Hoofdstuk 18 Direct en online marketing: directe klantrelaties opbouwen
Direct marketing rechtstreekse communicatie met uitgekozen doelgroep Vaak op basis van database gegevens: databasemarketing Het nieuwe marketingmodel + of alleen Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Voordelen en groei van direct marketing Voordelen voor verkopers: –relaties met klanten op te bouwen –goedkoop, snel en efficiënt –flexibel –toegang tot afnemers die niet via andere kanalen worden bereikt Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Vormen van direct marketing Directmail marketing: –Catalogusmarketing –Telemarketing –Direct-response tv-marketing (DRTV) –Nieuwe digitale directmarketingtechnologieën: Mobiele marketing Podcasts en vodcasts Interactieve televisie (iTV) Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Een e-marketingaanwezigheid opzetten –Een website creëren (o.a domeinnaam, transip) –Een effectieve website ontwerpen (7 c’s) (software o.a Joomla, dreamweaver) Context Inhoudelijk materiaal (Content) Gemeenschap (Community) Maatwerk (Customisation) Communicatie Verbinding (Connection) Handel (Commerce) Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Een e-marketingaanwezigheid (2)opzetten –Advertenties en promotie online plaatsen (o. via Google adwords) –Andere vormen van online promotie (o.a youtube) –Webcommunity’s creëren of eraan deelnemen (o.a forum) –Werken met Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Overheidsbeleid en ethische kwesties –Irritatie, oneerlijkheid, bedrog en fraude –Inbreuk op de privacy –Milieubezwaren –“Volg/ bel me niet register” Principes van marketing - Hoofdstuk 18
E-commerce (2010)
Internet 2.0 Social media: Twitter, Hyves, LinkedIn, blogs, reviews etc. etc 1Consumenten maken tien keer meer webpagina’s dan marketeers 2Consumenten geven ook marketinginformatie 3Marketeer verliest invloed en macht 4‘Word of Mouth’ wordt ‘Word of Mouse” 5Marketing om ondeugdelijkheid te maskeren verdwijnt © 2009 Noordhoff Uitgevers bv, marketing.com
Zonder bezoek gebeurt er niets; waar komen bezoekers vandaan? 1Via zoekmachines 2Via ings 3Via offlinemedia (url intikken) 4Via onlinemedia (banners en andere websites) © 2009 Noordhoff Uitgevers bv, marketing.com
Google analytics
Gesponsorde koppelingen (Adwords) Betaald adverteren (CPC) Kost geld Hoogte = bod x CTR Controle over ranking Match zoekwoord en tekst Betere advertentietekst Testmogelijkheden Direct en flexibel inzetbaar Vooral kliks bij koopintentie Onbetaald adverteren (SEO) Gratis Kost tijd Kost veel inspanning Wordt als betrouwbaarder gezien Vooral kliks in oriëntatiefase © 2009 Noordhoff Uitgevers bv, marketing.com