Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Presentatie over Cyberpesten
Samen werken aan een veilige samenleving
Over: ‘Wapen jezelf met woorden’
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Themabijeenkomst Pesten
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
CURVE STOPPEN LEREN INCIDENTEEL PESTEN STRUCTUREEL PESTEN
Opvoeden van drukke kinderen
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Dr. Albertus Risaeusschool
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Liefde en relaties.
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Pesten is meer dan een groepsproces: Ouders doen ertoe! Carolien Gravesteijn, Lector Ouderschap & Ouderbetrokkenheid, Hogeschool Leiden.
Ouderavond pesten Welkom
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Agressie op School.
Pesten is kindermishandeling
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Welkom Ouderavond Montessorischool Helmond gedrag weerbaarheid pesten
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
Communiceren in het huwelijk GB Flevoland
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Liefde en relaties.
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.

Onze school is een KiVa-school!.
Liefde en relaties.
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal
Ontwikkelingspsychologie
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende geestelijke / lichamelijke schade

Pesten meestal groepsgedrag gebeurt regelmatig, gespreid in de tijd heeft te maken met een ongelijk machtsevenwicht slachtoffer krijgt angst voor dingen die nog komen schaadt slachtoffer: stress, psychosomatisch, prestaties isolatie niet de feiten maar het gevoel van het slachtoffer moet centraal staan.

Cijfers 1 op 4 basisschoolkinderen wordt regelmatig gepest 1 op 8 wordt vaak tot heel vaak gepest slachtoffers / daders even vaak jongens als meisjes

“Het zal jouw kind maar wezen” elk kind kan hiermee te maken krijgen verschillende risicofactoren “anders zijn” minder weerbaar / sociaal onhandig bereikbaar eerder zondebok geweest

Vormen verbaal: uitschelden, bedreigen, vernederen, intimideren fysiek: schoppen, slaan, aan spullen zitten psychisch: uitsluiten, roddel, manipulatie vriendschappen nieuw: digitaal pesten en mobiel pesten

Waar? schoolplein klas straat Wanneer? pesten gebeurt vooral tussen 9 en 14 jaar erbij horen wordt belangrijk

Betrokken slachtoffer pester zwijgende middengroep meelopers met pester profiteurs zwijgers “niet-zieners” incidentele verdedigers school leerkracht ouders

Signalen slachtoffer vaak ‘onverklaarbare’ verwondingen/blauwe plekken/verloren spullen/kapotte spullen zien er bang/neerslachtig/bedrukt uit klagen over hoofdpijn, buikpijn, slecht slapen willen niet naar school blijven dicht bij volwassenen nemen omweg/komen laat op school/thuis zelden uitgenodigd om te spelen/feestjes etc. negatief zelfbeeld/onzeker schoolprestaties zijn onder verwachting

Signalen pester fysiek sterker behoefte te overheersen heetgebakerd/dwars stoer/hardvochtig weinig inlevingsvermogen Staat positief t.o.v. geweld

Valkuilen we willen de feiten kennen we willen het slachtoffer veranderen we willen straffen klikken mag niet

Wat te doen als je kind gepest wordt? goed weten wat er aan de hand is geef aan dat pesten niet normaal is zeg niet dat het zijn/haar schuld is beloof je kind niet dat je er met niemand over zult praten beloof je kind dat je niets zult doen dat hij niet weet ga met de onderwijsgevende(n) praten

Wat te doen als je kind pest? het probleem serieus nemen goed luisteren naar je kind met je kind praten uitleggen wat hij een ander kind aandoet bespreken hoe het pesten gestopt kan worden zo nodig extra aandacht geven

Wat kunnen de andere ouders doen? het probleem serieus nemen de rol van je kind bij het pesten bespreken samen zoeken naar mogelijkheden om iets te doen de pestsignalen met anderen bespreken zelf het goede voorbeeld geven; anderen niet veroordelen

School/leerkracht algemene preventie schoolklimaat: sfeer, algemeen welbevinden open communicatie: kernteam, teamvergadering specifieke preventie gedragscode, registratie, volgsysteem werken met thema pesten werken aan sociale vaardigheden gedragsregels (zichtbaar) in de school en de klas surveillance buitenspeelmateriaal Interventie aanpak