Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende geestelijke / lichamelijke schade
Pesten meestal groepsgedrag gebeurt regelmatig, gespreid in de tijd heeft te maken met een ongelijk machtsevenwicht slachtoffer krijgt angst voor dingen die nog komen schaadt slachtoffer: stress, psychosomatisch, prestaties isolatie niet de feiten maar het gevoel van het slachtoffer moet centraal staan.
Cijfers 1 op 4 basisschoolkinderen wordt regelmatig gepest 1 op 8 wordt vaak tot heel vaak gepest slachtoffers / daders even vaak jongens als meisjes
“Het zal jouw kind maar wezen” elk kind kan hiermee te maken krijgen verschillende risicofactoren “anders zijn” minder weerbaar / sociaal onhandig bereikbaar eerder zondebok geweest
Vormen verbaal: uitschelden, bedreigen, vernederen, intimideren fysiek: schoppen, slaan, aan spullen zitten psychisch: uitsluiten, roddel, manipulatie vriendschappen nieuw: digitaal pesten en mobiel pesten
Waar? schoolplein klas straat Wanneer? pesten gebeurt vooral tussen 9 en 14 jaar erbij horen wordt belangrijk
Betrokken slachtoffer pester zwijgende middengroep meelopers met pester profiteurs zwijgers “niet-zieners” incidentele verdedigers school leerkracht ouders
Signalen slachtoffer vaak ‘onverklaarbare’ verwondingen/blauwe plekken/verloren spullen/kapotte spullen zien er bang/neerslachtig/bedrukt uit klagen over hoofdpijn, buikpijn, slecht slapen willen niet naar school blijven dicht bij volwassenen nemen omweg/komen laat op school/thuis zelden uitgenodigd om te spelen/feestjes etc. negatief zelfbeeld/onzeker schoolprestaties zijn onder verwachting
Signalen pester fysiek sterker behoefte te overheersen heetgebakerd/dwars stoer/hardvochtig weinig inlevingsvermogen Staat positief t.o.v. geweld
Valkuilen we willen de feiten kennen we willen het slachtoffer veranderen we willen straffen klikken mag niet
Wat te doen als je kind gepest wordt? goed weten wat er aan de hand is geef aan dat pesten niet normaal is zeg niet dat het zijn/haar schuld is beloof je kind niet dat je er met niemand over zult praten beloof je kind dat je niets zult doen dat hij niet weet ga met de onderwijsgevende(n) praten
Wat te doen als je kind pest? het probleem serieus nemen goed luisteren naar je kind met je kind praten uitleggen wat hij een ander kind aandoet bespreken hoe het pesten gestopt kan worden zo nodig extra aandacht geven
Wat kunnen de andere ouders doen? het probleem serieus nemen de rol van je kind bij het pesten bespreken samen zoeken naar mogelijkheden om iets te doen de pestsignalen met anderen bespreken zelf het goede voorbeeld geven; anderen niet veroordelen
School/leerkracht algemene preventie schoolklimaat: sfeer, algemeen welbevinden open communicatie: kernteam, teamvergadering specifieke preventie gedragscode, registratie, volgsysteem werken met thema pesten werken aan sociale vaardigheden gedragsregels (zichtbaar) in de school en de klas surveillance buitenspeelmateriaal Interventie aanpak