten Iedere keuze is slechts éénmaal bruikbaar, is dus gemakkelijker dan pull down

Expertiseteam Toetsenbank Numerieke vraag Aandachtspunten Wat wil je meten? Wat is de meerwaarde t.o.v. meerkeuze vraag?

Expertiseteam Toetsenbank Tekst match vraag Aandachtspunten Wat wil je meten? Wat is de meerwaarde t.o.v. meerkeuze vraag? Wordt bij deze vraagvorm vaker een goed antwoord fout gerekend, dan een fout antwoord goed?

Expertiseteam Toetsenbank Tekst match vraag Alleen te gebruiken in de authoring manager

Expertiseteam Toetsenbank drag and drop vraag Aandachtspunt Uitgebreide hot spot vraag Alleen bruikbaar in Authoring manager

Expertiseteam Toetsenbank 1.Amerika is ontdekt door: 2._______ontdekte Amerika 3.Wie ontdekte Amerika? Een vraag stellen. Wat was naam van de man die Amerika ontdekte in 1492? Een italiaans kapiteinDe Chinezen VikingenDe Feniciers Ikzelf in 2008De Spanjaarden Columbus

Expertiseteam Toetsenbank 1.Welk dier is een zoogdier? Struisvogel Walvis pinquïn Vleermuis Welk vraagtype kies je. Is dit een zoogdier Struisvogelja/nee Walvisja/nee Veldmuisja/nee Vleermuisja/nee Ik wil dat een ll van een aantal dieren kan aangeven of het een zoogdier is of niet

Expertiseteam Toetsenbank Stelling: –Stelling I Een paard is geen herkauwer –Stelling II Een wolf eet altijd vlees A.Stelling I en II zijn juist B.Stelling I is juist en II is onjuist C.Stelling I is onjuist en II is juist D.Stelling I en II zijn onjuist. Absoluut verboden

Expertiseteam Toetsenbank In de vraag komt deel van antwoord voor Langste/meest gespecificeerde antwoord is juist Wegstrepen van onaantrekkelijke afleiders Overlappen van deel antwoorden Geen alfabetische/nummerieke volgorde Testwijsheid

Expertiseteam Toetsenbank Vraagstam enkelvoud, afleiders meervoud In de vraag komt een deel van het antwoord voor Gebruik van absolute termen als “nooit” “altijd” in De vraag is niet te beantwoorden zonder dat alle antwoorden zijn bekeken. Afleiders zijn niet fout genoeg. Foutieve vraagstelling

Expertiseteam Toetsenbank 1.Maak een meerkeuze vraag aan de hand van het invulblad ( 5 minuten) 2.Zie lijst met tips voor het maken van vragen. 3.Geef deze door aan de persoon die voor je zit. En vice versa 4.Deze checkt de vraag aan de hand van de checklist (5 minuten) 5.Bespreek de resultaten( 5 minuten) Opdracht

Expertiseteam Toetsenbank 1.Informatie: 2.Voor een “echte” cursus CITO, ICM of …. 3.Elkaars vragen bekijken/ beantwoorden is zeer nuttig 4.Ook internet biedt veel informatie (Ben Wilbrink) Hartelijk dank voor uw aandacht.( presentatie op informatie