Samenwerken aan de G-Cloud Frank Robben www.frankrobben.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
Advertisements

Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Tauw naar het nieuwe werken
met vallen en opstaan naar een mid-office
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Windows Server 2012 Optimaliseer uw IT. Ready for the Future.
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
De kracht van MySolution
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
Cloud Economics in Education
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
Utility Business Infrastructure
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
27 januari 2011.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Cloud / hosted citrix / virtualisatie
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Technische Architectuur
Coherent, efficiënt en toekomstgericht ICT beleid
What’s in the cloud for testing de mogelijkheden voor het testvak 12 mei 2010.
/ MAXIMAAL DRIE WOORDEN 0 For internal use GETRONICS / KPN acquisitie en samenwerking Roelof Mulder BUSINESS UNIT DIRECTOR GETRONICS ICS 6 APRIL 2010.
©2010 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice 1 Dick van Gaalen Program Manager.
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Van data naar kennis. Customer Case – Robeco Forms naar Apex Migratie.
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Fedict Identity Authentication & Authorisation Informatievergadering M1016 – OPEN OFFERTEAANVRAAG VOOR DIENSTEN E-GOVERNMENT FEDICT PLATFORM.
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
Pragmatisch meebouwen aan de hybride government community cloud Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
OUTSOURCING HOSTING & TECHNISCH BEHEER SESSION November 2015.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Bouwstenen voor de G-Cloud Datacenters in de Belgische overheid Frank Robben
Werkgroep Cost Management Nationale GSE Conferentie 13 oktober 2011.
Samenwerken aan de G-Cloud Frank Robben
@FrRobben Onafhankelijk functioneel beheer van.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
We Support Your Success!.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
WirelessCity Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
IT that makes business easy
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Elektronische kennisgeving van geboorte
SLTN Inter Access ontzorgt ICT
The Hybrid Workspace Gino van Essen Technical Consultant.
The Hybrid Workspace Commercial Value Proposition
2tCloud Connectivity propositie
Digitale transformatie is de sleutel tot een nog succesvollere samenwerking Sven Eijck, 14 november 2017.
Office 365 Cloud Computing SaaS
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
Inleiding tot G-Cloud.
Business case Enterprise Service Bus
Bouwstenen voor de G-Cloud Datacenters in de Belgische overheid
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Gemeente Nieuwkoop - Bechtle
Coherent, efficiënt en toekomstgericht IT beleid
Inleiding tot G-Cloud.
Opslag documenten in Office 365
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
De NWOW, de OISZ engageren zich !
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

Samenwerken aan de G-Cloud Frank Robben

Agenda Context en basisprincipes Wat is G-Cloud? Voordelen en succesfactoren van de G-Cloud Organisatie – Governance – Financieel – Human resources – Veiligheid Overzicht van de G-Cloud-projecten 2

Basisprincipes 3 Maximaal synergie op vlakken waar dit mogelijk is en tot efficiëntiewinsten en/of bezuinigingen leidt met behoud of verbetering van kwaliteit van dienstverlening aan klant Op synergiedomeinen geen meervoudig aanbod binnen federale overheid, en toewijzing aan degene die dit het best als gemeenschappelijke dienst kan aanbieden Synergie op basis van resultaatgerichtheid, verantwoordelijkheidszin en vertrouwen

Wat is G-Cloud? Programma met synergieprojecten Synergie voor zowel bestaande als nieuwe diensten Voor de overheid Beheerd door de overheid In samenwerking met de privésector 4

Wat is G-Cloud? Gemeenschappelijk overheids-ICT-platform – Huidige focus: federale overheid (FODs, PODs, OISZ, IONs) – Uitbreidbaar naar andere geïnteresseerde overheden Hybride community cloud model – beroep op publieke cloud waar mogelijk – private community cloud vanuit datacenters in beheer van de overheid – operationele uitvoering met een ruim beroep op privésector 5

Synergie G-Cloud-"producten" 6 Procurement Services Projecten Kennis & Expertise Samenwerking  Efficiëntie  Kwaliteit  Kost 

7 Harde infrastructuur Computing | Network | Storage Zachte infrastructuur Virtualisatie | Security| Mail| VoIP | … Toepassingsplatform Open Source | IBM | Microsoft| Oracle | SAS | … Businesstoepassingen Core business (aangiften, businessprocessen, …) Standaardcomponenten en -toepassingen Website | Toegangsbeheer | Vertaaltool | … Delen Focus Delen

Wat is G-Cloud? As a Service – ICT als dienstverlening – eigen apparatuur en software -> dienstverlener – Software as a Service – Platform as a Service – Infrastructure as a Service – Fysieke infrastructuur – Gedeelde, gevirtualiseerde fysieke infrastructuur 8

As a service : kernprincipes Zelfbediening : de dienstverlening is volledig geïndustrialiseerd en geautomatiseerd Beschikbaarheid : de dienstverlening kan onmiddellijk starten Schaalbaar en elastisch : de gebruikte capaciteit kan flexibel toenemen en afnemen per klant Gedeeld: meerdere gebruikers voor schaaleffecten Consumptiegebaseerde aanrekening: op basis van reëel gebruik (maar met cost sharing van gehele platform) Laagdrempelige instap: onderliggende complexiteit wordt transparant gemaakt voor de gebruiker Heterogeniteit en flexibiliteit Incrementele, exploratieve, iteratieve aanpak 9

Waarom G-Cloud? Schaalvoordeel creëren: kostenefficiënt en hogere kwaliteit/beschikbaarheid Respect voor vertrouwelijkheid en bescherming van gegevens Meer focus op business & flexibiliteit om dit te realiseren Groter gewicht naar leveranciers toe Mutualisatie van kennis en resources Technologische vernieuwing sneller beschikbaar voor iedereen 10

Opportuniteiten en uitdagingen 11 Uitdagingen Veiligheid Vertrouwelijkheid Continuïteit Kennis Strategische controle Opportuniteiten Flexibiliteit Kwaliteit Schaalvoordeel Self-service Samenwerking Kostenbeheersing

Succesfactoren van de G-Cloud Efficiëntie Gepaste beveiliging (risico ↘) Optimale samenwerking en vertrouwen tussen instellingen Differentiatie van aanbod: geen “one size fits all” maar ook geen “maatwerk” per klant Capacity management Gefaseerde aanpak, geen « big bang » Degelijke dienstverlening: service / SLA 12

Businesstoepassingen Harde infrastructuur Zachte infrastructuur Platform Standaardcomponenten en -toepassingen Consolidation datacenter LAN/WAN ComputeNetwork Storage Database Middleware Communication BI BabelFed Translation ITSM Service desk WCM Websites UCC VoiP, Mail,... IAP Firewalls proxy,... BackupArchiving ShaD Directory Architectuur G-Cloud-projecten VoorbereidingBeschikbaarBezig 13 Green Open Source Yellow Microsoft Blue IBM Red Oracle SAS

G-Cloud en privésector 14 G-Cloud ≠ ICT insourcing Overheidsopdrachten vertaaltool, Converged Infrastructure, Unified Communications, netwerkbeveiliging, opslagsystemen, back-up... Overleg met de sector voor bepaalde specifieke platformen IBM, Microsoft, Oracle, SAS...

3 Colleges (FODs, OISZ, ION) SIT (ICT-managers van FODs, OISZ, ION) Service owners Organisatie van de G-Cloud Regering G-Cloud Strategic Board G-Cloud Operational & Program Board FODs/PODs (Horizontale FOD, FOD FIN, Belnet, …) OISZ/ION (KSZ,...) Vereniging van FODs/PODs/I ON Privé-ICT- firma’s o.l.v. FOD/OISZ/... 15

Rol van « G-Cloud Strategic Board » bepaalt de visie legt de prioriteiten vast waakt erover dat elke G-Clouddienst wordt aangeboden door een Service Owner die over de nodige competenties beschikt volgt de services op (beschikbaarheid, performantie, capaciteit) (SLA) zorgt voor een geschikt kostentoerekeningsmethode volgt het programmamanagement op ("projecten) bewaakt het algemeen beleid rond de manier waarop de operaties moeten worden voorgesteld levert input voor het ICT-beleid van de Regering voert het ICT-beleid uit en rapporteert aan de Regering de leden rapporteren aan het College waarin ze zetelen 16

Rol van de « G-Cloud Operational & Program Board » -levert de nodige input aan de Strategic Board -werkt de daar vastgelegde prioriteiten uit met respect van de SLA's -doet voorstellen tot toewijzing van de G-Cloud-diensten aan een "Service Owner" -bepaalt de kenmerken, de architectuur en de veiligheid van de geleverde diensten -beheert de dienstencataloog -bepaalt de kalender van de lastenboeken -voert het programmamanagement uit -staat in voor het omkaderend HR-beheer van de medewerkers die werken voor de verschillende G-Cloud- diensten -brengt verslag uit aan de collega's in de SIT (IT-directeurs) 17

G-Cloud - Financieel Kosten G-Clouddiensten – ten laste van instelling die dienst aanbiedt – of verdeeld over de afnemers van deze diensten Kostefficiënte diensten G-Cloud ten opzichte van eigen implementaties (TCO - Total Cost of Ownership) – moeilijke oefening om volledige TCO in kaart te brengen Zoveel mogelijk « pay-for-use » 18

G-Cloud - Human resources medewerkers met IT-profiel binnen federale overheid War-for-talent & omgekeerde leeftijdspiramide Kostendelende organisatie Impact op ICT-medewerkers: verschuiving van “bandwerk” naar innovatieve oplossingen Huidige realisatie van de projecten aan de hand van Tiger Teams, dit zijn virtuele teams bestaande uit experten van verschillende instellingen

G-Cloud - Security & policies Cruciale elementen van de G-Cloud – mutualisatie van de diensten – afdekken risico's niet gericht op specifieke use cases (bv. Staatsveiligheid) Security framework conform aan de standaarden G-Cloud-project veiligheidsvereisten 20

Realisatie van projecten 21 Identificatie concrete behoefte van een instelling  is mutualisatie mogelijk ? Peilen naar interesse bij CIO's Samenstelling cross-institutionele projectgroep – definitie van de scope – werkwijze – kosten/baten Realisatie van het project – bestek – eigen ontwikkeling – of beide ! Rekening houden met project -> service

Gedeeld procurement Samenwerking rond overheidsopdrachten – juridisch: clausule m.b.t. opdrachtencentrale – know-how: gespecialiseerde ICT-aankoop – eenvoud: mindere administratieve last voor privésector en overheid – snellere aankopen mogelijk maken en vermijden van dubbele lastenboekprocedures – volume-kortingen op prijzen Softwarelicenties – onderhandelingen met leveranciers – uitwisseling van ongebruikte licenties 22

stand van zaken 23

24

25

Preparation Realization Service 26 Backup as a Service (BaaS) Commvault-basedWave 1: 06/2016 Wave 2: 09/2016 (to confirm) Wave 3: (to confirm) Internet Access Protection (IAP) Ready for customer migration projects Infrastructure as a Service – Compute (IaaS) Housing as a Service Hypervisor as a Service Virtual Machine as a Service vmWare-based (cf CAAMI) Converged-based Based on Smals offering Q (to confirm) OpenStack-basedWave 1: 03/2016 Wave 2: 06/2016 Infrastructure as a Service - Storage (STaaS) HP 3PAR-based (cf RIZIV) Lastenboek Storage (18/03/2016)12/2016 (to confirm) Exploration of CINDER/CEPHQ (to confirm) 02/2016

Preparation Realization Service Platform as a Service – Yellowshift (PaaS-YS) Yellowshift PaaS(to confirm) Unified Communication & Collaboration (UCCaaS) Wave 1: Communication (IPTEL/CONT) Wave 2: Wave 2: Q (to confirm) Wave 3 : Document ManagementWave 3: Document Management (to confirm) Wave 4: Mobile Devices (to confirm) Platform as a Service – Blueshift (PaaS-BS) Blueshift PaaS(to confirm) Platform as a Service – Greenshift (PaaS-GS) Docker-based Gear-based (cf Smals-VAS) Wave 1: 02/2016 Wave 2: 04/2016 Wave 3: 06/ /2016

Preparation Realization Service Archiving as a Service AaaS Q1/2017 (Pilote ONSS) Q2/2017 (As A Service) Business Intelligence & Analytics PaaS (BIaaS) (to confirm) SAS Shared DEV06/2016 (to confirm) Bigdata Analytics Platform(to confirm) Competence Center Enterprise Service Bus Lastenboek ESB Lastenboek 2017 LAN/WAN Belnet Service Belnet/FOD FIN(to confirm) Loonmotor OISZ 15/02/2016Loonmotor Fase 1 15/02/2017Loonmotor Fase 2 NO UPDATE RECEIVED 02/2016

Preparation Realization Service IT Service Management (ITSM) Lastenboek (ServiceNow) 03/2016Wave 1 (Incident/CMDB/SL Mgt) 08/2016Wave 2 (Knowledge/Change/Problem Mgt) 08/2016Wave 2bis (Front Office RSZ – Support Request Mgt)) Sharepoint as a Service (SPaaS) 09/2016 (to confirm) (to confirm) SPaaS Integration (eID,...)(to confirm) SPaaS Collaboration/Publication SPaaS Development Shad Claims-aware Shad (to confirm)Non-claims-aware 03/2016UCC (Skype/Exchange/SP) 03/2016O365 Integratie NO UPDATE RECEIVED NO UPDATE RECEIVED Babelfed 02/2016

Preparation Realization Service Datacenter Consolidation Initiative NOGA READY (but no shared ops with other parties) READY (but no shared ops with other parties) READY (but no shared ops with other parties) FINTOREADY (on a case-by-case basis) UP IN WCM Fedict Service WCM 02/2016

31

bouwen we samen