Nieuw Begin NIEUW LEVEN
DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kunnen het thema geboorte koppelen aan het thema nieuw begin. - De leerlingen weten de verschillende visies omtrent reïncarnatie Vorige week…. Nieuwjaar en Rosh hasjana Huiswerk De jaarkalender, opdracht 13 volgens het boek blz. 71 Hoofdstuk 3.2 : Nieuw Leven Lesprogramma: 1. Intro 2. Film 3. Verdiepingsfilmpje 4. Quote 5. Opdrachten uit boek maken
Door veel mensen wordt een nieuw mensenleven gezien als een nieuw begin. Het pasgeboren mensje verlaat de beperkte warme en donkere ruimte met de hartslag van moeder. Het komt terecht in een wereld van licht, ruimte, kou en allemaal nieuwe geluiden. Klaar voor het avontuur van het leven dat bij uitzondering kan worden voortgezet als vondeling of als een ter adoptie afgestaan kind. Het boek stelt daar een aantal belangrijke vragen bij: Hoe wordt de geboorte bekend gemaakt? Hoe zijn de omstandigheden? Welke naam krijgt het? Waarom? Welke rol speelt de ‘kijk op het leven’ of godsdienst op zo een moment? Neem over! Hoofdstuk 3.2 : Nieuw Leven
Filmfragment: van conceptie tot en met de geboorte Vooraf: Wat hebben ouders wel / niet in de hand? Welke hulp bestaat er? Neen over. Neem bij de bespreking elkaars antwoorden over! Nemen Of ontvangen?
Ted Talk, Conceptie tot geboorte
Opdracht: Reageer op de kopjes in het boek vanuit het filmfragment. (Baby, Blij of niet blij?, Blije moeder, Namen geven, uniek, vondeling, Nieuw begin? en levenslessen) Voorbeeld: Baby; in de film wordt de baby na zijn geboorte … Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven Keuze filmfragment
Hoofdstuk 3.2 : Nieuw Leven Gezamenlijk lezen boek blz. 75 t/m 77. Maken: de gele vragen!
Hoofdstuk 3 : Nieuw Leven