Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase
Een korte schets Oudste-jongste Bekend-onbekend Klein-groot
Psychologie van de puberteit Puberteit: overgang van kind naar volwassene Verloopt voor ieder kind anders Centraal staat de ontwikkeling van de eigen identiteit Basiszekerheid voor je latere leven
Ontwikkeling zelfbeeld Biologisch Seksueel Cognitief Sociaal Moreel
Biologische ontwikkeling Gemakkelijk te herkennen Veranderingen in en aan het lichaam Aangestuurd door groei- en geslachtshormonen Wisselende gevoelens Hormonen in horten en stoten
Seksuele ontwikkeling Pubers omringd door seksualiteit Lijken veel te weten Emotioneel vaak verward en onzeker Sterke behoefte aan intimiteit Lichaamstaal en uiterlijk soms niet in overeenstemming met wensen en verlangens
Cognitieve ontwikkeling Hersens volop in ontwikkeling Abstracte denken en denken in hypothesen Verplaatsen in een ander Hersens ontwikkelen zich niet gelijkmatig Prefrontale cortex (emotionele controle, beheersing impulsen, rationele besluitvorming) ontwikkelt zich juist in puberteit.
Sociale ontwikkeling Impulsieve stadium (gedrag van ‘uitproberen’; gemakkelijk corrigeerbaar) 8-10 jaar Zelfbeschermende stadium (eigen emoties en eigen gevoelens worden beheerst) jaar Conformistische stadium (aanpassing aan de rest; gelijkheidsgevoel versterkt) jaar Zelfbewuste stadium (eigenheid en oprechtheid) jaar
Puberbrein en onderwijs Mogen wij van pubers verwachten dat zij - zelfstandig plannen, - hun werk organiseren - prioriteiten stellen - rekening houden met de consequenties van hun handelen? Opdracht voor scholen
Ontwikkeling van het moreel Waarden en normen leer je in je gezin Rol van de ouders is groot Positief gedrag versterken Respectvol met elkaar omgaan Pubers op zoek naar alternatieve opvattingen, grenzen en kaders Eigen persoonlijkheid ontwikkelen
De brugklasser Treedt binnen in de wereld die door pubers wordt gedomineerd Afscheid van kindertijd Verwelkoming van tienertijd Contacten en relaties belangrijker School met taken en relaties
Wat vraagt de school van een brugklasser? vakken Verschillende leerkrachten Verschillende lokalen 7 of 8 lessen waarin jij je aandacht moet vasthouden Behoefte aan structuur en veiligheid Behoefte aan actie en bewegelijkheid
Planning, organisatie en huiswerk Maakwerk en leerwerk Zelfdiscipline Grote hoeveelheden tekst Planning (agenda) Zitvlees kweken
De klas als hechte groep Forming (de groep wordt gevormd) Norming (de regels worden bepaald) Storming (een strijd om de macht) Performing (productiviteitsfase) Afscheid (bewust afscheid nemen van elkaar)
Digitale wereld Biedt een scala aan mogelijkheden Intimiteit, maar ook afstand Lef hebben, maar ook onzeker zijn
Rol van ouders Belangstelling tonen In gesprek gaan met je kind Grenzen aangeven Huiswerk begeleiden: - structuur bieden - hulp, indien gevraagd - tijd en planning
Waarin moeten ouders terughoudend zijn? Pubers als basisschoolkinderen behandelen Teveel ruimte geven Te hoge verwachtingen hebben en te hoge eisen stellen