Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit
Programma Omschrijving: "Wat reist er met je mee"? Jouw aanwezigheid is ook een interventie. Je straalt voortdurend iets uit en je hebt invloed op mensen, simpelweg door er te zijn. Je leeft iets voor, geeft iets door. Maar wat? Ben jij je daarvan bewust? En hindert of helpt je dat dan in je professionele rol. Doel: Dat mensen zich bewust worden van hetgeen zij representeren en hoe zij dit bewust in kunnen zetten in hun professionele handelen. Programma: 1 kennismaken en afstemmen van verwachtingen 2 wat reist er met je mee: interactieve oefening waarbij we elkaars eerste en twee- de indrukken uittekenen en kijken naar de sociale impact ervan 3 wat reist er met je mee: welk deel helpt jou in je beroep en welk deel hindert? 4 hoe vergroten we de impact van onze aanwezigheid, hoe worden we meer pre- sent en aanwezigheid 5 hoe verbindt jij in je representatie de waarden en doelen waarvoor je leeft? hoe wordt jouw gedrag voorbeeldgedrag, een manier om anderen te beïnvloeden en mee te nemen in verandering; be the change you want to see in this world, hoe doe je dat 6 afronding
Je eerste indrukken
Voorstelrondje Waar moeten we het zeker over hebben? Welk woord triggerde jou toen je de tekst over de workshop las?
Maak de zin af: mijn grootste talent is …….
Wat staat er altijd “aan” bij jou? Wat doe je vanzelf, kijk je altijd naar, let je op?
Maak de zin af: als ik iets doe, dan doe ik het ….. (goed, snel, samen, open minded, met aandacht, enz.)
Zes logische niveaus & voorleven van waarden
Je tweede indrukken
Als je passie voor je vak /het onderwijs 100 was toen je er begon te werken, hoe hoog is dat cijfer dan nu?
Flowschema
Hoe communiceer je graag? Robuuste dialoog Resultaat Commitment verantwoordelijkheid
De 4 typen van Insights Robuuste dialoog Resultaat Commitment verantwoordelijkheid
De 4 typen van Insights Robuuste dialoog Resultaat Commitment verantwoordelijkheid
Je derde indrukken
Je derde indrukken: wat hindert en wat helpt in relatie tot jouw functie?
Hoe worden we meer present en aanwezig? Hoe maken we van onze aanwezigheid nog een meer een interventie?
Wat beweegt jou voort en wat maakt dat jij tot leven komt?
Waar sta je voor in het leven – welke waarden leef je voor – wat geef je iedere dag weer non- verbaal door aan anderen – wat drijft jou voort – wat is jouw kern – welke doelen ben je aan het realiseren – waar loopt jouw pad heen– wat geeft jou energie – hoe loopt jouw ontwikkeling tot nu toe – en wat is je volgende stap – hoe kom jij tot rust – en hoe versterk je dat – heb jij de regie en wat wil je daarmee?
Er is een toenemende wens om te weten wat je doet, waarom je het doet en waarvoor je het doet. ‘Ware professionals eisen van zichzelf dat ze de eigen prestaties continu verbeteren en streven ernaar de best mogelijke dienstverlening aan hun clie ̈ nten te bieden.’ (MaIster) Eigenlijk is transformatief leren nodig, en daarmee aandacht voor professionele identiteit en professionele frames. (IllerIs/MezIrow) ‘Between stimulus and response there is a space. In that space is our power to choose our response. In our response lies our growth and our freedom.’ (Frankl)