Het keurslijf van de universiteit Door Sabine Van Huffel VAPL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Onze kernwaarden.
DEPARTEMENT WERK EN SOCIALE ECONOMIE Langer aan de slag met meer werkbaar werk? Enkele cijfers uit de werkbaarheidsmonitor van de SERV.
WWW’s van ECOOM-UGent Wie Wat Waar Wanneer Waarom Waarvoor
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
De deelnemers over 16 stellingen
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Combinatie werk en gezin
John Vaupell Justin van der Steen
Mobiliteit en Loopbaan
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
Do’s and Don’ts presentaties
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
FourstaR Reïntegratie
Vakmanschap is Meesterschap
H6 werken Paragraaf
Personeelsbeleid: de loopbaan aan de K.U.Leuven
Autisme en intelligentie
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Utrecht, 11 juni
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Hoe bid je vol verwachting? mogen en moeten Hoe bid je vol verwachting? mogen en moeten een worsteling.
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Doctoreren aan de Faculteit Diergeneeskunde nieuwe stijl (DS)
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
ADVENT 2014.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Visie op Duurzaamheid  .
De rol van de universiteit tegenover haar gemeenschap KUL emeritiforum op de KULAK Piet Vanden Abeele 25 maart 2004.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
GETUIGENISSEN ‘MANTELZORGVRIENDELIJKE MANAGERS’. Getuigenis 1 Uit de organisatiescan die we onze medewerkers begin 2014 lieten invullen, bleek dat er.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
LEERJAAR 1 SAW.  Wat wil ik gaan doen: A. Pedagogische werk > Kinderopvang (Niv 3 en 4) > Jeugdzorg (niv 4) B. Maatschappelijke zorg > Maatschappelijke.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Basiskennis LOB.
Welkom ik maak me sterk.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Annik Leyman – EWI-Focus - 12 Oktober 2010 Aantrekkelijkheid van Vlaanderen voor buitenlandse onderzoekers Annik Leyman (ECOOM-UGent) EWI-Focus 12 Oktober.
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Pitch: Tessa den Hartog Sollicitatie stage-vacature: Externe Communicatie CASA Klinieken.
Kinderarbeid door de eeuwen heen Tijd van burgers en stoommachines.
ESF-ondersteuning voor bedrijven
Meervoudige identiteiten & het onderwijs
DEPARTEMENT WERK EN SOCIALE ECONOMIE
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Inzetten van ervaringsdeskundigheid in armoede
Aan de slag met werkdruk: nieuwe plannen uit de sector
Transcript van de presentatie:

Het keurslijf van de universiteit Door Sabine Van Huffel VAPL

VAPL vergadering 24 november 2003 Waarom kiezen we voor de universiteit? Academische vrijheid u Eigen onderzoekslijn en/of onderwijslijn uittekenen u Persoonlijke missie, levenszending u Maatschappelijke verantwoordelijkheid: wereldverbeteraar Universitas u Interactie professoren, studenten, onderzoek Flexibiliteit u Flexibele werkuren u Combinatie werk – gezin Hoe meer we dit ervaren, hoe beter we ons voelen en presteren! ` `Tevreden werknemers werken beter’’ Deze drijfveer wordt aan banden gelegd…

VAPL vergadering 24 november 2003 Wijzigingen in beleidsvisie leggen onze vrijheid aan banden…(1) Hogere eisen aan het profiel van de prof (omwille van interne en externe druk) u Vroeger enkel onderzoek, dan onderzoek + onderwijs, dan onderzoek, onderwijs + dienstverlening, NU: onderzoek, onderwijs, dienstverlening + valorisatie (spinoff), TOEKOMST: ?? u Internationale ervaring weegt zwaarder door u ``éénkennig profiel’’: alle eisen verenigd in 1 persoon? Hogere eisen aan onderzoek ( KU Leuven aan de top ) u Kwaliteit moet beter: meer publicaties, topjournals u Onderzoeksgroep moet groter: center of excellence, financiering u Internationale uitstraling: EU, conferenties, buitenlandse verblijven Hogere eisen aan onderwijs u Kwaliteit moet beter: meer evaluaties, groter aanbod, internationalisering u Grotere en snellere hervormingen: semestersysteem, BaMa, associaties, begeleide zelfstudie u Binnenkort e-cursussen?

VAPL vergadering 24 november 2003 Wijzigingen in beleidsvisie leggen onze vrijheid aan banden… (2) Meer concurrentie doet de wachttijd op benoeming stijgen u Meer kandidaten, meer doctorandi u Postdoc periode wordt steeds langer u Anno 1980: vaste benoeming onmiddellijk na doctoraat u Anno 1985: vaste benoeming na 2 jaar postdoc u Anno 1990: vaste benoeming na 4 jaar postdoc u Anno 1995: vaste benoeming na 6 jaar postdoc u Anno 2000: vaste benoeming na 9 jaar postdoc u Anno ?? : levenslang postdoc?? Bovendien moet alles ``gemeten’’ worden: grotere administratieve overlast u onderzoek: IWETO, verslagen, vijfjaarplannen, …. u Onderwijs: DUO, JaDe, visitaties, … u Geen administratieve ondersteuning u Papers, briefwisseling, rapportering, … : werk van de prof u Boekhouding, SAP, …. : werk van de prof

VAPL vergadering 24 november 2003 … en dwingen ons in keurslijf te lopen (1) Toenemende werkdruk: 70 uren werkweek wordt de NORM Typische DAGINDELING in de week: hoelang vol te houden? 7h-8h15: opstaan, ontbijt, kinderen klaarmaken en naar school brengen 8h15-18h15: academisch werk 18h15-21h30: huishouden, schooltaken nakijken, rondrijden, …. 21h30-1h… : academisch werk u Gevaar voor stille roofbouw op gezin, gezondheid, levenskwaliteit u Studenten mogen niet meer dan 1800 uren per jaar belast worden: maar wie beschermt de prof wiens belasting geen grenzen kent??? Is een werkweek van 80 uren binnenkort de norm?

VAPL vergadering 24 november 2003 … en dwingen ons in keurslijf te lopen (2) Eénkennigheid: eenzelfde profiel voor elke onderzoeker u Wie als docent wil doorgroeien, moet KMO manager worden Administratieve overlast doet tevredenheid dalen: efficientie daalt Combinatie arbeid en gezin wordt moeilijk u Onaantrekkelijke loopbaan voor jongeren, zeker voor vrouwen u Buitenlandse verblijven: knelpunt voor tweeverdieners met gezin Keurslijf weegt zwaarder door voor vrouwen u ``In een gezin kan men niet allebei een volwaardige carrière uitbouwen’’

VAPL vergadering 24 november 2003 Wij pleiten voor … u Diversiteitsbeleid u Meer soepelheid in academische carrière, u Wetenschappelijke arbeid mag privé leven niet in de weg staan u Meer flexibele arbeidssystemen u Verlaging kwantitatieve prestatiedruk u Betere administratieve ondersteuning u Betere officiële erkenning van de postdocs (promotor) Wie biedt soelaas? u Deze eisen maken deel uit van het actieplan van het centrum gelijke kansenbeleid. Geef hen meer armslag u VAPL werkgroep Vrouw en Universiteit u De rector?? ``zonder voldoening in de persoonlijke levenssfeer, en zonder voldoende mogelijkheden om levens- en werksfeer met elkaar te verzoenen, is het ondenkbaar dat de werksfeer blijvend goede resultaten zou genereren’’, rector Oosterlinck in ``Gelijke kansenbeleid gedragen door de universiteit’’, Liber Memorialis, Bea Van Buggenhout ` `Tevreden werknemers werken beter’’ ` `Tevreden werknemers werken beter’’