Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Advertisements

Een bericht speciaal voor jouw m’n
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Persoonlijk Leiderschap
Communicatie ouder-kind
Men vraagt zich af waarom …??
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
Discipelschap.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Ik wil graag dat mijn leven leuker wordt
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Johari venster & feedback
Oplossingsgericht coachen
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Ik hoop dat je dit terug stuurt
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Lieve vriend(in)!.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Levenslessen vriendschap
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
LIFO® en Omgaan met agressie Een specifieke toepassing Hans Fischer
Betrokkenheid op de werkvloer
Workshop stakeholdermanagement & Netwerkborrel 19 september 2013 Bereik de 18 e hole en vier het succes op de 19 e !
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Communicatie met ouders
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Je loopbaan in eigen handen ? Wie is AAN ZET ?
Volksuniversiteit Zwolle
Om soms eens dieper over na te denken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Men vraagt zich af waarom …
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Verschillende rollen en stijlen
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Kernwaarden Van persoonlijke waarden naar RVO.nl waarden
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Dagdeel 3 conflicthantering
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Nee Zeggen!.
Persoonlijk Leiderschap
Werken met plezier en goed presteren
5 valkuilen & Tips.
Leren leren door feedback
Duurzame inzetbaarheid in de praktijk
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Workshop Nive – 31 januari 2013 Miranda Keijser-van Gils

Wat een gezeur! 1 (Van Dale)...langdurig of telkens op een vervelende toon of lastige wijze over iets spreken, veelal om zich te beklagen...

Wat is waar? A.we lachen gemiddeld 10 tot 15 x per dag B.we lachen gemiddeld 300 tot 400 x per dag A.ouderen zeuren vaker dan jonge(re) mensen B.jonge(re) mensen zeuren vaker dan ouderen A.of je een optimist/pessimist bent wordt voor 25% genetisch bepaald B.of je een optimist/pessimist bent wordt voor 75% genetisch bepaald A.20% van de medewerkers is tevreden met z’n baas B.20% van de medewerkers is ontevreden met z’n baas A.gelukkige mensen hebben bescheiden ambities en verwachtingen B.gelukkige mensen geloven in ‘the sky is the limit’ 2

Gewend of verwend? 3

Consequenties van gezeur Verspilling van tijd en energie Verlies van ‘spirit’ en vertrouwen Vertrek van enthousiaste, constructieve collega’s Afname creativiteit en probleemoplossend vermogen Zeurders zijn letterlijk vaker ziek, hebben minder (diepgaande) sociale contacten, zijn minder succesvol en leven korter… 4

Zeuren is zinnig… 5

Pel je eigen ui af 6 Welk zeurgedrag vertoon ik? Wanneer? Is er een rode draad? Waar? Op ‘t werk? Thuis? Bij vrienden? Waar komt het vandaan? Waarom kies ik daarvoor? Wil ik er vanaf? Is dat echt zo? Wat houdt me tegen?

Zeuren en de baas 7 Zeurlogica en aangeleerde hulpeloosheid De bedoeling van de baas zijn, rolopvatting Zeuren over medewerkers die zeuren is ook zeuren… doe niet na, doe het voor Van de wortel en de stok, de keerzijde van dezelfde medaille Dienend leiderschap en dienend medewerkerschap Normen zijn nodig bij afwezigheid van waarden Leiderschap is het sturen van emoties in de juiste richting

Wat voor een baas ben jij? 8 Een zuurpruim? Controlefreak? Blij ei? Hoe ga jij om met gezeur? Met welke case/vraag ben je hier vandaag? Wat is je zeursetting? – Een enkeling die het stempel drukt? – Heel team? – Waarover wordt gezeurd? Jou? Beleid? Communicatie? Bezuinigingen? Alles? –…–…

Leiden of Lijden Zeuren is (grotendeels) een keuze Jouw last is jouw last De motor achter gedragsverandering is belang Leefbalans, fysieke en mentale gezondheid Sense of coherence – Begrijpelijk – Beïnvloedbaar – Betekenisvol 9

Cirkel van invloed vergroten 10 Wat is jouw last top 5?

Wilskracht Vermogen om iets te willen en die wil ook uit te voeren door het beheersen van: – Gedachten – Emoties – Impulsen – Prestaties Beperkte hoeveelheid Vraagt om focus Vraagt om realiteitszin Op de flow 11

Aanpakken! 12 1.Spiegel voorhouden 2.Urgentie 3.Op zoek naar het waarom 4.Alternatieven 5.Persoonlijke winst 6.Coachen 7.Conclusies trekken

Feedback & feedforward 13 Feedback = voeding terug geven om te leren – Tijdig, persoonlijk, gedrag i.p.v. persoon, specifiek, vanuit jezelf en zonder interpretatie – Gezondheid en vitaliteit van een sociaal systeem is een resultante van de zuiverheid van de feedback – Onbevooroordeeld bestaat niet Feedforward = voeding vooraf geven om te syncen – Toetsen van verwachtingen – Vooraf bespreken van consequenties en omstandigheden – Verbinding helpt autonomie

Uitsmijter Hoe ga jij morgen de eerste stap(pen) zetten om het gezeur de baas te worden? Wat ga je heel concreet doen? Wat en wie heb je daarbij nodig? Zijn er obstakels? Hoe overwin je die? 14

All(en)een 15 Je verbonden weten als zeurmedicijn…

Op naar de borrel Als je een regenboog wilt, moet je de regen erbij nemen! 16