Broodje OC 28/01/20141 Roosteren is TOM Hans Westerik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Management & Organisatie
Studenttevredenheid en accreditatie
Project Software Engineering
Sander Mager Roel Lafeber CE2A. Sinds een aantal maanden ben ik erg fanatiek de game ‘’Candy Crush’’ aan het spelen. Een klasgenootje van mij speelde.
Ervaringen Wat is het doel van het project?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Methodisch begeleiden
De kern van projectmanagement
Learning on the job voor gevorderden
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Inleiding Software Engineering
Research & Development 1 Tom Heskes Voorjaar 2006.
Research & Development 1 Tom Heskes, Erik Barendsen, Peter Lucas Voorjaar 2007.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Van doelen naar reflectie
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail: Sheets en.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
© de vries business consultancy, 2008
Tabel Marjolein uit flyer.
Deel anders, mijn organisatie
Rapportage- Pieter Paul. Rapportage Pieter Paul van Heeswijk Een van de oprichters & Financieel verantwoordelijke.
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Personeelsessie LOKO.
Nike Supply Chain Management
Implementatie OSIRIS Susanne Wichman Implementatie OSIRIS.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Onze doelen en visie in beeld
Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
?.
Magister voor ouders.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Inter Access BV SAP release 46 projecten / rapportages.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Change Management Doel
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Financiële rechtmatigheid
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Kennis delen.
Gebruikersondersteuning
WELKOM! 1.
Doorontwikkelen BRON vo
Blackboard Testproces
volgende bladzijde terug
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Broodje OC 28/01/20141 Roosteren is TOM Hans Westerik

Agenda  Twents Onderwijs Model;  Waarom een roosterproject;  Roosteren;  Webroombooking;  Business Objects;  Mytimetable (incl demo aan het einde);  Waar staan we nu?;  Plannen komende periode. Broodje OC 28/01/2014 2

Nieuw onderwijsmodel Broodje OC 28/01/2014 3

Twents Onderwijs Model (vanuit roosterproject)  Per collegejaar: 4 modulen van elk 15 studiepunten;  Een module is bij een bij elkaar horend geheel. Een module bestaat uit module onderdelen;  Een student haalt een module wel of niet;  TOM: meer aanwezig op UT; dus consequenties roosteren;  TOM module is anders qua opbouw: i.h.a. eerst theorie dan aan de slag. Hierdoor geen symmetrische roosters meer mogelijk. Hierover later meer. Broodje OC 28/01/2014 4

Waarom een roosterproject  Onderwijsvernieuwing: modulen van 10 weken 15 studiepunten, moduleonderdelen leveren geen punten op; o Overleg met interne deskundigen en leveranciers van OSIRIS en SyllabusPlus: je kunt dit niet oppakken zonder het roostersysteem;  UT is één van de weinige universiteiten zonder een geautomatiseerd roostersysteem; o Het leven gaat niet meteen spectaculair veranderen na implementatie van SyllabusPlus, maar willen we ooit vooruitgang boeken dan zullen we een basis moeten leggen; o Maar wel degelijk verbeteringen: bv persoonlijk rooster docenten/studenten naar eigen device en controlefunctie. Broodje OC 28/01/2014 5

Even wat verwarring veroorzaken…… Broodje OC 28/01/2014 6

Projectrisico’s  Geen ‘normale’ pakketimplementatie;  Ontwikkelingen onderwijsvernieuwing lopen nog;  Overgangssituatie minimaal 5 jaar;  Berekenen roosters: nieuw voor UT;  Fall back scenario;  Beperkt aantal key-leden PG;  Reorganisatie UT?  Ontwikkelingen gaan door;  Alles hangt met alles samen;  Groot, complex met afbreukrisico. Conclusie: project opknippen! Broodje OC 28/01/2014 7

Projectrisico’s… Broodje OC 28/01/2014 8

Plan van aanpak  Plan:  Wat gaan we doen;  Planning: wanneer;  Plattegrond: wat is beoogde eindresultaat.  Aanpak: hoe. o Wie: Projectorganisatie (stuurgroep/projectgroep); o Welke activiteiten; o Waar houden we rekening mee.  Geen project zonder plan (van aanpak).  Fase 1 is deze zomer opgeleverd, volgend collegejaar fase 2. Broodje OC 28/01/2014 9

Asymmetrisch roosteren  Asymmetrisch roosteren is tegenovergestelde van symmetrisch roosteren.  Voorbeeld symmetrisch roosteren: 10 weken op rij zelfde dag, zelfde tijdstip, zelfde college, zelfde locatie, zelfde docent.  Bij TOM is symmetrisch roosteren niet meer aan de orde;  Conclusie: per week roosteren!  Hierdoor flexibel, maar veel bewerkelijker en foutgevoelig.  Ondanks nieuw informatiesysteem kunnen we niet de illusie hebben dat we met minder roosteraars toe kunnen. Broodje OC 28/01/

Procedure roosteren  Roosterprotocol (verantwoordelijkheden en tijdstippen);  Formulier roosterinformatie, verantwoordelijkheid opleidingscoördinator (tijdig en volledig aangeleverd);  Roostervolgorde: eerst TOM, daarbinnen eerst wiskunde en practica en dan de rest. Hierna ‘oud onderwijs model’ en daarbinnen eerst wiskunde en practica etc;  Maar als je te laat aanlevert: roosterproces wacht niet….  Zogenaamde jaarzalen (eigen zaal opleiding/faculteit) bestaan niet meer;  Roosteren per kwartiel;  Conceptrooster wordt goedgekeurd door opleidingscoördinator. Broodje OC 28/01/

SyllabusPlus  Leverancier: Scientia (UK);  Defacto standaard binnen (Nederlandse) universitaire wereld;  Voldoet functioneel;  Maar technologisch verouderd;  Bijvoorbeeld roosterdatabase per collegejaar. Broodje OC 28/01/

Webroombooking  Een module van SyllabusPlus waarmee (projectruimtes) gereserveerd kunnen worden;  Opzet is dat studenten beperkt van te voren kunnen boeken, medewerkers kunnen langer vooruit boeken;  Bij het boeken van een ruimte ontvang je een mail ter bevestiging (dit werkt in pilot fase nog niet);  We lopen achteraan met implementatie SyllabusPlus, maar met beschikbaarheid WRB aan studenten zijn we blijkbaar de eerste. Broodje OC 28/01/

Voor hoeveel personen, in welk gebouw? Wanneer, tijdstip en duur? Broodje OC 28/01/

Selectie en boeken  Hierna krijg je een overzicht van beschikbare ruimtes;  Daar kun je er een uit kiezen;  Via My Bookings kun je een overzicht krijgen van al je boekingen en hier kun je ze ook eventueel verwijderen.  Webroombookingen zijn te zien in de zaalroosters via Mytimetable. Broodje OC 28/01/

Business Objects  Navraag : volgens ons is er nog geen universiteit in NL die universes heeft voor B.O.  We hebben zelf een universe gemaakt. Deze staat op het punt om akkoord te worden bevonden.  Verder hierbij een aantal standaard rapportages;  De universe blijkt nu al belangrijk voor derden binnen de UT. Zie verderop: financieel verdeelmodel. Broodje OC 28/01/

Opzet universe Broodje OC 28/01/

Self service met Business Objects Broodje OC 28/01/

Vb ovz BO – 1 : ‘activiteiten’ Broodje OC 28/01/

Vb ovz BO – 2 : ‘contacturen per studentenset’ Broodje OC 28/01/

Vb ovz BO – 3 : ‘activiteiten per docent’ Broodje OC 28/01/

Vb ovz BO – 4: ‘activiteiten per zaal’ Broodje OC 28/01/

Vb ovz BO – 5 : ‘Geschiktheden per zaal’ Broodje OC 28/01/

Vb ovz BO – 6: ‘Studieprogramma-module - activiteit’ Broodje OC 28/01/

Vb ovz BO – 7: ‘Contacturen per dag’ Broodje OC 28/01/

Vb ovz BO – 8: ‘Bezetting per zaal’ Broodje OC 28/01/

Mytime table (Eveoh)  Eveoh = leverancier, Mytimetable = het product;  Mytime table: export van roostergegevens naar elektronische agenda (bv smart Phone of outlook);  Test eerst op acceptatieomgeving en nu productieomgeving;  Proefdraaien door enkele studenten (via studieverenigingen) en docenten (via roosteraars) en roostermakers. Broodje OC 28/01/

Broodje OC 28/01/ Uitgangspunten Eveoh bij Mytimetable  Insteek is dat Mytimetable zonder begeleiding gebruikt kan worden. Zou anders geen doen zijn met bijvoorbeeld de steeds maar weer nieuwe 1 e jaar studenten;  Helpfunctie is ingebouwd;  Begeleiding is verder niet nodig.

Smart phone…… Broodje OC 28/01/

Belangrijke aandachtspunten  Sommige eenheden bepalen achteraf welke docent welk college geeft. Na te vragen bij de roostermaker of dat voor jouw eenheid geldt;  Bij deze eenheden is dus het rooster niet voledig per docent gevuld!  Met andere woorden: selectie op docent geeft dan een onvolledig beeld.  Met Mytime table kun je het rooster naar outlook halen. Dat gaat via een extra ‘calendar’;  Daarmee is het rooster niet geïntegreerd met de eigen agenda;  Het rooster is hierdoor niet zichtbij bij het maken van afspraken via outlook scheduling assistent!  Leverancier werkt aan het laatste probleem. Verwachting volgende zomer beschikbaar. Broodje OC 28/01/

Bijzonderheden en aandachtspunten Broodje OC 28/01/  Onderscheid medewerkers/studenten: medewerkers kunnen conceptroosters opvragen;  onderscheid ‘oud’ en ‘nieuw’ onderwijsmodel.  Webroombooking;  Een roosterselectie kan in CSV worden aangemaakt voor verdere bewerking in Excel. Wel oppassen dat de bestanden erg groot kunnen worden;  Gebruik PDF en CSV heeft belangrijk nadeel: je mist mutaties;  Refreshen rooster: Reporting database wordt elke 10 minuten ververst. Mytimetable ververst elke 5 minuten. Dus in totaal duurt het maximaal 15 minuten voordat een roosteraanpassing beschikbaar komt;

Stand van zaken  Implementatie SyllabusPlus is succesvol verlopen;  Aanloopproblemen vielen mee;  Ondanks alle vernieuwingen (TOM en nieuw systeem) is het toch gelukt om conceptroosters tijdig op te leveren. Prestatie van formaat van de roostermakers;  We zitten nu in de opstart van fase 2 van het project;  Maar door aanloopproblemen en piekbelasting projectleden moeten we wel op gang komen. Broodje OC 28/01/

Evaluatie fase 1 roosterproject  Problemen zijn vooral organisatorisch/procedureel van aard, ondanks roosterprotocol, procedures in MAVIM, module coördinator en opleidingscoördinator is basisinformatie niet op tijd binnen;  Beeld wordt bevestigd: roosteren is een logistiek probleem;  TOM onderwijs roosteren is veel arbeidsintensiever (door asymmetrisch roosteren);  TOM onderwijs: groter beslag op beschikbare accommodatie;  TOM onderwijs: geen vaste tentamenweken; roostercomplicaties;  Problemen die we nu hebben zouden nog extremer hebben gespeeld met het ‘oude roostersysteem’;  Webroombooking: problemen met onderscheid student/medewerker Broodje OC 28/01/

En verder interessant om te melden  Tevredenheid rooster wordt niet bepaald door systeem. Wel door: roosterwijzigingen, tussenuren, ‘onmogelijke tijden’ of locaties;  SyllabusPlus is voor gemeenschap niet zichtbaar, MTT wel;  Met het nieuwe roostersystem werken roostermakers samen. Ze kunnen elkaar nu ondersteunen/vervangen;  Nieuwbouw UT: gezamenlijke practica ruimtes; roosteren complexer;  Rooster wordt gebruikt bij nieuw financieel verdeelmodel van de UT. Op basis m-nummer van de docent en koppeling HR-database wordt input ‘onderwijsinspanning’ vastgesteld. Met behulp van B.O.;  Facilitair bedrijf is samen met ‘Regelpartners’ bezig met een proef waarbij voorzieningen ruimtes worden aangestuurd (CV, elektriciteit, luchtverversing). Broodje OC 28/01/

Een willekeurig voorbeeld: Salamanca Broodje OC 28/01/

Fase 2 roosterproject (t/m zomer 2014)  Nazorg implementatie fase 1;  Inspelen op TOM onderwijs en interfaces (ook in fase 3);  KPI’s kwaliteit roosters en management info (ook in fase 3);  Uitrol webroombooking;  Implementatie SyllabusPlus bij ITC  Notificatie bij wijziging roosters;  WDC (web data collector);  Tonen roosters op schermen/monitor;  Business case ‘student allocator’ Broodje OC 28/01/

Fase 3: roosterproject  Inspelen op wijzigingen TOM;  KPI’s en managementinformatie;  Tentamen roosteren (Exam manager)? Business case;  Inschrijven door student;  Inschrijven en zelf kiezen voor een groep? Student allocator;  Docentbeschikbaarheid;  Interfaces: basisgegevens module/onderdeel, docenten, studenten. Uitdaging: pakketten van derden aan elkaar knopen. OSIRIS, Black Board, en SyllabusPlus. En dan nog eigen applicaties. Broodje OC 28/01/

Demo Mytimetable Broodje OC 28/01/