Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Studenten in Kortrijk. Vandaag voor jullie… • Uitgangspunt • Situering Kortrijk – centrum – onderwijsinstellingen • Aantallen (algemeen & kotstudenten)
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Schets van preventieve zorg voor ouderen op lokaal niveau
Ontwikkeling van het Netwerk Naamkunde
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Human Capital Agenda Topsectoren Agro&Food en Tuinbouw&Uitgangsmaterialen.
Loopbaancentrum Zwolle
Gemeentelijk economisch beleid
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Intranet Lieven Gils. Inhoud Wat is intranet? Voor wie is intranet? Het invoeren van intranet. Wat zijn de systeemvereisten? Wat is de kostprijs? Voordelen?Nadelen?
Klantentevredenheidsonderzoek Wat mag u verwachten ? Van Damme Marleen Afdeling Land en Bodembescherming, Ondergrond, Natuurlijke Rijkdommen Departement.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
HR - netwerk september BUE over HR - netwerk september Waarom zouden we? (1) Belang van kwaliteitsvol leidinggeven Daarom sinds jaren.
Wat is een communicatieplan?
Marketingplanning en strategie
Fondsenwerving naar een verdubbeling van de particuliere giften.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Organiseren en communiceren Onderzoek naar de organisatiegraad.
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Maatschappelijke kosten-baten analyse
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Seveso III /BRZO 2015.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Profiel van daklozen in de vier grote steden Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien van der Laan Sandra Boersma Judith Wolf Omz, UMC St Radboud Nijmegen Jorien.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
WELCOME TO OUR LAUNCH EVENT. ONDERZOEK IVOX Perceptie, behoeften, prioriteiten en gedrag mbt duurzaamheid bij de Belgen meten en beter begrijpen 1000.
Samenvatting: Contracting Out Mandatory Counselling and Training for Long-Term Unemployed Bron: Baert, S., Cockx, S. (2015) Contracting Out Mandatory Counselling.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Transport & logistiek in West-Vlaanderen Heidi Hanssens – Sabine Traen 5/11/
RESOC Westhoek Regionaal Socio-economisch Overleg Comité – sociale partners (werkgevers & werknemers) & streekpolitici – Projecten: Economische speerpunten,
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Connect West-Vlaanderen. inhoud  wat?  opstartfase - aanleiding  enquête  doel van Connect West-Vlaanderen  doelstellingen  actieterreinen  hoe.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Studentenonderzoek bij de Haagse Hogeschool Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Verduurzaming van bedrijventerreinen in het werkgebied van RESOC Brugge en RESOC Oostende via de uitbouw van samenwerkingsverbanden tussen bedrijven.
SERR Meeting Naar een sluitende aanpak voor werkgevers.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Bevraging streekproducten
Aanpak Asielzoekers 1.
Draagvlak windenergie
Voorstelling kansarmoedeatlas
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Horeca Vlaanderen Horeca Academie
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Communicatiecampagne Duaal Leren
Arbeidsmarkt Vlaams-Brabant
De Limburgse medewerker
Arbeidsmarkt Antwerpen
Arbeidsmarkt Oost-Vlaanderen
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:

2 Agenda  Analyse van het aanbod aan opleidingen in het kader van levenslang leren  Focusgroepen  Resultaten van de onlinebevraging bij West- Vlaamse bedrijven  Face-to-facebevraging van de West-Vlaamse bevolking

3 Stappenplan uitgevoerd in uitvoering uitgevoerd begin 2010 voorjaar 2010 begin december

1. Analyse van het aanbod  Doel: overzicht opleidingsaanbod en profiel deelnemers van:  CVO’s  CBE’s  VDAB  Syntra West

Vergelijking aanbod Syntra – VDAB – CVO’s – CBE’s

Vergelijking aanbod Syntra – VDAB – CVO’s

Vergelijking aanbod Syntra – VDAB – CVO’s – CBE’s

Voor volwassenenonderwijs in CVO’s: ook cijfers over West-Vlamingen die opleidingen volgen buiten de provincie  In totaal: deelnames van West-Vlamingen aan volwassenenonderwijs (op een bevolking van personen)  deelnames in provincie zelf (93,9%)  deelnames buiten de provincie (6,1%)  Vooral in studiegebieden:  Sociaalagogisch werk: 19,7% (!) van de deelnames van West- Vlamingen buiten de provincie  Talen richtgraad 1 en 2: 18,1%  Onderwijs: 13,7%  Personenzorg: 9,1%  Informatie- en communicatietechnologie: 5,4%

2. Focusgroepen  Roeselare: 4 december 10u  Brugge: 7 december 10u  Westhoek: 7 december 14u  Oostende: 8 december 15u  Kortrijk: 10 december 10u  Wie?  Gegevens doorgekregen van de verschillende RESOC’s  Vraag gesteld aan leden klankbordgroep VDAB, Syntra, Hogescholen en KULAK  CVO’s, CBE’s

2. Focusgroepen: thema’s 1. RELATIE AANBOD – VRAAG - Hoe detecteert men behoeften bij bedrijven, bij personen? -Kan aanbod zich flexibel aanpassen aan de vraag? -Hoe speelt het aanbod in op arbeidsmarktkrapte in de regio? 2. HOE TYPEERT U DE REGIO MOMENTEEL OP HET VLAK VAN LEVENSLANG LEREN? -Sterktes -Zwaktes -Opportuniteiten -Bedreigingen 3. WAAR WILLEN WE NAARTOE IN DE REGIO OP HET VLAK VAN LEVENSLANG LEREN? 4. HOE WILLEN/KUNNEN WE DIT BEREIKEN? -Verbetersuggesties -Vormen van samenwerking

24 3. Resultaten van de onlinebevraging naar de opleidingsbehoeften van de West-Vlaamse bedrijven

Bevraging West-Vlaamse bedrijven METHODOLOGIE  Onlinebevraging  Gericht aan de verantwoordelijke voor de opleidingen  Circa brieven en s verstuurd  ( )adressen uit Bel-first (Bureau van Dijk), Onderwijs Vlaanderen, Sociale Kaart, + alle gemeenten en OCMW’s aangeschreven  Online eerste week van juni - afgesloten eind juni  Advertentie rond enquête in ‘Ondernemers in West- Vlaanderen’ van VOKA, editie 12 juni 2009

Advertentie

Bevraging West-Vlaamse bedrijven RESPONS EN PROFIEL  563 ingevulde vragenlijsten Sterke correlatie

Bevraging West-Vlaamse bedrijven KENMERKEN ORGANISATIES

Bevraging West-Vlaamse bedrijven OPLEIDINGSBEHOEFTEN  Opleidingsbehoefte groter in non-profitorganisaties en organisaties met 50 of meer werknemers

Bevraging West-Vlaamse bedrijven WAAROM GEEN OPLEIDINGSBEHOEFTEN?

Bevraging West-Vlaamse bedrijven OPLEIDINGSBEHOEFTEN PER DOELGROEP  Relatief meer opleidingsbehoeften voor bedienden dan voor kaderleden en arbeiders

Bevraging West-Vlaamse bedrijven PRIORITAIRE OPLEIDINGSBEHOEFTEN (IN % VAN HET AANTAL RESPONDENTEN MET OPLEIDINGSBEHOEFTEN)

Bevraging West-Vlaamse bedrijven PRIORITAIRE OPLEIDINGSBEHOEFTEN  Prioritaire opleidingsbehoeften sterk verschillend per sector:  Industrie en bouw: techniek en technologie, milieu, veiligheid, kwaliteit en arbeidsgezondheid  Handel en horeca: aankoop, verkoop, marketing en externe communicatie  Commerciële diensten: informatica en computergebruik  Non-profit: Informatica, boekhouden, financiën, administratie en wetgeving, management  Per opleidingsmaterie werd ook gevraagd naar de specifieke opleidingen waaraan er behoefte is

Voorbeeld: opleidingen informatica, automatisering en computergebruik waaraan behoefte is

Bevraging West-Vlaamse bedrijven PRIORITAIRE OPLEIDINGSBEHOEFTEN  Minder dan 10% van de respondenten zal de opleidingsbehoefte volledig intern invullen.

Bevraging West-Vlaamse bedrijven WAAROM INTERNE OPLEIDINGEN?

Bevraging West-Vlaamse bedrijven EXTERNE OPLEIDINGSINSTANTIES – GEKEND?

2.a. Bevraging West-Vlaamse bedrijven EXTERNE OPLEIDINGS- INSTANTIES – IMAGO Goede reputatie Bereikbaarheid, Erkende opleidingen

Bevraging West-Vlaamse bedrijven WELKE OPLEIDINGSVERSTREKKER KIEST MEN?

Bevraging West-Vlaamse bedrijven WELK SOORT OPLEIDINGEN VERKIEST MEN?  Korte opleidingen, in een korte tijdsspanne, via contactonderwijs  Non-profit: binnen de werkuren (83,1%), overdag (85,5%)

Bevraging West-Vlaamse bedrijven INITIATIEFNEMER TOT HET VOLGEN VAN OPLEIDINGEN

Bevraging West-Vlaamse bedrijven HOE ZOEKT EEN WERKGEVER GESCHIKTE OPLEIDINGEN?

Bevraging West-Vlaamse bedrijven KENT EN GEBRUIKT MEN TEGEMOETKOMINGEN BIJ OPLEIDINGEN?

Bevraging West-Vlaamse bedrijven EFFECT HUIDIGE CRISIS OP OPLEIDINGEN  Een kwart van de organisaties voorziet minder opleidingen  Vooral het geval voor organisaties uit handel en horeca en kleinere organisaties

Bevraging West-Vlaamse bedrijven AFSTEMMING VRAAG EN AANBOD

 57 organisaties geven verbeterelementen op  Centrale website (8)  Meer opleidingen in eigen regio (en niet in Gent of Brussel, …)  Kostprijs opleidingen  Suggesties rond aanbod  Suggesties rond betere afstemming vraag en aanbod Bevraging West-Vlaamse bedrijven VERBETERACTIES

3. Participatie van individuen aan levenslang leren  Face-to-facebevraging West-Vlaamse bevolking  Doel:  Wie participeert aan levenslang leren, wie niet?  Waarom participeert men, waarom niet?  Bij wie volgt men opleidingen?  Hoe typeert men de opleidingsverstrekkers?  Gewenste kenmerken opleidingen?  Zie vragenlijst  West-Vlamingen tussen 25 en 64 jaar (volgens quota naar woonplaats, geslacht, leeftijd en opleidingsniveau)

3. Participatie van individuen aan levenslang leren  In samenwerking met  Katho (Hantal en Ipsoc)  VSPW Kortrijk  KULAK  Momenteel 127 studenten aan het enquêteren (78 studenten Hantal, 42 studenten IPSOC, 7 cursisten VSPW Kortrijk)  KULAK start in februari met 32 studenten  Nog 41 studenten nodig in tweede semester (februari 2010)

4. Vragen en verdere afspraken