Informatieavond groep 4 8 september 2015. Van harte welkom Opzet van de avond: Kort overzicht van de vakken Zaken van algemene aard Stellen van vragen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieavond groep 4 5 september 2013
Advertisements

Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Welkom op de informatie-avond voor groep 6
Informatieavond groep H5/6
Informatieavond groep
Welkom in groep 6.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Voorlichtingsavond groep 3
Informatieavond groep 7b
Informatie avond 18 september 2013
Welkom in groep 3b.
Infoavond groep 4.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Informatieavond groep 3
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Op de informatieavond van groep 6
Informatieavond groep 4
Onderwerpen van deze avond
Op de informatie avond van groep 5 en 6
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond groep
Informatieavond groep 6 Welkom ! Leerkracht: Juf Saskia: ma di wo om de week Juf Ineke: wo om de week, do vrij.
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Welkom in groep 4b informatieavond ‘15-’16
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Welkom op de informatieavond van groep 6a. Wat komt aan de orde? Voorstellen Praktische zaken Werken in de klas Kennismakingsgesprekken en spreekuur Sociaal-emotionele.
Basisschool Op De Horst
Informatie avond groep 3 14 september 2015.
Welkom! Informatieavond september en januari schooljaar Groep 3
Basisschool Op De Horst
Welkom op de informatieavond van groep 4
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Welkom op de informatie avond van groep 5/6
Informatie avond 1 september 2015.
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Welkom in groep 5. In groep 5 is veel nieuw voor de kinderen.
Welkom op de informatieavond van groep 6. Daniëlle Hendrix - Heuts Maandag, dinsdag, donderdag in groep 6. Op woensdag is juf Esther Honings er Op vrijdag.
WELKOM bij de informatie-avond van groep 5.
Groep 5/6 René Hellingman
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Welkom bij de informatieavond van groep 7!. Dit zijn wij!
Welkom in groep 3. Programma van vanavond  Leerkrachten van groep 3.  Nieuw in groep 3.  Praktische zaken.  Afspraken in groep 3.  De methoden. 
Welkom in groep 5 Welkom in groep 5 Juf Henriëtte Juf Adriënne Maud – Nikki – Luuk – Mahdi – Mike – Nick – Maria – Femke – Stefan – Pleun – Fenella – Ryan.
Welkom bij de info-avond van groep 6. Agenda Voorstellen Toelichting vakken Leerlingenzorg Algemene zaken.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Informatieavond groep 6, Gemaakt door: Christine Vogels Connie Deiss Yvette Mansveld.
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Rens Ronde Welkom bij de ouder informatie avond Groep 5 Tim van Asten.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Welkom op het info- halfuurtje van groep 4. Deze avond:  Rekenen  Taal  Lezen  Schrijven  Andere vakken  Zorg  Zending  Diverse  Vragen  Afsluiting.
Informatieavond Algemene informatie Rondje voorstellen: Tamara: maandag, dinsdag, woensdag, vrijdag Peter: donderdag * Digiduif Informatie.
Informatie avond Groep 5-6 Basisschool Sint Jozef Noordhoek.
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
Informatieavond groep 3. Welkom Voorstellen Methodes Manier van werken Algemene zaken Groep specifiek PBS Activiteiten Tot slot.
Welkom! Informatieavond september en 17 januari schooljaar Groep 3.
Informatiemiddag groep 5
Informatieavond groep 4
Informatieavond groep 4
Groep
Informatieavond groep 4K
Welkom Groep 3I.
Welkom in groep 4!.
Welkom in groep.
Welkom in groep 6/7!.
Welkom in groep 4.
Transcript van de presentatie:

Informatieavond groep 4 8 september 2015

Van harte welkom Opzet van de avond: Kort overzicht van de vakken Zaken van algemene aard Stellen van vragen Rondkijken

Het rooster van groep 4 Maandag vrij lezen/ralfi lezen – estafette lezen – 09.30kring – rekenen – 11.00taal – spelling muziek – eten en buiten spelen – 13.00schrijven – 14.30zwemmen

Vanaf dit schooljaar komen de kinderen zelf vanaf 8.20 naar binnen. Technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen wordt gegeven op drie niveaus. Leerkrachten maken een didactisch groepsoverzicht waarop de niveaus van behoeften van kinderen uitgebreid omschreven worden. Vanuit daar wordt per vak een groepsplan opgesteld.

Didactisch groepsoverzicht Vakgebied Technisch lezen Periode Leerkracht Naam leerlingToetsgegevens (ParnasSys) Hoe werkt het kind? Signaal Geen basis- aanbod Onderwijsbehoeften Mutaties + waarom? Meting 1 E6 Meting 2 M7 Meting 3 Vloeiend en vlot AVI DMT Leestempo AVI DMT Leestempo Woorden score Observaties en gesprekken geven input DoelAanpak

Didactisch groepsplan Groep: Datum:Vakgebied:Materialen: Leerkracht: Periode:Methode: Groep/namenWat wil ik bereiken? Doel?Inhoud. Wat? Aanpak/methodiek Hoe? Organisatie Op rooster Evaluatie Basisaanbod Aanpak 2 Subgroep 1 (namen) Aanpak 1 Subgroep 2 (namen) Aanpak 3 Leerling x

Thematisch werken zoals vorig jaar is opgestart krijgt dit jaar een vervolg. Voor groep 4 start dit pas na de kerstvakantie. De eerste helft van het school jaar gaat groep 4 op maandag middag zwemmen. De kinderen hebben dan gym alleen op donderdag. Later in het schooljaar, als de zwemles gestopt is, ook op vrijdag. Zelfstandig werk is twee keer per week ingepland, dan heeft de leerkracht de mogelijkheid om te werken met de handelingsplannen. Juf Linda werkt op maandag, dinsdag en woensdag in de groep, Juf Brigit werkt op donderdag en vrijdag.

Donderdagmiddag De groepen 3,4 en 5 geclusterd gym en crea.

Werken in een thema In teams van 6 leerlingen wordt gewerkt aan een taakkaart. Opdrachten zijn voor tweetallen, soms drietallen, soms individueel. In de teams zitten leerlingen van groep 3, 4 en 5. Vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuurkunde vormen de basis voor de projecten. We werken niet meer met deze methodes. Taakkaarten zijn gekoppeld aan kerndoelen.

Taal Vanaf vorig schooljaar werken we met de nieuwe Taalactief. De methode kent de leerlijnen taal, spelling en woordenschat. Vooral woordenschat onderwijs zal het komende jaar extra aandacht krijgen.

Wereld in getallen In groep 4 wordt een begin gemaakt met de tafeltjes. Groep 4 verkent de getallen tot en met 100 : optellen, aftrekken,  Handig rekenen  Hoofdrekenen  Project taken Het bijbehorend computerprogramma wordt hierbij ingezet. Ook wordt er gebruikt gemaakt van het zgn. pluswerkboek en het bijwerkboek.

Schrijven Groep 4 gaat verder met de leerlijn pennenstreken. De kinderen schrijven met potlood, waarbij gelet wordt op zithouding en penhantering. Er zullen motorische oefeningen ingezet worden en diverse schrijfopdrachten naast het bekende schrijfschrift.

Lezen Technisch lezen → Estafette Begrijpend en studerend lezen → Goed gelezen

Technisch lezen met 4 hoofddoelen:  Nauwkeurig, correct lezen  Op natuurlijke toon lezen  Duidelijk en vloeiend lezen  In het juiste tempo, vlot lezen Minder vlotte lezers krijgen meer instructie. Begrijpend en studerend lezen: De methode bestaat uit 6 blokken van 5 instructielessen uit het leerlingenboek de zgn. boekles en 4 verwerkingslessen uit de kaartenbak de zgn. bakles. De baklessen zijn er op drie niveaus zodat er gedifferentieerd gewerkt kan worden. Er wordt gewerkt met een consequente opbouw →stappenmodel, waardoor de leerlingen goed en gestructureerd leren omgaan met teksten: hoe vind je weetjes, de volgorde, lijstjes maken, wat is de hoofdgedachte ? Etc. Verder wordt er ook gewerkt met nieuwsbegrip.

Leerlingen zorg IB: Marian van Hulten LVS: Cito eind januari / begin juni Van individuele handelingsplannen naar groepsplannen voor rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen Parnassys: administratieprogramma Soc.volgsysteem: Zien

Sociaal volgsysteem zien: Soc.volgsysteem: Zien Zien helpt leerkrachten om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen systematisch in kaart te brengen en hoe er vervolgens naar te handelen. Twee keer per jaar door leerkrachten in te vullen. De zeven dimensies: 1.Welbevinden (komt opgewekt ontspannen over, gaat graag naar school ) 2.Betrokkenheid ( heeft plezier in school en toont belangstelling) Sociale vaardigheden: 3. Sociaal initiatief: stapt uit eigen beweging op anderen af 4. Impulsbeheersing : praat niet voor zijn beurt, houdt zich aan de regels Sociale autonomie: zegt wat het ergens van vindt, regelt eigen zaken 6. Sociale flexibiliteit: sluit makkelijk een compromis 7. Inlevingsvermogen: luistert met aandacht, toont belangstelling

Creatieve vakken  Muziek Moet je doen  Tekenen en handvaardigheid wordt gekoppeld aan de thema’s op dinsdag en donderdag middag.

Algemene zaken  Aandacht voor lezen en ‘tafeltjes’ in de thuissituatie.  Klassenbeurt.  Klassenregels en schoolregels.  Werk afmaken & huiswerk.  Materialen van thuis.  Goede samenwerking tussen ouders en school., korte lijntjes  Klassenouders.  Luizenouders  Hulpouders, zwemmen  Verkeersveiligheid

Tussendoortje

Vragen/opmerkingen