Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen

Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
Workshop Relationele en seksuele vorming
Jean Piaget Programma’s hebben een grote effectiviteit als die in het basisonderwijs rekening houden met de ontwikkelingsfasen van Piaget (hattie, 2010)
ADHD bij kinderen.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Een eigen persoonlijkheid
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
ELK TEAM/ ELKE WERKGROEP IS OOIT ‘’ONERVAREN’ BEGONNEN
Jongvolwassene (Adolescent)
Methodische vaardigheden
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
2. Communiceren met pubers
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Teamontwikkeling Minipresentatie….
Samenwerken Werken in Teams.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
College 4; H7 op zoek naar avontuur en h8 kenmerkende problemen.
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Groepsdynamiek 1.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Beroepshouding en beroepscode
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Richtlijnen voor gedrag Hoofdstuk 4 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Hoofdstuk 21 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Februari 2016.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Puberteit & Autisme Alles gaat voorbij Tom van Duuren
Welkom ! Informatieavond Groep  Vakken en doelen  Van klas naar groep  Sociale en emotionele ontwikkeling  Afspraken in de klas  Afspraken.
Zijn er wel pubers in het MBO Franzen Coaching & Consultancy zijn er wel pubers in het MBO.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Ontwikkelingspsychologie
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Begeleiden van een zorgvrager
H3 Wat is normaal?.
Ouderinformatie avond
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Gemaakt door Lars Courtens
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Doelgroepen Adolescentie
JEUGDzorg - voor wie?.
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Motivatie en puberbrein
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase

Een korte schets  Oudste-jongste  Bekend-onbekend  Klein-groot

Psychologie van de puberteit  Puberteit: overgang van kind naar volwassene  Verloopt voor ieder kind anders  Centraal staat de ontwikkeling van de eigen identiteit Basiszekerheid voor je latere leven

Ontwikkeling zelfbeeld  Biologisch  Seksueel  Cognitief  Sociaal  Moreel

Biologische ontwikkeling  Gemakkelijk te herkennen  Veranderingen in en aan het lichaam  Aangestuurd door groei- en geslachtshormonen  Wisselende gevoelens  Hormonen in horten en stoten

Seksuele ontwikkeling  Pubers omringd door seksualiteit  Lijken veel te weten  Emotioneel vaak verward en onzeker  Sterke behoefte aan intimiteit  Lichaamstaal en uiterlijk soms niet in overeenstemming met wensen en verlangens

Cognitieve ontwikkeling  Hersens volop in ontwikkeling  Abstracte denken en denken in hypothesen  Verplaatsen in een ander  Hersens ontwikkelen zich niet gelijkmatig  Prefrontale cortex (emotionele controle, beheersing impulsen, rationele besluitvorming) ontwikkelt zich juist in puberteit.

Sociale ontwikkeling  Impulsieve stadium (gedrag van ‘uitproberen’; gemakkelijk corrigeerbaar) 8-10 jaar  Zelfbeschermende stadium (eigen emoties en eigen gevoelens worden beheerst) jaar  Conformistische stadium (aanpassing aan de rest; gelijkheidsgevoel versterkt) jaar  Zelfbewuste stadium (eigenheid en oprechtheid) jaar

Puberbrein en onderwijs  Mogen wij van pubers verwachten dat zij - zelfstandig plannen, - hun werk organiseren - prioriteiten stellen - rekening houden met de consequenties van hun handelen? Opdracht voor scholen

Ontwikkeling van het moreel  Waarden en normen leer je in je gezin  Rol van de ouders is groot  Positief gedrag versterken  Respectvol met elkaar omgaan  Pubers op zoek naar alternatieve opvattingen, grenzen en kaders  Eigen persoonlijkheid ontwikkelen

De brugklasser  Treedt binnen in de wereld die door pubers wordt gedomineerd  Afscheid van kindertijd  Verwelkoming van tienertijd  Contacten en relaties belangrijker  School met taken en relaties

Wat vraagt de school van een brugklasser?  vakken  Verschillende leerkrachten  Verschillende lokalen  7 of 8 lessen waarin jij je aandacht moet vasthouden  Behoefte aan structuur en veiligheid  Behoefte aan actie en bewegelijkheid

Planning, organisatie en huiswerk  Maakwerk en leerwerk  Zelfdiscipline  Grote hoeveelheden tekst  Planning (agenda)  Zitvlees kweken

De klas als hechte groep  Forming (de groep wordt gevormd)  Norming (de regels worden bepaald)  Storming (een strijd om de macht)  Performing (productiviteitsfase)  Afscheid (bewust afscheid nemen van elkaar)

Digitale wereld  Biedt een scala aan mogelijkheden  Intimiteit, maar ook afstand  Lef hebben, maar ook onzeker zijn

Rol van ouders  Belangstelling tonen  In gesprek gaan met je kind  Grenzen aangeven  Huiswerk begeleiden: - structuur bieden - hulp, indien gevraagd - tijd en planning

Waarin moeten ouders terughoudend zijn?  Pubers als basisschoolkinderen behandelen  Teveel ruimte geven  Te hoge verwachtingen hebben en te hoge eisen stellen