Het keurslijf van de universiteit Door Sabine Van Huffel VAPL
VAPL vergadering 24 november 2003 Waarom kiezen we voor de universiteit? Academische vrijheid u Eigen onderzoekslijn en/of onderwijslijn uittekenen u Persoonlijke missie, levenszending u Maatschappelijke verantwoordelijkheid: wereldverbeteraar Universitas u Interactie professoren, studenten, onderzoek Flexibiliteit u Flexibele werkuren u Combinatie werk – gezin Hoe meer we dit ervaren, hoe beter we ons voelen en presteren! ` `Tevreden werknemers werken beter’’ Deze drijfveer wordt aan banden gelegd…
VAPL vergadering 24 november 2003 Wijzigingen in beleidsvisie leggen onze vrijheid aan banden…(1) Hogere eisen aan het profiel van de prof (omwille van interne en externe druk) u Vroeger enkel onderzoek, dan onderzoek + onderwijs, dan onderzoek, onderwijs + dienstverlening, NU: onderzoek, onderwijs, dienstverlening + valorisatie (spinoff), TOEKOMST: ?? u Internationale ervaring weegt zwaarder door u ``éénkennig profiel’’: alle eisen verenigd in 1 persoon? Hogere eisen aan onderzoek ( KU Leuven aan de top ) u Kwaliteit moet beter: meer publicaties, topjournals u Onderzoeksgroep moet groter: center of excellence, financiering u Internationale uitstraling: EU, conferenties, buitenlandse verblijven Hogere eisen aan onderwijs u Kwaliteit moet beter: meer evaluaties, groter aanbod, internationalisering u Grotere en snellere hervormingen: semestersysteem, BaMa, associaties, begeleide zelfstudie u Binnenkort e-cursussen?
VAPL vergadering 24 november 2003 Wijzigingen in beleidsvisie leggen onze vrijheid aan banden… (2) Meer concurrentie doet de wachttijd op benoeming stijgen u Meer kandidaten, meer doctorandi u Postdoc periode wordt steeds langer u Anno 1980: vaste benoeming onmiddellijk na doctoraat u Anno 1985: vaste benoeming na 2 jaar postdoc u Anno 1990: vaste benoeming na 4 jaar postdoc u Anno 1995: vaste benoeming na 6 jaar postdoc u Anno 2000: vaste benoeming na 9 jaar postdoc u Anno ?? : levenslang postdoc?? Bovendien moet alles ``gemeten’’ worden: grotere administratieve overlast u onderzoek: IWETO, verslagen, vijfjaarplannen, …. u Onderwijs: DUO, JaDe, visitaties, … u Geen administratieve ondersteuning u Papers, briefwisseling, rapportering, … : werk van de prof u Boekhouding, SAP, …. : werk van de prof
VAPL vergadering 24 november 2003 … en dwingen ons in keurslijf te lopen (1) Toenemende werkdruk: 70 uren werkweek wordt de NORM Typische DAGINDELING in de week: hoelang vol te houden? 7h-8h15: opstaan, ontbijt, kinderen klaarmaken en naar school brengen 8h15-18h15: academisch werk 18h15-21h30: huishouden, schooltaken nakijken, rondrijden, …. 21h30-1h… : academisch werk u Gevaar voor stille roofbouw op gezin, gezondheid, levenskwaliteit u Studenten mogen niet meer dan 1800 uren per jaar belast worden: maar wie beschermt de prof wiens belasting geen grenzen kent??? Is een werkweek van 80 uren binnenkort de norm?
VAPL vergadering 24 november 2003 … en dwingen ons in keurslijf te lopen (2) Eénkennigheid: eenzelfde profiel voor elke onderzoeker u Wie als docent wil doorgroeien, moet KMO manager worden Administratieve overlast doet tevredenheid dalen: efficientie daalt Combinatie arbeid en gezin wordt moeilijk u Onaantrekkelijke loopbaan voor jongeren, zeker voor vrouwen u Buitenlandse verblijven: knelpunt voor tweeverdieners met gezin Keurslijf weegt zwaarder door voor vrouwen u ``In een gezin kan men niet allebei een volwaardige carrière uitbouwen’’
VAPL vergadering 24 november 2003 Wij pleiten voor … u Diversiteitsbeleid u Meer soepelheid in academische carrière, u Wetenschappelijke arbeid mag privé leven niet in de weg staan u Meer flexibele arbeidssystemen u Verlaging kwantitatieve prestatiedruk u Betere administratieve ondersteuning u Betere officiële erkenning van de postdocs (promotor) Wie biedt soelaas? u Deze eisen maken deel uit van het actieplan van het centrum gelijke kansenbeleid. Geef hen meer armslag u VAPL werkgroep Vrouw en Universiteit u De rector?? ``zonder voldoening in de persoonlijke levenssfeer, en zonder voldoende mogelijkheden om levens- en werksfeer met elkaar te verzoenen, is het ondenkbaar dat de werksfeer blijvend goede resultaten zou genereren’’, rector Oosterlinck in ``Gelijke kansenbeleid gedragen door de universiteit’’, Liber Memorialis, Bea Van Buggenhout ` `Tevreden werknemers werken beter’’ ` `Tevreden werknemers werken beter’’