NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Inleiding Bedrijfseenheid Samen Leven
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Intensieve begeleiding voor kinderen/jongeren van 9 – 18 jaar
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Terug onder begeleiding Aard en omvang van de vrijwillige nazorg aan 18+ PIJ’ers Katrien de Vaan Den Haag,
Herstelrecht in een notendop
Alternatieven Bijzondere Jeugdbijstand
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Administrateur-generaal
= Hulpverlening voor jongeren en hun gezin Een waaier aan voorzieningen Hulpverlening waarvoor iedereen kan aanmelden en hulpverlening die opstart via.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Jeugddelinquentie in perspectief. Lena Neirynck. Inhoudstafel:  Wat is herstelrecht?  Praktijk.  Hergo.  Intensieve hulp.  België.  Besluit.  Bronnen.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Jeugdinterventie. Waarom bestaat jeugdinterventie ? 2 Jeugdinterventie is ontstaan vanuit de vaststelling dat een grote groep jongeren die zorgwekkend.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
FOCUS OP LOP-WERKING Regio Mechelen SO Lamot - 15 mei 2009.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Jeugdbeschermingskader
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Workshop 5 Leefbaarheid - Onderhoud 14 juni 2016.
Dienst Wonen - Stad Gent
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Stichting Jeugdformaat
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Studiedag Sociale Netwerken
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
OPweg Innovatief project
Kansarmoede in de kleuterschool
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Ontheming: wat werkt en wat helpt?
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Herstellend handelen – hergo introductie
Overzicht modules CKG Glorieux
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Overzicht modules CKG Glorieux
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
Transcript van de presentatie:

NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009

Inhoud 1)Ter inleiding: waarom? 2)Hoe werkt NERO? 3)Markante vaststellingen 4)Kracht- en aandachtspunten

1.1. Waarom NERO? GAS in België: pas vanaf 16 jaar; De facto straffeloosheid -16-jarigen die GAS-inbreuken plegen! Signaal geven dat leefbaarheid in gedrang komt; Ouders wijzen op verantwoordelijkheid; Belang van vroegtijdig en efficiënt reageren.

De politie stelt overlast vast => overbrenging naar commissariaat (=> combitaks t.b.v. 100 euro); uitnodiging ouders + korte uitleg; politie maakt bestuurlijk verslag van de feiten over aan regieteam, kopie van het bestuurlijk verslag wordt informatief overgemaakt aan jeugdparket; tijdens 1ste gesprek: lid jeugdbrigade aanwezig (ondersteuning). 2. Hoe werkt NERO?

gesprek over feiten, situatie thuis, op school, etc. : beeld vormen jongere en ouders; indien nodig afspraken maken om situatie jongere te verbeteren => contract; opvolging maatregelen; na 5 maanden: evaluatie => al dan niet vrijstelling 100 euro “combitaks”. Hoe werkt NERO?

Voorbeelden afspraken Zinvolle vrijetijdsbesteding Betrokkenheid school Geen recidive Intensieve begeleiding jongere/ouders –Sociale vaardigheidstraining –Toeleiding hulpverlening –Ondersteuning school, thuissituatie, vrije tijd –Psychosociale en gedragsproblemen –Ca. 1/3 van de contracten! Bemiddeling

BEMIDDELING = Vrijwillig aanbod, geen invloed op evaluatie NERO-procedure DE PARTIJEN Minderjarigen die overlast plegen te Mechelen; de ouders; de benadeelde: zowel natuurlijk als rechtspersonen (stad, vzw, politiefunctionaris…). EYE-OPENER!

De begeleiding Maatwerk Systeemtheoretische benadering: Context! Deculpabiliserend Gedrag ≠ Persoon Gehanteerde principes: –Vertrouwensrelatie; –outreachend; –realistische subdoelstellingen gezien korte duur begeleiding; –activeren probleemoplossend vermogen van gezin; –interne motivatie leden gezin.

Profiel jongere in begeleidingsspoor (eind 2008) Studierich- ting BEG Eerste graad secundair ASOTSOBSOCDO (Deeltijds Ond) Totaal BEG: Oververtegenwoordiging BSO, CDO (watervalsysteem?) - Dikwijls problematische schoolloopbaan - Meer allochtone dan autochtone gezinnen; - Cultuurverschil ouders – jongere

4. Markante vaststellingen 4.1. jongeren 2008: 83 jongeren Gemiddelde leeftijd: 15 jaar; min: 7 jaar, max: 17 jaar; 15 meisjes (18%) => vooral winkeldiefstal; Alle onderwijsvormen Recidive zeer laag (2008: 16%); Ondersteuning op ≠ levensdomeinen  systeemtheoretisch.

Leeftijd jongeren NERO 2008: 43/83 onder 16; 52 %

4.2. Ouders Constructieve houding; Erkenning & ondersteuning van ouderrol; Eigen competenties en expertise versterken. Ondersteuning > sanctie; Draagkracht ganse gezin verhoogt;

4.3. Omgeving Zichtbare reactie op normoverschrijdend gedrag; Versterkt gezag politie; Bemiddeling: –herstellend & sensibiliserend –Nuancering standpunten –goedmaking.

5.1. Aandachtspunten NERO Samenwerking met politie –Feedback –Definitie overlast; Hulpverlening –Overbruggen wachttijd –Toeleiding  goede communicatie; Taalkennis ouders –Positie ouders –Schoolloopbaan; Rechtspositie.

5.2. Krachtpunten NERO Snelle reactie; Signaalfunctie; Constructief t.a.v. ouders én jongere; Deel integrale visie; Kortdurend maar intensief; Ook voor lichte strafbare feiten; Algemeen implementeerbaar mits KSF.

?