Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Fred Beumer.
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
5 februari 2014.
Leerroutes maken gericht op uitstroom
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Flipping the classroom
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Wat hebben we geleerd (1)? Pantar: verantwoordelijkheid bij werkleiding neerliggen, samen delen, je hoeft niet alles zelf te doen als opleider. Zorgpunt:
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Welkom.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
My presentation of learning
CBE: Centra voor Basiseducatie
Workshop Onderzoeksontwerp
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Kennisdelen - 7 februari 2013
Titelpagina.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Informatie- avond groep 6
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Functiegerichte leerroutes
14 november SBCM Opleidingen- & Leermiddelendag 2 juli 2014 Antropia - Driebergen 2 juli 2014 #SBCM.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Windows start Uw docenten zijn: Peter Blansjaar Theo van der Poel.
Waar kom ik vandaan? Open project 2010.
Bijeenkomst September 2015
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
D E VOORBEREIDING Opzet gemaakt voor de implementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Kenmerk: 24 juni Kenmerk: 24 juni Marian Kat-de Jong Kenmerk: 24 juni Spelling op bestelling Gebruik van Hogeschooltaal in de Helpdesk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Reken je (niet) rijk.
Snappet.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Kantelen in Rotterdam Experimenteerzone 5 VWO Kunstaanbod
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen

Onderzoeksopzet Literatuuronderzoek Analyse gebruikersgegevens Interviews

Literatuuronderzoek Kenmerken van zwakke leerders Hebben vaak meer moeite met basale verwerkingsprocessen waardoor er minder vrije ruimte in het werkgeheugen is om nieuwe informatie te verwerken en te integreren in al bestaande kennis Kenmerken van e-learning – Interactief – Zowel visuele als auditieve stimuli Geschikt voor SW-medewerkers? Ja! Zeker in combinatie met blended learning

Gebruikersgegevens Top 10 programma’s 2015 Meeste deelnemersMeeste bezoekers 1Klik & Tik. De basisTaalgids 2Handige HermanKlik & Tik. De basis 3Oefen LingoKlik & Tik. Het internet op 4Aan de slagWPO Interactief (leerroute) 5Lees en Schrijf! AlgemeenKlik & Tik. Samen op ‘t web 6Lees en Schrijf! Geld en rekenenLees en Schrijf! Taal op je werk 7ffRekenenTaalklas.nl (1-12) 8 Lees en Schrijf! Geld en rekenen 9PC-vaardigffRekenen 10Lees en Schrijf! Extra oefeningenLees en Schrijf! Uit en thuis Tabel 1. Programma statistieken (bron: ETV.nl)

Interviews 15 SW-bedrijven, 19 geïnterviewden 4 thema’s – Inzet van de WERK-portal – Algemene opinie binnen het bedrijf en van de geïnterviewden persoonlijk – Voortgang bij gebruikers – De Lees & Schrijf! programma’s

Resultaten: Inzet Gemiddeld 1.5 uur per week, weinig thuisgebruik Individueel werken (8) of gecombineerd met klassikaal werken (5) Groepsroutes (4), individuele routes (8) of geen routes (2) Bestaande of aangepaste route (7), zelf samengestelde route (4) Taal (11), rekenen (9), PC (8), werk (3) Populaire programma’s: ffRekenen; Klik & Tik; Lees en Schrijf!; Oefen Lingo; PC-vaardig; Taalgids; Taalklas.nl

Resultaten: Opinies Positieve punten Herkenbaarheid van onderwerpen Aansluiting bij het niveau van gebruikers Groot aanbod aan programma’s Gebruiksvriendelijkheid Ondersteuning van filmpjes en animaties Laagdrempeligheid Duidelijke uitleg Verbeterpunten Technische problemen Gebruiksvriendelijkheid voor docenten Consistentie tussen programma’s Meer praktische of toegepaste oefeningen Communicatieplatform voor docenten Vraag naar meer of andere programma’s

Resultaten: Voortgang (1) Over het algemeen wordt vooruitgang waargenomen (13/15) Vooruitgang is niet altijd direct te zien Geen concrete metingen VaardighedenAantal bedrijven dat vaardigheid oefent Aantal bedrijven dat voortgang rapporteert Taal117 Rekenen96 Computer88 Werk32 Sociaal31 Tabel 2. Voortgang rapportage

Resultaten: Voortgang (2) Niet alleen vaardigheden gaan vooruit Portal kan ook bijdragen aan verbetering in gevoel van eigenwaarde (11) en zelfredzaamheid (9) en het vinden of behouden van een baan (8) Maar: de WERK-portal is niet de enige tool die ingezet wordt binnen SW-bedrijven en dus niet als enige verantwoordelijk voor vooruitgang

Resultaten: Lees & Schrijf! Zowel voor Nederlandssprekende gebruikers als anderstaligen geschikt Wordt ingezet om taalvaardigheid te oefenen of vanwege het onderwerp van een oefening Als mensen op het goede niveau werken zijn de programma’s uitdagend en motiverend Maar 1.5 uur per week is te weinig om een taal goed te kunnen leren

Conclusies E-learning en de portal worden breed ingezet Over het algemeen zeer positief oordeel Focus op basisvaardigheden Werknemersvaardigheid blijft achter Voornaamste punten – Goede aansluiting bij de doelgroep – Technische problemen moeten opgelost worden – Breed aanbod – Mogelijkheid tot groei Alle adviezen zijn doorgegeven aan SBCM

Vragen? Saskia Verstegen