JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
WORKSHOP MPG CONGRES ‘Herkennen signalen LVB’
Wat is het OCB? Het Orthopedagogisch Centrum Brabant is een instelling voor behandeling van jongeren met een licht verstandelijke beperking die gedragsproblemen.
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
TOTALE COMMUNICATIE.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Doel bijeenkomst: informeren en enthousiasmeren kansen aansluiting beleid centrumgemeenten bespreken.
Autismespectrumstoornissen
Dove en slechthorende kinderen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Autisme en intelligentie
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
juni Transitie jeugdzorg
Naschoolse Dagbehandeling:
Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling (Hulp aan Huis)
Begeleidingsplannen GGZ
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Autisme in de dagelijkse praktijk
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Oversteken van een T-kruispunt Doelen : - bespreken van eventuele alternatieven - belang en functie interpreteren en toepassen - steeds ‘recht’ oversteken.
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Verstandelijke beperking
Jij bent okay! Een competentietraining voor jongeren met LVB en hun ouders met psychische en/of verslavingsproblemen Ivon Riemersma Junior onderzoeker.
Artikel WIKI door Brecht Lottegier
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
Verstandelijke beperking
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Alice Hammink, MSc Dr. Ir. Carola Schrijvers 30 oktober 2012
17 november 2010 Een complex probleem Passende zorg voor verslaafde justitiabelen met co-morbide psychiatrische problematiek en een lichte verstandelijke.
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Woonzorgwijzer OTB/Platform31 Wooncongres 2015 Kees Leidelmeijer.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Tussen wal en schip 2 februari Wie is De Lichtenvoorde? De Lichtenvoorde ondersteunt en begeleidt mensen met een lichte, matige of ernstige verstandelijke.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Divisie Kind & Jeugd Amerpoort Werkgebied: provincies Utrecht, Flevoland en in ‘t Gooi.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Overheveling AWBZ naar WMO. Wat omvat deze overheveling? Begeleiding Dagbesteding Inloop Logeren Kinderdagcentra zonder behandeling Vervoer.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
Ingewikkelde puzzels Een lichte verstandelijke beperking en woonoverlast ??? LVB ???
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Tussen wal en schip 2 februari 2016.
Doelen behalen met activiteiten
Zorgvragers in de gehandicaptenzorg
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg
Kenniskring jobcoaching SBCM
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Transcript van de presentatie:

JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits

● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode, …..

LVB ● kinderen en jongeren met IQ tussen 50 – 85 ● kinderen en jongeren met bijkomende problemen

JP Heije - getallen ● 30 miljoen euro ● 850 jongeren ● 40 jongeren op wachtlijst

Terreinvoorziening in Oosterbeek? ● Ambulante begeleiding ● Ambulante behandeling ● Intensieve orthopedagogische gezinsondersteuning ● Dagbesteding ● Logeren ● Vakantie ● Naschoolse Dagbehandeling

En daarnaast ● Individuele woonruimten in ……. ● Trainingshuizen in …… ● Woonhuizen in …. ● En een terrein in Oosterbeek

+ 5 ass J.P. Heije-populatie Intelligentie /55 licht verstandelijk gehandicapt / LVB Normaal begaafd Matig verstandelijk gehandicapt IQ Debilitas Mentis Debiel Moeilijk lerend (MLK) Geestelijk gehandicapt Licht verstandelijk gehandicapt (LVG) Licht verstandelijke beperking (LVB) Termen en begrippen in onze zorg 100 gemiddeld JPH

Testresultaten WISC III

WISC-III profiel

Licht verstandelijk handicap met meervoudige problematiek, een complex van factoren + bijkomende problematiekkomen tot uiting in: LEERPROBLEMEN PSYCHIATRISCHE PROBLEMEN MEDISCH-ORGANISCHE PROBLEMEN PROBLEMEN IN GEZIN / SOCIALE CONTEXT ERNSTIGE INTERNALISERENDE EN EXTERNALISERENDE GEDRAGS- PROBLEMEN LVB-specifieke kenmerken : INTELLIGENTIE IQ BEPERKT SOCIAAL AANPASSINGS- VERMOGEN BEPERKT SOCIAAL AANPASSINGS- VERMOGEN 3 tot 4 keer grotere kans

Beperkingen in het sociaal aanpassingsvermogen kunnen voorkomen binnen de gebieden: ● Communicatie / verbale en non-verbale vaardigheden ● Zelfverzorging / zorg voor eigen omgeving ● Vaardigheden om zelfstandig of in een gezin te wonen ● Sociale en relationele vaardigheden ● Gebruik maken van gemeenschapsvoorzieningen / maatschappelijk functioneren ● Zelfstandig beslissingen nemen / zelfsturende vaardigheden ● Gezondheid en zorg voor eigen veiligheid ● Functionele intellectuele / schoolse vaardigheden ● Vrijetijdsbesteding / ontspanning ● Werken / arbeid

Beperkingen in het sociaal aanpassingsvermogen Communicatie/ verbale en non-verbale vaardigheden  kan zaken moeizaam onder woorden brengen en benoemen  praat in onvolledige zinnen  begrijpt de non-verbale informatie niet/onvoldoende  heeft een beperkte woordenschat  gebruikt taal ‘zonder inhoud’  mist de kern van een verhaal  begrijpt grapjes vaak niet  vertelt van de hak op de tak, associatief  praat alleen over zaken die hem/haar bezighoudt  sluit niet aan bij gespreksonderwerp of vat zaken letterlijk op / te concreet  leert weinig van herhaling

LVB factoren ● …..

Hoe werken wij ● Bespreken “hulpvraag” ● Rekening houden met leeftijd, school, sociaal netwerk ● Behandelplan  evaluatie  behandelplan

● Naschoolse Dagbehandeling ● Maatschappelijk Werk ● IOG ● …..

● IWIB ● Afspraak met coöperaties ● Ambulante begeleiding

Aanbevelingen …. ● Nu al problemen …… ●  logeren ●  vakantie ● Ook met? ●  ambulante begeleiding ●  dagbesteding LVB

Aanbevelingen.. ● Omkeren van de keten! ● Preventief ● Snel beginnen, voordat problematiek escaleert ● Realiseren van een samenhangend aanbod

Aanbevelingen …. ● Zorg naar kind! ● Uitgangspunt is om niet het kind uit de EIGEN context te exporteren, maar om de zorg te importeren naar de leefomgeving van het kind ● Stelling is niet dat dit altijd kan, in sommige gevallen kan de aard dusdanig zijn dat een vorm van opname niet te vermijden is